Jump to content
Annons

en fundering bara

Recommended Posts

bajockolo (oregistrerad)
Postat

Nu vet jag inte om jag fattat rÀtt hÀr...

C - Ass - G - C

Blir Ass alltsÄ en lÄgkromatisk dursupermediant av subdominanten dÄ?

Och vad sÀger Roine om saken?

Annons
Postat

C - Ass - G - C

Bara för att krÄngla till det.

Ass (Ass C Ess) blir en variant av vÀxeldominanten D7 dÀr Ass Àr b5 C Àr 7 och Ess Àr b9

LĂ€gg till en 7a f# sĂ„ fĂ„r du tersen i D7 ocksĂ„. 😕

Åke

bajockolo (oregistrerad)
Postat
Bara för att krÄngla till det.

Ass (Ass C Ess) blir en variant av vÀxeldominanten D7 dÀr Ass Àr b5 C Àr 7 och Ess Àr b9

LĂ€gg till en 7a f# sĂ„ fĂ„r du tersen i D7 ocksĂ„. 🙂

Åke

Jo, Ass7 Àr ju dÄ ett substitut för D7, men det var ju inte riktigt vad jag frÄgade...

maart (oregistrerad)
Postat

C - Ass - G - C

HĂ€gglund?

Du har ju bara tagit hela frÄgan frÄn en annan trÄd, dÀr du redan frÄgat om det:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...t&p=1024564

svaret Àr att det beror pÄ i vilket sammanhang man ser det. I en kadens skulle Ab:et vara nÄn form av subdominantmoll.

Men allt stÄr ju redan i trÄden du klippte frÄgan ur.

bajockolo (oregistrerad)
Postat
HĂ€gglund?

Du har ju bara tagit hela frÄgan frÄn en annan trÄd, dÀr du redan frÄgat om det:

svaret Àr att det beror pÄ i vilket sammanhang man ser det. I en kadens skulle Ab:et vara nÄn form av subdominantmoll.

SÄ utomordentligt bra. DÄ skall jag kolla dÀr! Jag Àr HELT ny pÄ detta forum. Det Àr anledningen till att jag gör bort mig pÄ detta sÀtt. Tusen tack.

B

bajockolo (oregistrerad)
Postat
SÄ utomordentligt bra. DÄ skall jag kolla dÀr! Jag Àr HELT ny pÄ detta forum. Det Àr anledningen till att jag gör bort mig pÄ detta sÀtt. Tusen tack.

B

NÀ, nu förstÄr jag ingenting, ursÀkta att jag Àr lite korkad. Jag tittar pÄ den ursprungliga trÄden och hittar ingenstans vad Ass i denna kadens, C-Ass-G-C, skulle kallas och om man i kadensen vill se Asset som ett mediantiskt ackord. Personen som beskrev det hela sÄ ingÄende antydde precis som du att asset Àr ett subdominantmollackord. Visst Àr det ju det, men min frÄga, som fortfarande inte har fÄtt nÄgot svar, Àr vad asset heter om man kan beskriva det som ett mediantiskt ackord. Heter det dÄ kanske lÄgkromatisk supermediant av subdominanten?

mvh Bajje

bajockolo (oregistrerad)
Postat
HĂ€gglund?

NÀ, HÀgglund (Alf??) nu blir det nog fel igen, svarade nog pÄ migsjÀlv.. hoppas du hittar svaret. Jag verkar vara för korkad för sÄna hÀrna forum.

B

• 4 veckor senare...
Postat

C - Ass - G - C

Ass(et) Àr endast ett tritonus-utbyte istÀllet för G, svÄrare Àn sÄ Àr det inte.

Postat

Tja HĂ€gglund, Analogfreak etc...

maart (oregistrerad)
Postat

C - Ass - G - C

Ass(et) Àr endast ett tritonus-utbyte istÀllet för G, svÄrare Àn sÄ Àr det inte.

Nu hĂ€nger jag inte med riktigt pĂ„ vad du menar... jag ifrĂ„gasĂ€tter alltsĂ„ inte för att jag tror du har fel eller tycker du Ă€r en dĂ„lig person utan för att jag vill förstĂ„. En del medlemmar hĂ€r pĂ„ forumet verkar ha svĂ„rt att förstĂ„ skillnaden, dĂ€rav min extrema tydlighet 😎

I min vĂ€rld Ă€r Ab(7) ett tritonussubstitut till D7, alltsĂ„ en substitutdominant till G. Är det det du menar med ett "tritonus-utbyte istĂ€llet för G"? För enligt det jag syftar pĂ„ Ă€r ju Ab snarare ett "tritonus-utbyte istĂ€llet för D", Precis som Åke skrev. Fast jag skulle vilja ha med 7:an ocksĂ„ sĂ„ man fĂ„r tersen i tritonussubstitutet.

