Jump to content
Annons

Komma igång med inspelningen mer seriöst?


Denkath1

Recommended Posts

Tjenare!

(visste inte vart jag skulle posta denna tråden riktigt, den passar in på alla ämnen under stutiohårdvara egentligen)

Har sparat ihop ungefär 10 000 spänn på kontot nu och funderar fortfarande på vad jag ska köpa, alternativen är ny ack.gitarr, ny elgitarr, eller bättre inspelningsutrustning.

Efter att ha tänkt på det lite så tror jag nästan ny inspelningsutrustning skulle vara ett stort steg för mig i rätt riktning.

Det jag har i nuläget i inspelningsväg är ett simpelt externt ljudkort, Tapco link usb något heter det ( bild: http://jerrys-music.com/catalog/images/LinkUSB.jpg )

Har en kondensatormick vid namn ADK A51e ( bild: http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=6274&artno=74831 )

Har gjort en del inspelningar i det medföljande programmet Tracktion på datorn och har aldrig varit helt nöjd med inspelnigarna. De låter faktiskt som ett skämt. Trummor har jag gjort med hjälp av EZ drummer, vilket jag inte heller gillar ljudet på riktigt...

Har Cubase SX 3 installerat på datorn, men har inte fått det att funka med ljudkortet.

Det måste vara något jag inte har som påverkar ljudkvalitén. Ibland hör man ju låtar bara med gitarr och sång som låter skitbra.

Vad ska jag skaffa för att kunna göra proffsiga och bra inspelningar?

Monitorer (har varit tvungen att ha ett par hörlurar på vid varje inspelning och måste koppla ut och in varje gång jag använder ljudkortet=massa krångel), bättre ljudkort, bättre mick/ar, mixerbord, sångbås?

Vad är det jag behöver?

EDIT: Kanske vore bra med lite grejer som är vanliga i musikbranchen? Som är lätta att få hjälp med dvs. Det ljudkort jag har verkar vara välidgt sällsynt och har knappt kunnat få hjälp. Fast det har inte jättestor betydelse 🙂

Tack på förhand! 🙂

Redigerat av Denkath1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det handlar ju om en kedja, där allt ska stämma för att det ska bli proffsigt... Kanske nåt sånt här:

Bra musiker->bra instrument->bra akustik (om det är aktuellt, kan ju handla om närmickning+utdämpat rum)->bra mikrofon->bra mikrofonplacering->bra pre-amp & AD->bra efterbearbetning med bra verktyg (då krävs bra lyssning i ett rum som inte påverkar ljudet för att kunna göra de rätta justeringarna).

Jag tänker mig att man behöver se till att alla länkar i kedjan är på den nivån som man vill uppnå, men sen tror jag också att om alla länkar är "bra" så kommer resultatet bli "jättebra". Vissa delar av kedjan spelar inte så stor roll förrän man kommer upp på ganska hög nivå på de andra länkarna, t.ex. tar det väl ett tag innan man är på en nivå där man spontant känner att "näe, mina mikrofon-pre-ampar är för dåliga"... 😉

Så utvärdera var du ligger i varje del av kedjan, och jämför sedan de länkarna där du ligger lägst och se vilken länk du kan höja mest med dina 10.000:-.

Så tänker jag. Låter det galet?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte det minsta galet. 🙂

Egentligen är det bäst att köra på och se till att få ett resultat man är nöjd med - och det kan man även med sämre prylar - och inte förrän man börjar känna att man blir begränsad av prylarna, köpa nytt. Det är alldeles för många som har en övertro på prylarna, medan kunskapen (som DP var inne på) undervärderas. Jag kan hävda ganska säkert att en snubbe som Tretow skulle få ett betydligt bättre resultat med enbart budgetprylar, än vad de flesta här i forumet (inkl undertecknad) skulle få till i en mångmiljonstudio.

