nd00jan (oregistrerad) Postat 18 juli 2010 Postat 18 juli 2010 (redigerat) Hur använder jag min ControlPad till Cubase på bästa sätt? Jag har en MIDI-ingång på min V-amp, samt MIDI-ingång på mitt Audiophile ljudkort. Sedan finns det ett alternativ för att använda USB. Alltså, praktistk taget 3 alternativ. Helt enkelt, så undrar jag hur jag använder ControlPad tillsammans med Cubase. Ifall någon kunde förklara steg för steg så vore det bra. Jag försöker lära mig nåt av det här http://www.youtube.com/watch?v=pFpggZbrHN8, men begriper knappt vad han säger.... Han nämner något om att hans lösning är att koppla MIDI Out till en MIDI Controller i datorn. Alltså denna MIDI Controller, är det mjukvara? Var får man tag på det? Är inte så hemma på detta... Redigerat 18 juli 2010 av nd00jan
Lundin Postat 20 juli 2010 Postat 20 juli 2010 (redigerat) Enkelt. Installera Controlpad i Windows och använd USB anslutningen mot datorn. (MIDI-anslutningen på bakpanelen kan du använda om du ska styra exempelvis annan MIDI-utrustning, men i det här läget och om du bara ska styra en intern VSTi som ex. Halion one, Battery e.t.c räcker det med USB) Starta Cubase och skapa ett midispår om inte Cubase redan gör det, klicka i fältet MIDI-in på ditt midispår och välj Alesis controllern som input.( vet inte vad drivrutinen kan heta i det här fallet så det får du lista ut på något sätt) aktivera även monitorfunktionen på ditt MIDI-spår så du får ut signal till pluggen i Cubase, annars händer ingenting Sen måste du ju ha något att trigga eftersom controllern inte ger ljud ifrån sig självt, den har ju inga egna inbyggda ljud. Lite beroende på vad du har för Cubase är det inte säkert att du har nån inbyggd trumsampler, men om du har det kanske du måste ändra MIDI-note värdet för att controllern ska trigga samplingarna i din trumspelare, enklast är det om du kollar i manualen för Alesis-controllern för att ta reda på hur det ska ställas in. Killen i videon hade ju en fotkontroller också för att agera kick vilket blir mer intuitivt än att spela kick på en av pads'en. Lycka till Redigerat 20 juli 2010 av Lundin
nd00jan (oregistrerad) Postat 20 juli 2010 Postat 20 juli 2010 (redigerat) Fint !!! Nu funkar det! Jag har EZ Drummer och nu får jag fram samma ljud via ControlPadden som när jag klickar med muspekaren på respektive del i trumsettet, men grejen är den att när jag slår på ControlPadden är ljudet 75% lägre än när jag testklickar med musen. Var gör jag inställningar så att ControlPadden ger samma kapacitet? Redigerat 20 juli 2010 av nd00jan
JohnRick Postat 21 juli 2010 Postat 21 juli 2010 Det får du nog ställa in på Controlpaden. Jag har samma Alesispad som jag wirar med Addictive drums när jag spelar in någon annanstans än i hemmet och upplever inga volymproblem. har du rätt velocity curve på prylen? Längst upp till höger ser du ju de olika profilerna hur paden ska svara på anslag. Annars vet jag inte direkt. Höj volymen?
Lundin Postat 21 juli 2010 Postat 21 juli 2010 (redigerat) Som JR säger är det troligtvis en fråga om velocityinställning i Controlpad du får ändra isf. "Mus-peka-klick-velocity'n" är nog inställd på 100 eller 127 som default i EZ drummer och det är därför det låter olika högt. Annars behöver du bara slå hårdare på Controlpad 😉 Redigerat 21 juli 2010 av Lundin
nd00jan (oregistrerad) Postat 23 juli 2010 Postat 23 juli 2010 Tack ska ni ha!!! Velocity gjorde susen!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.