Jump to content
Annons

Grundupplägg för pluggar ('Kontakt' speciellt)


aniah

Recommended Posts

Hej,

Jobbar med Kontakt 4 nu men har inte lärt mig det så bra än... undrar dock några saker som nog handlar om mer grundläggande kunskaper om att jobba med instrumentpluggar.

Man kan ju ladda in en hel massa instrument i en laddad Kontaktplugg och välja olika midikanaler att spela upp dem på. Sedan kan man också få dem att spelas upp på olika audiospår, upp till 32 om jag förstått rätt. I början laddade jag en hel ny Kontakt spelare för varje instrument vilket snabbt verkade orimligt så nu har jag laddat några instrument på varje. Men frågan är ska man rent av bara ha en plugg (kontakt) för samtliga instrument..? Antar att det är tungt att köra med fler kontaktpluggar laddade men det som gör att jag laddar fler är att det är svårt att hålla översikt över instrumenten när de ligger i samma spelare. Just nu jobbar jag med orkesterarr vilket gör att jag har massor av instrument och även vissa syntar som inte hör till orkestern, så jag har delat upp dem på olika spelare. Men det är svårt att hålla reda på allt. Det som är krångligt är att man kan ställa volymer på massa olika ställen och jag undrar hur ska man tänka där. Ska man köpa grundvolymen som sätts i spelaren (kontakt) och instrumentet, och sedan använda midifadern för varje midikanal (det ger av någon anledning också lägre volym), eller ska man skapa olika audiospår att spela upp varje instrument i och ställa volymen där?

Ytterligare ett problem är att man inte verkar kunna använda mer än en automation per audiokanal så det gör ju att man vill ha varje instrument på en egen kanal..

Tacksam för råd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Kör du allt i samma instans av kontakt så kan du inte frysa delar. Volym när man mixar producerar gör du på audioströmen. Midi volymen används till den som spelar instrumentet. Tex en fotpedal

eller kontroller. Du skriver inte vilken DAW du kör din Kontakt. Det är nog inte alls självklart att de som är smidigaste sättet i logic är smidigast i cubase eller protools. Kontakt kan du

dessutom köra standalone.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah tack! Jag använde inte midifader först förrän någon sa till mig, den står på off som default, alltså används ej och jag har inte använt den vid inspelning heller, men började sedan för att kunna individuellt ställa volym och panorera varje instrument i samma kontakt. Jag jobbar i Cubase (vet någon förresten också om man kan exportera tracks och få med sig kontaktinställningarna till ett annat projekt? Plugins följer med fint men inte kontakt instrumenten)

Så om jag inte använder midifader då kommer alla instrument som är laddade i en kontaktspelare att spelas upp på samma audiokanal - såvida jag inte skapat flera i kontakt och assignat olika instrument till olika audiokanaler - sant? (man vill ju kunna panorera dem olika).

Något annat störande jag upptäckt är att jag inte kan automatisera saker olika för instrument i samma kontakt. Jag har använt quick controls och att rita in men automatiseringen gäller för alla på samma kontakt - gör jag fel? Detta löser sig kanske om man assignar till olika audiokanaler inom samma kontakt..?

Vad innebär nu att frysa? Jag har glömt... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

I cubase ska det komma speciella tracks för audioutgångarna med automatisering och med fadrar. De brukar hamna längst ner i en egen folder.

Åke

Ja det stämmer! Och då gäller inritad automatisering all midi på aktuellt audiospår... Så man måste skapa eget audiospår för varje instrument om man vill separera det antar jag..

Hur brukar ni göra, laddar ni flertal Kontaktplayers eller kör ni alla instrument i samma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...