Jump to content
Annons

Hur gör man rent skrivhuvud?


debatt

Recommended Posts

Märker här att man kan ju köpa Canon-bläckpatroner med eller utan skrivhuvud till sin bläckstråleskrivare. De utan skrivhuvud innebär att man använder det befintliga skrivhuvudet och byter bara ut färgpatronerna. Det blir billigare. Ännu billigare blir det att köpa kompatibla patroner.

Men jag undrar: Hur gör man rent skrivhuvudena bäst?

Vatten? Lösningsmedel? Tvål? Polerduk? Papper?

Bläckpatroner original med skrivhuvud ligger på 700 kr styck. Så det kan vara värt att vara rädd om skrivhuvudena, så man bara behöver byta ut färgpatroner totalt för en sjättedel av kostnaden.

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inte skrivaren nått rengöringsprogram? Det brukar de ju ha. Antingen direkt i skrivarens menyer eller via din mjukvara på datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte skrivaren nått rengöringsprogram? Det brukar de ju ha. Antingen direkt i skrivarens menyer eller via din mjukvara på datorn.

Jovars. Jag undrar dock hur de funkar.

Det är en del bläck synligt runtom på utsidan av skrivhuvudet som är intorkat.

Kan programmet få väck det??

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det riktigt gammalt och intorkat bläck så är det nog bättre att köpa patroner med huvud denna gången.

Om den bara har stått någon månad eller så, så brukar rengöringsprogrammet fixa det utan större bekymmer. Ibland kan man behöva köra rengöringen ett par gånger.

Jag skulle rekommendera att du INTE kör med "kompatibla" patroner. Jag har sett alldeles för många skrivare där "kompatibelt" bläck har använts, som har förstört huvudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Råkade på säljare som säljer Originalpatroner för 1/10 av vad de tar i Sverige. Särskilt om man köper 10 på en gång.

Bara att slå till?

Gamla?

Ett problem är dock (om patronerna skulle vara ok), att tullen kan uppvärdera de produkter man köpt.

I detta fallet handlar det om patroner som kostar 700 kr här i Sverige, men där USA tar 70 kr/st.

Jag pratade med en tulltjänsteman som sa att de kan uppvärdera vilka varor som helst om de känner för

det och säga att den o den elektronikprylen, eller det o det klädesplagget kostar så mycket här i

Sverige, så då sätter vi det priset istället. Man måste då som kund betala tullavgift och skatt på

det av tullen nysatta priset. Som inte alls var ett fynd plötsligt...

[Förtydligande: Pengarna för varan ändras inte liksom - den har man ju ofta betalat redan via kort/money order till

säljaren.]

Tullavgift och skatt på 7000 kr är ju något helt annat än på summan 700 kr (bläckpatronexemplet ovan).

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det verkligen är originalpatroner, så är det inte mycket att fundera över ändå, tycker jag...

Tull+moms på 7000:-, som det kan bli i värsta fall, är ju omkring 2000:- - och det motsvarar kostnaden för 3 patroner i Sverige, så det är ju väldigt överkomligt ändå i så fall.

Sedan är ¨förstås frågan om du gör slut på så många patroner inom rimlig tid. Bläck är som sagt färskvara, så de bör nog inte stå mer än något år innan man använder dem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...