JJMusik Postat 31 juli 2010 Postat 31 juli 2010 Bara kom att tänka på en sak... Ibland har jag sett och hört att visa tekniker skickar flera olika spår till samma reverb. Det borde väl inte vara så smart? då jobbar ju reverbet med helt olika källor och triggas olika hela tiden? Effektreturen borde ju då bli helt kladdig? Eller är jag helt ute och cyklar såhär mitt i natten. Bara kom att tänka på att jag själv alltid sätter upp separata reverb för olika saker. Ett för leadsången, ett för stämmor, ett för piano, ett för leadgitarrer osv... det måste ju för bövelen vara rätt tillvägagångssätt? eller? Jag har faktiskt hört och sett tekniker som gillar att ha "samma rum på allting" så de sätter upp ett reverb som en aux och skickar dit olika instrument hej vilt. Som sagt, reverbsvarat som ligger på på den auxen borde ju då bli helt knasigt? Jag menar, att samma reverb jobbar med både leadsång och virvel och hamnar på samma effektretur? Nä? eller? har jag fått hjärnsläpp?
Claes Holmerup Postat 31 juli 2010 Postat 31 juli 2010 Det fungerar utmärkt att göra så - men beroende på hur bra/dåligt reverbpluggen är, så kan det vara lämpligt att ha fler instanser med samma inställningar (för att det ska kännas som om alla spelar i samma rum) för att det ska bli mindre risk för att det blir grötigt. Exempelvis köra en instans till alla röster, en instans till trummorna, en instans till alla gitarrer etc... Vissa reverb klarar i princip allt man slänger in i dem utan att det blir grötigt, medan andra är sämre på det - så det är bara att testa vad som fungerar bäst med det reverb som du använder.
JJMusik Postat 1 augusti 2010 Trådstartare Postat 1 augusti 2010 Aha, så är det allså ändå inte så ovanligt att köra så? Jag trodde det var big NO-NO på det 🙂 Jo så som du beskriver Claes brukar jag göra, en reverbinstans till olika grupper av instrument. Anledningen till att jag började fundera på det var för att jag började fundera kring hårdvarureverb. Och där är det ju inte bara att "öppna en instans till". Då får man helt enkelt tömma plånboken och köpa sig många reverb och se till att ha många ins och outs i sitt system 🙂
drloop (oregistrerad) Postat 1 augusti 2010 Postat 1 augusti 2010 Att använda flera olika reverb i en mix skapar snarare en gröt än tvärtom. Med detta sagt så kan man tex skapa intressanta kombinationer på tex sång med två reverb. Jag använder ofta en plåt på sång plus nåt kort rum för att skapa djup i sångljudet.
AnthonyS Postat 1 augusti 2010 Postat 1 augusti 2010 Jag la alltid separata reverb på allting i princip, för att allt skulle få den rätta känslan. Sen bytte jag och började köra flera grupper på ett fåtal reverb. Och tusan vad jag tycker mina mixar blivit mer clean sedan dess. Eftersom jag skriver och mixar mestadels instrumentalmusik nu gör det stor skillnad, eftersom det kan röra sig om många stämmor och pålägg, men ett fåtal instrument. Lägger man då tre olika reverb på tre olika gitarrstämmor blir det en enda röra av allting.
Claes Holmerup Postat 1 augusti 2010 Postat 1 augusti 2010 Att använda flera olika reverb i en mix skapar snarare en gröt än tvärtom. Inte om man kör dem med flera instanser av samma reverb med samma inställningar, som jag skrev. Om reverbpluggarna inte är av tillräckligt bra kvalisort, så kan det däremot blir en grötig reverbretur om allting trycks in i samma plugin. Med detta sagt så kan man tex skapa intressanta kombinationer på tex sång med två reverb. Jag använder ofta en plåt på sång plus nåt kort rum för att skapa djup i sångljudet. Beroende på låtens karaktär, kan jag ibland köra med ett rumsreverb som allting går igenom (eller, vid behov, som sagt flera instanser av samma), för att skapa en helhet där alla instrument och sången finns i samma rum - och ett "effekt-reverb", som enbart ligger på sången.
coffa Postat 1 augusti 2010 Postat 1 augusti 2010 Jag har faktiskt hört och sett tekniker som gillar att ha "samma rum på allting" så de sätter upp ett reverb som en aux och skickar dit olika instrument hej vilt. Som sagt, reverbsvarat som ligger på på den auxen borde ju då bli helt knasigt? Jag menar, att samma reverb jobbar med både leadsång och virvel och hamnar på samma effektretur? Nä? eller? har jag fått hjärnsläpp? Fast när jag skickar många spår till samma reverb för att "skapa ett rum" är det en rätt subtil effekt. Tycker inte det blir samma sak att göra detta med flera olika instanser av samma reverb. Sen kan virvel, pukor, sång och melodibärande instrument få egna reverb, fast då mer som effekt än att placera dom i ett rum.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.