När man kommer längre och börjar känna sina prylar (med det kommer också kunskapen om hur man lyssnar och var man hittar eventuella fel och brister i riggen), så kan det vara dags att börja uppgradera. Då tycker jag att en av de absolut viktigaste bitarna, är monitorerna. Om man inte har bra lyssning, så kommer man nämligen inte att få glädje av alla andra uppgraderingar man gör i sin rigg. Med monitorerna följer automagiskt också behov av åtminstone en grundläggande akustikbehandling - och sedan rullar det på.

Så var det för mig i alla fall. Jag hade ett 24HE-rack proppat med budgetprylar som jag tyckte lät kanonbra. När jag bytte upp mig på monitorsidan, så hörde jag bristerna i andra prylar mycket tydligare - och jag gjorde mig i rask takt av med rackprylarna, eftersom plugin-effekterna och VSTi lät bättre redan då... Problemet är att om jag hade bytt till bättre monitorer några år tidigare, så hade jag inte haft lika stor nytta av dem, eftersom jag ändå hade haft för liten erfarenhet av hur man ska lyssna för att få fullt utbyte av investeringen...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Mycket kloka tankar, Classe.

Det jag känner är att jag inte vill köpa något nytt förrän jag helt behärskar det jag har, alternativt är bergsäker på att jag hör/känner/tycker att det inte håller måttet. T.ex. köpte jag på mig en beggad GT-6:a (multieffekt till elgitarr) för ett pangpris för ett år sedan, och jag har inte ens rört den... Eller när jag börjar dregla över fräcka keyboards eller nya mjukvaruinstrument, så hejdar jag mig alltid och tänker "Utforska allt Logic Pro 8 kan göra först, sen vet du vad du behöver".

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket klokt från både Claes och Johnny Boi där. Jag tror inte att man ska stanna för länge vid ett program som tex. Logic för att man ska lära sig allt i det programmet för då blir man kvar. Försök istället att använda det du har till just det du vill göra. Förmodligen så går det utan att man köper en massa. Ibland är den bittra sanningen att man tyvärr kan för lite och då ska man hänga på forum som detta eller kanske köpa några böcker.

Själv rekommenderar jag starkt Mixing Audio av Roey Izhaki eller Internal Mixing av Friedemann Tischmeyer.

Själv kan jag fortfarande för lite och har köpt en massa onödiga prylar men jag är övertygad om att man kan komma hur långt som helst bara man håller sig till musiken och dom ideer du har. När du kommer till vägs ände med dom prylar du har kommer du att upptäcka det. Innan ska du bara köra på. Det finns exempel på folk som har klarat sig med lågbudget väldigt länge. Sophia Somayo, Salem al Fakir och Jose Gonzales är bara några exempel. Dessutom fick Beatless klara sig med sämre skit än de flesta av oss bara skulle rynka på näsan åt. Bra musik kommer alltid att ha övertaget framför bra grejer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra skrivet av er! Tack för alla svar, precis vad jag behöver.

Saker som jag skulle behöva lära mig då, är nog hur jag ska använda mina grejer rätt kanske?. Dock känns det fortfarande lite sugit att sitta i tracktion med mitt pissiga ljudkort som laggar sönder varannan gång man startar skiten. Är tveksam till om jag ska skaffa nytt nu dock...

Något som gör att jag känner mig lite som en amatör är alla uttryck och saker ni säger som säkert är självklara för er. Till exempel plugineffekter och VTS eller vad du skrev där Claes 😛 Var lär man sig såna saker?

Jag har säkert kommit en bra bit på själva hur man spelar in och lite effekter och sådant, men uttryck och saker som är lite mer avancerade har jag svårt att lära mig på egen hand 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket klokt från både Claes och Johnny Boi där. Jag tror inte att man ska stanna för länge vid ett program som tex. Logic för att man ska lära sig allt i det programmet för då blir man kvar. Försök istället att använda det du har till just det du vill göra. Förmodligen så går det utan att man köper en massa. Ibland är den bittra sanningen att man tyvärr kan för lite och då ska man hänga på forum som detta eller kanske köpa några böcker.

