Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

NÀr jag mixat en lÄt Àr volymen lite för lÄg.

Höjer jag sÄ kan det brusa och gaina.

NÄn som har tips pÄ hur jag kan göra?

Tack pÄ förhand!

Annons
Postat

Höjer du volymen, sÄ börjar det brusa alltsÄ? Det Àr helt normalt - Ätminstone om det Àr sÄ att du har spelat in pÄ alldeles för lÄg volym frÄn början... Har du spelat in pÄ hyfsat normal inspelningsvolym sÄ bör det inte bli sÄ vÄldsamt mycket brus...

Vad menar du nÀr du sÀger att det "gainar"? Menar du att det blir distorsion?

Problemet Àr att om du inte har en signal som inte Àr ok frÄn början, sÄ kommer du bara att förvÀrra problemen om du gör nÄgot mer - men om signalen Àr ok, sÄ fÄr du upp den subjektiva volymen med hjÀlp av kompressor och/eller limiter.

Postat
Höjer du volymen, sÄ börjar det brusa alltsÄ? Det Àr helt normalt - Ätminstone om det Àr sÄ att du har spelat in pÄ alldeles för lÄg volym frÄn början... Har du spelat in pÄ hyfsat normal inspelningsvolym sÄ bör det inte bli sÄ vÄldsamt mycket brus...

Vad menar du nÀr du sÀger att det "gainar"? Menar du att det blir distorsion?

Problemet Àr att om du inte har en signal som inte Àr ok frÄn början, sÄ kommer du bara att förvÀrra problemen om du gör nÄgot mer - men om signalen Àr ok, sÄ fÄr du upp den subjektiva volymen med hjÀlp av kompressor och/eller limiter.

Spelar jag in pÄ högre volym kan det spraka till ibland. Signalen blir för stark. TÀnkte om det gÄr att bara fÄ högre volym pÄ allt vid mixningen dÄ liksom. Allt lÄter bra men jÀmför man med annan "riktig" musik jag lyssnar pÄ pÄ datorn sÄ Àr det mkt högre.

LÀgger man kompressor eller limiter pÄ allt dÄ nÀr man mastrar?

Postat

JĂ€pp! PĂ„ stereomixen. Överdriver du det sĂ„ lĂ„ter det för j-t, men om du har öronen med dig och kör pĂ„ lite lagom, sĂ„ kan det bli bra.

Spelar du in i 16-bit eller 24-bit?

BĂ€st resultat blir om du spelar in i 24-bit och siktar pĂ„ runt -10dB för peakarna, istĂ€llet för att försöka jaga precis under 0dB och riskera dist om det bara blir lite högre. Kör du med 16-bit sĂ„ behöver du vara noggrannare med att fĂ„ sĂ„ högt som möjligt vid inspelningstillfĂ€llet, men med 24-bit kan man tillĂ„ta sig att vara slarvigare utan att det sraffar sig i slutĂ€nden. đŸ„°

Postat
Problemet Àr att om du inte har en signal som inte Àr ok frÄn början
đŸ„°
Postat
😳

Det blev visst ett "inte" för mycket dĂ€r... Ta bort valfritt "inte", sĂ„ blir det rĂ€tt. 😆

Hehe lĂ€tt att vingla bort sig i meningarna ibland â˜ș

• 2 veckor senare...
Postat

Är ganska ny sĂ„ vad menas med högpass och lĂ„gpass?

Du filtrerar bort höga frekvenser frÄn t.ex basen och skÀr bort all bas frÄn hihaten.

En hihat behöver ju ingen bas, men det finns alltid lite ljudinformation dÀr som tar upp plats i mixen.

sfftm_2hp_1k_1_0.gif

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.