Jump to content
Annons

Digitalpiano till Dator


Parra

Recommended Posts

Hej.

Jag har länge kollat runt på olika forum men också prövat själv hur jag ska koppla in mitt digitalpiano (Yamaha Clavinova CLP-230) till datorn eller ev. till apogee one- ljudkort, utan någon lycka.

Clavinovan CLP-230 är väl cirkus 10 år gammal och har följande in/utgångar

1. Midi - Thru, out, in.

2. Usb (To host) - Denna usb är inte den vanliga dagens, utan är den usb man använder sig av för att koppla in skrivare till.

3. Aux Out - R --- L ( Level fixed)

4. Aux In - R --- L/L+R

Jag var hos en musikaffär som sade att jag bara skulle koppla in usb från digitalpianot rakt in i datorn. Men ingenting hände. Kunde inte hitta pianot någonstans på datorn eller någonstans i logic.

Jag använder mig av en Mac Mini som dator.

Jag ska använda digitalpianot för att spela midi på och undrar nu alltså om någon vet vad jag behöver köpa eller vad som behöver göras?

Tack på förhand

/Pär

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej.

Jag har länge kollat runt på olika forum men också prövat själv hur jag ska koppla in mitt digitalpiano (Yamaha Clavinova CLP-230) till datorn eller ev. till apogee one- ljudkort, utan någon lycka.

Clavinovan CLP-230 är väl cirkus 10 år gammal och har följande in/utgångar

1. Midi - Thru, out, in.

2. Usb (To host) - Denna usb är inte den vanliga dagens, utan är den usb man använder sig av för att koppla in skrivare till.

3. Aux Out - R --- L ( Level fixed)

4. Aux In - R --- L/L+R

Jag var hos en musikaffär som sade att jag bara skulle koppla in usb från digitalpianot rakt in i datorn. Men ingenting hände. Kunde inte hitta pianot någonstans på datorn eller någonstans i logic.

Jag använder mig av en Mac Mini som dator.

Jag ska använda digitalpianot för att spela midi på och undrar nu alltså om någon vet vad jag behöver köpa eller vad som behöver göras?

Tack på förhand

/Pär

Om du inte får pianots USB att fungera kan du ju koppla pianots midi-ut till ett enkelt midiinterface som det här.

http://www.ordermusic.se/web/Studio/MIDI/MIDI-Interface/MidiSport_1x1-20872.aspx

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...