Själv rekommenderar jag starkt Mixing Audio av Roey Izhaki eller Internal Mixing av Friedemann Tischmeyer.

Själv kan jag fortfarande för lite och har köpt en massa onödiga prylar men jag är övertygad om att man kan komma hur långt som helst bara man håller sig till musiken och dom ideer du har. När du kommer till vägs ände med dom prylar du har kommer du att upptäcka det. Innan ska du bara köra på. Det finns exempel på folk som har klarat sig med lågbudget väldigt länge. Sophia Somayo, Salem al Fakir och Jose Gonzales är bara några exempel. Dessutom fick Beatless klara sig med sämre skit än de flesta av oss bara skulle rynka på näsan åt. Bra musik kommer alltid att ha övertaget framför bra grejer!

Mycket intressant! Böcker och sådant kring ämnet skulle nog vara extremt lärorikt för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har ett, som du beskrev, laggit ljudkort bör det vara din första prioritering tillsammans med en eller två hyfsat snabba hårddiskar för det gör mycket stor skillnad. Tracktion kan jag inte men jag är övertygad om att det gör ett bra jobb.

Nästa fråga är om du behöver en mick och en preamp. Kanske har ljudkortet du köper en preamp för kondensatormickar och då behövs ingen preamp för detta. Använder du ingen kondensatormick behöver du inte ens fundera. Kanske gör du lopbaserad musik och vill lägga lite sång ibland. Då räcker antagligen en dynamisk mick också långt så då behövs inte heller någon preamp.

Se till att ha ett hyfsat ljudkort och en hyfsat bra hårddisk thats all.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att man ska stanna för länge vid ett program som tex. Logic för att man ska lära sig allt i det programmet för då blir man kvar.

Sant. Det finns ju gränser. Dock ser jag det lite som att plugga extra-kurs: jag kan det jag behöver kunna för att kunna göra musik i programmet/använda instrumentet/osv, men då och då försöker jag läsa på extra/öva teknik, för då får man mer "verktyg", t.ex.: man kan spela snabbare på sitt instrument vilket gör att man kan skriva den där snabba slut-räkan i elgitarr-solot som lyfter det hela; man kan till slut göra egna synt-presets istället för att behöva nöja sig med en förinställd som egentligen inte passar låten perfekt, etc.

Men man får som sagt inte fastna! Musiken/låtarna/skapandet framför allt! 😄

Saker som hindrar ditt arbete, som ditt laggande ljudkort du beskrev, bör som nämnts ovan åtgärdas först!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med allt vad många säger här. För mig har det vart en lång väg och en lång inlärningskurva och har inte alltid

haft mycket cash. Så jag började med riktigt billiga prylar. Sen har jag undan för undan lärt mig saker om inspelning, mixning

och akustik. Och när jag inte haft pengarna så har det fått bli kompromisser och diy. Jag har fortfarande hemgjordea absorbenter

på väggarna. Fast jag har också high end-outboard. Mycket av outboarden som jag testat har lärt mig massor av ljud. I början

hörde jag knappt skillnad på preamps, medans jag idag vet vad som tex passar min röst och vad som passar min akustiska gitarr.

Så vill man ha det pro så tar det tid, pengar och tålamod. Du kommer dit om du vill. Men att gå och köpa en preamp för 20,000 och

kompressor för 20,000 direkt utan några andra åtgärder kommer inte att ge dig ett färdigt skivljud med en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra skrivet av er! Tack för alla svar, precis vad jag behöver.

Saker som jag skulle behöva lära mig då, är nog hur jag ska använda mina grejer rätt kanske?. Dock känns det fortfarande lite sugit att sitta i tracktion med mitt pissiga ljudkort som laggar sönder varannan gång man startar skiten. Är tveksam till om jag ska skaffa nytt nu dock...

