Jump to content
Annons

få ljudet brett


mopphas

Recommended Posts

när jag spelat in en låt å sen fixa årdning skiten så låter det brett å torrt =(

men testar jag me reverb å sterio expander så låter det så tillgjort på nått sätt

har även problem me diskanten på hihaten å cybalerna....ökar jag diskanten så tyck jag det låter för skrikit å sänker jag så försvinner dom

nån som har nå förslag ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det uppmickade och 'livespelade' ljud? Vad använder du för mickar isåfall? hur spelar du in hihat'en? kompressor? m.m m.m det finns en hel massa parametrar man kan vrida på för att få en fin hihat, men lämna gärna mer uppgifter om vad du använder och hur du gjort för att få det att låta skit 😉

diskantinnehåll mellan 7 - 11khz kan upplevas som jobbiga om det blir för mycket i det området..men oftast är det inte bara ett (1) ljud som skapar problemet..

Ett stereobreddartrick du kan ta till är att spela in samma tagning 2ggr och försöka spela så tajt som möjligt, panna ljuden fullt höger och fullt vänster....fettbrett blir det då.. alternativt en monofil kopierad till 2spår, också panorerad fullt höger och fullt vänster och sedan tidsförskjuta ena spåret nånstans mellan 15 - 40ms ( vid 50ms försvinner illusionen om ett (1) homogent ljud och delayet blir hörbart.).. det finns mer intrikata stereobreddartrix som dessutom är helt monokompatibla..men det orkar jag inte skriva om just nu..

Kör hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag spelat in en låt å sen fixa årdning skiten så låter det brett å torrt =(

men testar jag me reverb å sterio expander så låter det så tillgjort på nått sätt

Om det är "helheten" i låten du vill göra om ?

enklaste sättet är MAGIX Cleaning Lab..

Smidigt program som är jäkligt lätt att hantera.

Om du är lite mer erfaren, kör Steinbergs cleaning program, wavelab osv .

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

oj nu var det mycke å smälta =)

jag har en presonus firepod ljudkort och Shure PGDMK6 trumm micar åsså annvänder jag Shure SM57 till virveln

använder oxå Shure SM57 till att mica upp gitarren å bas

skulle kunna lägga upp en låt men har ingen ftp =(

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att kopiera två spår av guran, panna en till vänster och en till höger. Sedan lägger du pyttelite chorus på en av dem. Vill du inte lägga chorus, testa att flytta den ena några millisekunder i tid. När mina låtar låter torrt och jag vill få fram lite effekter och klang brukar jag dessutom höja lite mellan 2000 och 5000 hz, vet inte om detta är något vedertaget, men det brukar funka för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apråpå HiHaten : Låter det jobbigt när du vrider upp diskanten på din mixer, så arbetar EQ:n i fel område för din Hihat.

Kanhända att ditt mixerbord är av den enklare sorten med fasta frekvenser på bas,mid,diskant ? Då behöver du vara noggrannare i mickplaceringen i inspelningen. Oftast behövs faktiskt inte ens en särskilt mick till Hihaten , eftersom ljudet ändå läcker in överallt i de andra mickarna.

Testa att flytta/vinkla Hihat-micken först eller klistra fast dämpning på hihatlocken, använd en dynamisk mick , komprimera efteråt. Men ditt EQ duger alltså inte just nu.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...