Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hoppas jag hamnade i rätt avdelning nu.

Kör en gammal PC-burk, ett externt ljudkort (MobilePre USB) och ett par monitor-högtalare till det. Har alltid fungerat finfint, men på senare tid så har det börjat uppstå oförklarliga utbrott av öronbedövande white noise, som varar antingen i ett par, tre sekunder eller tills dess att jag stänger ner ljudkällan.

Eftersom jag redan har en mildare form av tinnitus (och är livrädd för en försämring) så är det förstås omöjligt att använda datorn till något musikrelaterat överhuvudtaget nu. Ljuden kan komma både både när jag arbetar i sequencers , ljudhanteringsprogram och trackers samt när jag lyssnar på musik och ser på film - de verkar uppstå ganska slumpmässigt, men kanske med en aning högre frekvens då jag stoppat ett program och trycker på play-knappen igen. Ingen förvrängning av ljudet annars.

Jag kan inte ett dugg om datorer. Latency står inställt på "medium".

Annons
Postat (redigerat)

Förmodligen störningar i USB-överföringen, alias USB dropouts.

Är ljudkortet kopplat via någon USB-hubb eller sitter det direkt i datorn?

Finns det flera grupperingar av USB-portar t ex både på framsida och baksida?

Prova att sätta ljudkortet i ett uttag på annan sida av burken.

Hur många övriga USB-prylar är inkopplade i datorn?

Kör DPC Latency Checker och kolla om det ser ut såhär

dpclat1.jpg

eller såhär

dpclat2.jpg

när det sprakar till.

Redigerat av Linus
Postat

Tack för snabbt svar!

Det ser stabilt och fint ut när jag inte har igång något program, ungefär som på första bilden. Har jag igång t.ex Cubase så är det fortfarande stabilt utan peakar, men mestadels gult och farligt nära rött. Syntes ingen skillnad på diagrammet just när ljudhelvetet brakade lös.

Jag har en uppsättning USB-portar på baksidan av datorn och det är bara ljudkortet och en mus som sitter där. Har testat ljudkortet i olika portar med det verkar inte göra någon skillnad.

De där USB-portarna har alltid uppfört sig lite konstigt, när man pluggar i en sak så slutar en annan att fungera (musen t.ex) och ibland kan det spraka till och så stänger datorn av sig. Men så har det varit i ett par år tillbaka och det här oljuds-problemet uppstod för någon månad sen.

Postat

Låter läskigt det där, hoppas du får bukt med det och får reda på vart problemet ligger.

En viktig sak, styr du din volym analogt - alltså finns det någon volymratt på ditt ljudkort innan signalen går vidare till dina högtalare?

Eller du styr volymen digitalt, dvs i windows? Får du då ett oljud som är på full volym i datorn så blir det ju även full volym ut till monitorerna.

Har man däremot en analog volymkontroll (typ TC Level Pilot) så ställer man alltid den digitala volymen på fullt i windows eller ljudkortets mixer i windows - sedan kan man istället bromsa volymen analogt med en volymratt.

Det kan vara en bra säkring ibland.

Postat

Jag såg nu på det ljudkort du har att där inte finns någon main volym-kontroll vilket alltså innebär att när du får digitala ljudspikar i datorn finns där inget som bromsar volymen.

Jag har själv tinnitus och känslig hörsel och förstår precis hur du känner inför sådana händelser

Köp dig en TC Level Pilot, det är en billig försäkring...

Postat

Det är alltså inga frekventa utbrott som kommer utan slumpmässiga?

Annars är ju alltid tredjepartspluggar som inte blivit auktoriserade

kända för att orsaka spontanljud med jämna mellanrum.

Postat

Jag har själv tinnitus och känslig hörsel och förstår precis hur du känner inför sådana händelser

Jo, det förtar ju en del av skaparglädjen när man sitter med hjärtat i halsgropen varje gång man tweakat till ett ljud och skall trycka igång låten igen. Brukar hålla för öronen, för det är främst i stop/play-ögonblicket det brukar braka lös. Skall ta en kik på TC Level Pilot, men det lutar nog mot att jag köper en ny dator. Den här burken är från 2004-2005.

Det är alltså inga frekventa utbrott som kommer utan slumpmässiga?

Annars är ju alltid tredjepartspluggar som inte blivit auktoriserade

kända för att orsaka spontanljud med jämna mellanrum.

De kommer slumpmässigt - under en timlång session brukar det inträffa åtminstone en gång. Har varit med om att tredjepartspluggar orsakat sprak, knaster och liknande men inte av den här våldsamma karaktären.

Postat

Nä men det låter ju liknande den där hemska kända white noise blast-buggen i Logic.

Den har gjort att jag övergivit Logic - det där får fanimej Apple ta och fixa, undrar om inte folk var på gång att hopa sig kring en stämning om det där.

Jag insisterar på att köra Cubase 5.5 nu tillsvidare i studion där jag jobbar

Postat
Men så har det varit i ett par år tillbaka och det här oljuds-problemet uppstod för någon månad sen.
Installerat några Windows-uppdateringar kanske?

USB-kontrollern i datorn kanske krockar (IRQ / minnesadresser) med t ex trådlöst nätverkskort, webbkamera eller något annat inbyggt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.