Något som gör att jag känner mig lite som en amatör är alla uttryck och saker ni säger som säkert är självklara för er. Till exempel plugineffekter och VTS eller vad du skrev där Claes 😛 Var lär man sig såna saker?

Jag har säkert kommit en bra bit på själva hur man spelar in och lite effekter och sådant, men uttryck och saker som är lite mer avancerade har jag svårt att lära mig på egen hand 🙂

Du kan hitta förklaringar av diverse begrepp och termer i Kontrollrummets Wiki: http://wiki.kontrollrummet.com/ . Jag är skyldig till majoriteten av artiklar där, så hojta till om något saknas, så att jag kan fylla på. Rom byggdes inte på en dag, som bekant... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att man ska stanna för länge vid ett program som tex. Logic för att man ska lära sig allt i det programmet för då blir man kvar.

Det där kan jag nog inte hålla med om.

Absolut är det bra att ha alternativa program för kreativitetens skull tex Reason , Ableton etc men om man ska jobba någorlunda effektivt krävs det att man i alla fall kan sitt huvudsakliga program utan och innan och det tar några år att komma dit.Sedan ser jag inte varför det skulle vara " Fel " att bli kvar i tex Logic.

Jag har suttit med logic i X antal år nu och det finns inget i stort sett som jag inte kan göra i logic , visst vissa program kan göra vissa saker snabbare men sedan saknar dom andra funktioner + man måste lägga ned tiden att lära sig programmet.

Och som det sagts istället för att hänga upp sig på tekniken är det bättre att fokusera på själva musiken , En bra lår är en bra låt oavsett inspelnings/produktions kvalitet och för den gemene lyssnaren är det det som är viktigt.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte heller varför man inte skulle stanna kvar vid ett program - fast DivineCo menade det kanske inte på det sättet som jag tolkar det...?

Jag har alltid kört med Cubase (och Pro24 innan det) och det hade varit pest och pina och rejält hämmande för kreativiteten, att byta program för att lära sig ett nytt.

Man kan göra allt i alla DAW-programmen. Vissa detaljer skiljer och en sak är lättare att göra i ett program medan en annan sak är lättare att göra i ett annat, men på det stora hela så går det på ett ut. Det blir lika bra ljudkvalitet från dem, så där är det inget att fundera över - och alla DAW-programmen går att använda till alla sorters musik. Det finns därför ingen anledning att börja om från scratch som någon sorts principsak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock känns det fortfarande lite sugit att sitta i tracktion med mitt pissiga ljudkort som laggar sönder varannan gång man startar skiten.

testa att köra reaper - www.reaper.fm

vad är det för fel på ljudkortet - vad händer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock känns det fortfarande lite sugit att sitta i tracktion med mitt pissiga ljudkort som laggar sönder varannan gång man startar skiten.

Tapco link usb

Lagg? Visserligen är det USB, men om ditt moderkorts drivrutiner inte är helt ute och cyklar så ska dataströmmen till/från ljudkortet inte brytas alls.

Är det kanske buffer size som är för låg? Dvs. det hinner inte med så du får höja bufferten (latencyn ökar).

Om du känner att Tracktion inte funkar för dig finns det, som redan sagt, alternativ. Demonproducenten föreslår Reaper och det är ett bra förslag. Gratis att ladda hem så det är bara att känna sig för lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

För dom som undrade så menade jag inte att det skulle vara fel att hålla fast vid Logic. Det framstod verkligen så ser jag nu. Det jag menade men uttryckte dunkelt var att man ska låta musikens behov gå först. Går man i det läget in på att lära sig allt i ett så omfångsrikt program som Logic är risken stor att man drunknar och blir kvar i programmets funktionallitet. Man lär sig visserligen ett program bra men det blir kanske mer rattande och skruvande än det blir ny musik. Därför tror jag det är bra att ta det lite pö om pö och låta musikens behov styra. I det läget kanske Traction eller bara ett ytligt kunnande i tex. Logic är precis det som låten man jobbar på behöver. Med tiden kommer också en stor kännedom om dit program.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Inte det minsta galet. 🙂

