Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag det senaste kollat runt pÄ lite olika syntar, och efter att ha lÀst en hel del pÄ forum och liknande sÄ verkar det som en analog Àr ett bÀttre köp!

Uppfattningen jag har fÄtt Àr att de analoga syntarna Àr lÀttare att kontrollera effekter pÄ och har bÀttre ljud. "...och att alla som har lite erfarenhet tycker att alla digitala syntar som görs i dagslÀget Àr plastiga leksaker"

Kan tilllÀgga att syntarna jag har lÀst om har oftast varit Juno-60 eller SY-85an.

Men jag undrar om jag kan koppla in en analog synth till Reason och spela med den som en midi-klaviatur? 🙂

Annars sÄ fÄr jag vÀl köpa en midi-klaviatur senare.

Tack pÄ förhand!

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ja du kan styra Reason med en synt som har midi ut.

DÀremot kan du inte spela in synten i Reason, eller styra synten frÄn Reason.

DÄ fÄr du anvÀnda tex Cubase.

SY85 och Juno60 lÄter vÀldigt olika, SY85 Àr faktiskt en digital synt...

TÀnk pÄ att gamla syntar Àr just gamla, dom kan vara slitna. Om du skall köpa en begagnad Àldre synt se till att kolla om allt funkar.

Redigerat av drloop
Postat

Juno 60 har inte MIDI i original, sÄ om du vill ha en sÄn och kunna styra Reason med sÄ fÄr du försöka hitta en som Àr MIDIfierad i efterhand.

Postat

För det första, lyssna aldrig pÄ "omdömen", folk som klagar över att dagens synthar lÄter plast Àr samma folk som sitter hemma och polerar sin 100k+ samling av Prophet 5or och Minimoogs och svÀr den dag DX7an gjorde debut.. Lika idiotiskt Àr det att pÄstÄ att nÄgon synth skulle vara "svÄrare" Àn den andra, visst har alla olika grÀnssnitt och Àr man nybörjare sÄ kanske subtraktivt Àr lÀttare att behÀrska Àn t.ex. FM (vars "svÄrighetsgrad" för övrigt Àr grovt överskattad), men dessa pÄstÄenden folk kommer med som snabbt blir accepterade som allmÀn fakta Àr vÀldigt tröttsam och hjÀlper ingen annan Àn dessa mÀnniskors ego. INGEN synth Àr vÀrdelös, INGET instrument Àr vÀrdelöst, allt kan komma till anvÀndning, instrumentet Àr ALDRIG bÀttre Àn dig sjÀlv (anvÀndaren). Med vad jag sagt ovan i Ätanke borde du inte lyssna pÄ mina "omdömen" heller, men jag blir bara sÄ trött pÄ sÄ kallade "proffs" som tror att bara de analoga, dyraste, Àldsta, största osv osv osv Àr vÀrt ett skit för nÄgon, jag vet mer Àn en som sitter pÄ en flera Är gammal PC, med slitet midi-klav och lurar som sparkar skiten ur dessa stora flÀskiga studios, tÀnk bara pÄ detta.

FörlÄt för min rant men nu ska jag gÄ on topic iaf, ska du ha en bra MIDI-klav och inte planerar att anvÀnda de inbyggda ljuden sÄ mycket sÄ skulle jag satsa pÄ Korg M1 eller Yamaha DX7, bÄda finns för struntsummor numera och har riktigt proffsiga tangenter (velocity och aftertouch), vÀrt att notera Àr att DX7 har en max-velocity pÄ 99 pga dess synth-arkitektur, men i en DAW kan detta kringgÄs ganska lÀtt med musen. Vet inte om du Àr medveten om detta men Reason kan ej spela in ljud i programmet, sÄ om planen var att spela in "analoga" ljud direkt in i programmet sÄ kan du skrota planen redan hÀr, Reason saknar Àven MIDI OUT, vilket Àven gör synking/extern kontroll omöjlig. Slutligen, om du ska gÄ för Juno sÄ titta pÄ en MIDI-modifierad 6/60, det Àr stor skilldnad pÄ ljudet jÀmtemot 106an, dÀrav Àr 106an inte dÄlig men hade du tÀnkt anvÀnda synthens egna ljud sÄ erbjuder 6/60 mer krut.

Postat (redigerat)

Tack för svaren! 🙂

FÄr se vad jag vÀljer, just nu sÄ stÄr det mellan att köpa en juno-60 eller en Roland Gaia Sh-01.

Problemet med en juno-60 Àr ju dock att hitta en till salu.

Men jag hÄller fortfarande pÄ att kolla pÄ olika syntar!

Redigerat av Kexchokladen22
Postat

Du kan inte spela in en yttre ljudkĂ€lla i Reason. Alternativet Ă€r att köpa till Record, eller helt enkelt anvĂ€nda sig av nĂ„got gratisprogram, t.ex.. Audacity, att spela in i. 🙂

Postat

"...och att alla som har lite erfarenhet tycker att alla digitala syntar som görs i dagslÀget Àr plastiga leksaker"

Äsch, det dĂ€r ska du inte lyssna sĂ„ mycket pĂ„ 🙂

Det finns hur mycket vÀlproducerad musik som helst som Àr gjord med mjukvarusynthar.

Postat

Analoga synthar i all Àra, men nÀÀÀ... been there, done that!

Du mÄste tÀnka pÄ att dessa slutades bygga i mitten av 80-talet, och Àr alltsÄ minst 25 Är gamla.

25 Är gammal elektronik HAR problem! Visst det gÄr alltid att laga/fixa, men en Jupiter 8 som tar 2 timmar pÄ sig innan nominal vÀrme uppnÄtts sÄ att dess oscillatorer spelar i korrekt pitch, Juno 106'or som röster brukar dö pÄ, brusiga utgÄngar p.g.a. Àrgade kontakter/lödningar, för att inte prata om elkostnad. Betalade 9000:- el för min 1'a! Samt att den mer eller mindre alltid höll 30 grader + pÄ sommar halvÄret!

Men visst, en o annan gammal relik Ă€r alltid kul att ha. Men om jag endast skulle ha en synth och jag fick vĂ€lja sĂ„ skulle det Ă€nda bli nĂ„got nytt o frĂ€scht som en Access Virus TI2, DSI Prophet 08 eller Korg Radias. Är budgeten lĂ€gre, sĂ„ kolla pĂ„ t.ex. Virus B/C, Nord Lead 2/3 grymt mycket bang for the buck idag.

I en mix kommer du mer eller mindre aldrig höra skillnad pÄ om det Àr en JUNO-60 eller en JUNO 106!

Du gör förstÄs hur du vill, försöker bara upplysa! :-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.