Jump to content
Annons

Säng/Studiomöbel

Recommended Posts

Guitar_star_89 (oregistrerad)
Postat

Hej hopp!

Har just flyttat hemifrån till en tvåa på 57kvm. Detta kan tyckas vara ganska stort för en person, men har man tidigare bott i ett stort hus och haft tre egna rum så tar 57kvm snabbt slut.

Därför har jag nu börjat smida planer på att bygga en egen loftsäng med arbetsyta under. På bilderna nedan så ser ni min ide som jag skissat upp lite snabbt. Planen är att jag ska regla upp på väggen så att sängen sedan kan vila på dessa, de vertikala reglarna under är tänkta för att bygga ljudabsorbenter av och dessutom ge extra bärighet till sängen. Dessutom är planen att bygga absorbenter under själva sängen, eller ska man säga taket ovanför skrivbordet? Möbeln är klart inte helt "färdigutvecklad" så jag tar gärna emot tipps och idéer.

Dessutom har jag något vaga kunskaper om vad man bör använda för material för att sängen ska stanna i luften och inte ramla ner på mina saker under. Hur grova reglar bör man ha? Vad borde jag använda för plugg i mina porösa betongväggar? Kommer hyllan fungera som ben eller borde man rent av ha en regel ner i golvet som extra ben där? Det är ju viktigt att konstruktionen håller för "aktiviteter" uppe i sängen också 😉

Tror ni det håller? Tror ni det kommer funka rent akustiskt?

Tack för tipps!

loftsngmedskrivbordsida.png

loftsngmedskrivbordsne.png

loftsngmedskrivbordzoom.png

sovrumbakzoom.png

sovrummedsngsida.png

sovrumbak.png

Annons
Postat

Jag hade exakt samma fråga för en stund sedan. Sök så finner du sveret i den.

Postat

Jag har en loftsäng hemma i min lilla lägenhet. Det är en vanlig ikea säng som jag har tagit bort alla krusiduller som stabiliseringsskivor och istället satt fast benen i väggen. Väldigt enkelt och smidigt. Det benet som är utåt rummet har jag sågat bort och satt upp det hörnet i taket, så att det hänger med ett rep. Funkar skitbra, har soffgrupp och sådant under, och för aktiviteter i sängen är det inga problem.

Postat

Ang konstruktionen så är det nog inga problem med hållbarheten. Senaste bygget jag gjorde va just i pissedåliga betongväggar men då sprutade vi in en slags "massa" (kommer banne mej inte ihåg vad det hette, men du hittar liknande såna bland lim och fogmassa typ i affären) i hålen innan jag satte dit pluggen. Satt som berg efter det!! Så är det orolig för att inte skruvarna stannar i väggen kör med det. Annars är det vanliga träskruv som gäller och pluggar finns det ju i typ alla byggaffärer.

Ang Akustiken så är det precis som vanligt, dvs jobba med hela rummet inte bara precis där du sitter

• 3 veckor senare...
Postat

Ett dagsverk!

Gaska roligt att reglarna kommer från egen skog 😉

img0236g.jpg

img0235xj.jpg

Något foto kommer när det är på plats också 🙂

• 4 veckor senare...
Postat

Nu är det i princip klart...

Tyvärr så är det lite leveranstid på tyget jag beställt till absorbenterna, så de får vara fula tills det kommer...

Men jag kan ju inte vänta med att börja prodda tills dess 😉

Där är även lite småfix med att få upp monitorerna i bra höjd... Men det får komma med tiden!

Kanske lite inspiration till alla oss med ett stort intresse med liten yta!?

post-1495-027326500 1285953893_thumb.jpg

post-1495-077707600 1285953906_thumb.jpg

post-1495-087773800 1285953915_thumb.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.