Egentligen är det bäst att köra på och se till att få ett resultat man är nöjd med - och det kan man även med sämre prylar - och inte förrän man börjar känna att man blir begränsad av prylarna, köpa nytt. Det är alldeles för många som har en övertro på prylarna, medan kunskapen (som DP var inne på) undervärderas. Jag kan hävda ganska säkert att en snubbe som Tretow skulle få ett betydligt bättre resultat med enbart budgetprylar, än vad de flesta här i forumet (inkl undertecknad) skulle få till i en mångmiljonstudio.

När man kommer längre och börjar känna sina prylar (med det kommer också kunskapen om hur man lyssnar och var man hittar eventuella fel och brister i riggen), så kan det vara dags att börja uppgradera. Då tycker jag att en av de absolut viktigaste bitarna, är monitorerna. Om man inte har bra lyssning, så kommer man nämligen inte att få glädje av alla andra uppgraderingar man gör i sin rigg. Med monitorerna följer automagiskt också behov av åtminstone en grundläggande akustikbehandling - och sedan rullar det på.

Så var det för mig i alla fall. Jag hade ett 24HE-rack proppat med budgetprylar som jag tyckte lät kanonbra. När jag bytte upp mig på monitorsidan, så hörde jag bristerna i andra prylar mycket tydligare - och jag gjorde mig i rask takt av med rackprylarna, eftersom plugin-effekterna och VSTi lät bättre redan då... Problemet är att om jag hade bytt till bättre monitorer några år tidigare, så hade jag inte haft lika stor nytta av dem, eftersom jag ändå hade haft för liten erfarenhet av hur man ska lyssna för att få fullt utbyte av investeringen...

Tänkte bumpa denna tråden igen och kolla lite om preamps.

Det är nått jag verkligen inte har koll på. Har ni några tips på såna? Och nån bra förklaring på vad de gör osv, vet lite men inte alls mycket. Länk funkar om ni inte pallar förklara 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Dom förstärker tex signalen från micken.

Det sitter en preamp i ditt Tapco ljudkort redan.

Preampen kommer inte att påverka ditt ljud nåt nämnvärt, speciellt inte om du inte riktigt fått koll på det här med inspelningsteknink och mixning.

Så mitt tips är nog att lägga stålarna än så länge på annat håll där dom gör nytta.

EDIT : Fick telefon, debatt hann före..

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom förstärker tex signalen från micken.

Det sitter en preamp i ditt Tapco ljudkort redan.

Preampen kommer inte att påverka ditt ljud nåt nämnvärt, speciellt inte om du inte riktigt fått koll på det här med inspelningsteknink och mixning.

Så mitt tips är nog att lägga stålarna än så länge på annat håll där dom gör nytta.

EDIT : Fick telefon, debatt hann före..

Puffskydd har jag redan, ett av metall.

Ok, förstår....

Undrar också ifall själva inspelningsprogrammet påverkar ljudkvalitén? eller inte ljudkvalitén i sig men att andra program har effekter och sånt som låter bättre, eller ifall programen har något annat som bidrar till bättre ljud.

Känns lite surt att sitta i tracktion eftersom det känns lite som ett leksaksprogram och så kommer jag förmodligen aldrig använda det senare i livet utan använda proffsigare program...

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar också ifall själva inspelningsprogrammet påverkar ljudkvalitén? eller inte ljudkvalitén i sig men att andra program har effekter och sånt som låter bättre, eller ifall programen har något annat som bidrar till bättre ljud.

Nope , Alla program har i stort sett samma ljudalgoritmer så dom låter likadant , eller rättare sagt ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Puffskydd har jag redan, ett av metall.

Ok, förstår....

Undrar också ifall själva inspelningsprogrammet påverkar ljudkvalitén? eller inte ljudkvalitén i sig men att andra program har effekter och sånt som låter bättre, eller ifall programen har något annat som bidrar till bättre ljud.

Känns lite surt att sitta i tracktion eftersom det känns lite som ett leksaksprogram och så kommer jag förmodligen aldrig använda det senare i livet utan använda proffsigare program...

Vafalls!?! Tracktion leksaksprogram?!?! 😉

Njae, jag har jobbat mycket med Tracktion, det är ett lättanvänt men fortfarande mycket kraftfulltprogram.

Är fortfarande det program som jag kör VST och VSTi i.

Den här låten har jag mixat med Tracktion + lite gratis pluggar, en del av syntarna kommer från Reason förvisso, men mixen är gjort i Tracktion.

http://www.myspace.c.../songs/42233148

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Vafalls!?! Tracktion leksaksprogram?!?! 😉

Njae, jag har jobbat mycket med Tracktion, det är ett lättanvänt men fortfarande mycket kraftfulltprogram.

Är fortfarande det program som jag kör VST och VSTi i.

Den här låten har jag mixat med Tracktion + lite gratis pluggar, en del av syntarna kommer från Reason förvisso, men mixen är gjort i Tracktion.

http://www.myspace.c.../songs/42233148

Hahaa, känns lite så med alla dessa pilar och färgglada saker...

Wow, det är sånt där som får mig att ge upp mina inspelningsdrömmar. FInns inte en chans i helvete att jag skulle ens komma i närheten av att göra nått som låter så bra. Var ska man börja liksom? Inte riktigt sån musik jag vill skapa men ändå, låter sjukt proffsigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hahaa, känns lite så med alla dessa pilar och färgglada saker...

Wow, det är sånt där som får mig att ge upp mina inspelningsdrömmar. FInns inte en chans i helvete att jag skulle ens komma i närheten av att göra nått som låter så bra. Var ska man börja liksom? Inte riktigt sån musik jag vill skapa men ändå, låter sjukt proffsigt.

Det finns ju teman som gör Tracktion lika grått och tråkigt som gamla Logic om man gillar det.....

Här är nåt som jag spelat in och mixat i Tracktion som kanske passar dig bättre:

http://soundcloud.co...n/cut-your-hair

😉

Med övning och övning samt övning så kommer du att fixa att spela in och mixa skitbra. Läs gärna en bok i ämnet eller köp studios specialnummer.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju teman som gör Tracktion lika grått och tråkigt som gamla Logic om man gillar det.....

Här är nåt som jag spelat in och mixat i Tracktion som kanske passar dig bättre:

http://soundcloud.co...n/cut-your-hair

😉

Med övning och övning samt övning så kommer du att fixa att spela in och mixa skitbra. Läs gärna en bok i ämnet eller köp studios specialnummer.

Jävligt najs dude! Fick lite oasisvibbar av inspelningen, särskillt gitarrerna! Grymt!

Aa, får ta och göra det. Skulle nog verkligen hjälpa mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

skussipatch (oregistrerad)

Jag tänkte bara låna tråden lite när vi endå pratar om kunskap..

Själv sitter jag i samma situation, man har köpt onödiga prylar i hopp av att det skulle blir så mycket bättre. Men man inser hela tiden att det inte går att köpa till sig ett bättre ljud om man inte har kunskap till det.

Jag som många andra jobbar på vardagarna och har då endast Orcas kvällskurser att gå, men hur pass bra är dessa? 12000 för 20 lektioner? eller ska man satsa på fulltidsstudier såsom SAE istället?

Har inte kollat på mycket på SAe kurserna men de verkar betydligt dyrare, läste någonstanns att det kostade 90.000:- per termin? stämmer detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...