Postat

Nu hĂ€nger jag inte med riktigt pĂ„ vad du menar... jag ifrĂ„gasĂ€tter alltsĂ„ inte för att jag tror du har fel eller tycker du Ă€r en dĂ„lig person utan för att jag vill förstĂ„. En del medlemmar hĂ€r pĂ„ forumet verkar ha svĂ„rt att förstĂ„ skillnaden, dĂ€rav min extrema tydlighet 😎

I min vĂ€rld Ă€r Ab(7) ett tritonussubstitut till D7, alltsĂ„ en substitutdominant till G. Är det det du menar med ett "tritonus-utbyte istĂ€llet för G"? För enligt det jag syftar pĂ„ Ă€r ju Ab snarare ett "tritonus-utbyte istĂ€llet för D", Precis som Åke skrev. Fast jag skulle vilja ha med 7:an ocksĂ„ sĂ„ man fĂ„r tersen i tritonussubstitutet.

Det var en diplomatisk formulering 🙂 *skratt* ditt exempel Ă€r vĂ€ldigt vanligt i blues/jazz etc att anvĂ€nda tritonus ackordet Dominantensdominant alltsĂ„ G (dom i c) Ab (tritonus till D) klart man kan anvĂ€nda en sjua om man kĂ€nner för det...skillnaden ligger i vilken analysform du anvĂ€nder pop eller trad.harm lĂ€ra.

Varför har du snöat in pÄ detta?

maart (oregistrerad)
Postat

Det var en diplomatisk formulering 🙂 *skratt* ditt exempel Ă€r vĂ€ldigt vanligt i blues/jazz etc att anvĂ€nda tritonus ackordet Dominantensdominant alltsĂ„ G (dom i c) Ab (tritonus till D) klart man kan anvĂ€nda en sjua om man kĂ€nner för det...skillnaden ligger i vilken analysform du anvĂ€nder pop eller trad.harm lĂ€ra.

Varför har du snöat in pÄ detta?

Vi menade alltsĂ„ samma sak dĂ„..? 😉

jag tror det Àr bajockolo som snöat in, snodde en avancerad formulering frÄn den andra trÄden och försökte verka kunnig. jag försökte bara reda ut begreppen lite... Att jag frÄgade om ditt inlÀgg var för att jag inte var riktigt sÀker pÄ hur du menade och inte fick det att stÀmma riktigt med vad jag lÀrt mig. TÀnkte att jag kunde lÀra mig nÄt nytt men det verkar som sagt som vi menade samma sak

Postat

Finns sÀkerligen de som kan finna namn som "supermedianter" etc pÄ denna kadens. Men som sagt Potatis PotÀter

euripyd (oregistrerad)
Postat (redigerat)

C - Ass - G - C

Jag vet inte vad Roine sÀger (kanske han Àr pÄ forumet, vi fÄr se...)

Jag kan sÀga att det instÀmmer helt.

Mediantik Àr ett oerhört viktigt system inom tonalstruktur (bland andra sÄ som diatonik, dominantik, kromatik, modulation).

Mediantik Àr helt beroende av lyssnarens uppfattning om "harmoniskt gÄng".

Ditt förklaring Àr 100% korrekt. "super" kan man undvika, sÄ blir det >MS

Jag skulle bara uppmuntra alla som skriver musik (sĂ€rskild pop musik) att UNDERSÖKA mediantens krafter!

Det Àr ett logiskt system som ger mycket. Din musik kan lÄta mer intressant och spÀnnande!

Redigerat av euripyd
euripyd (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag vet inte vad Roine sÀger (kanske han Àr pÄ forumet, vi fÄr se...)

Jag vill bara pÄpeka att jag inte vill sÀga nÄgonting dÄligt om Roines Harmonibok. Vill bara sÀga att jag inte hÄller med dess konsistens.

Det lĂ„ter som att det Ă€r en politisk frĂ„ga. 🙂

de som undrar mer, kan jag posta mer förklaringar i form av notex.

Cheers!

Redigerat av euripyd
maart (oregistrerad)
Postat

AF, hur mÄnga anvÀndarkonton ska du ha egentligen, och hur mÄnga trÄdar ska du sura ner med dessa?

jag tycker att du blev tufft bemött hÀr mÄnga gÄnger och det Àr inte okej. Men att hÄlla pÄ sÄhÀr... Àr det vÀrt det?

Postat

Vill bara sÀga att jag inte hÄller med dess konsistens.

Man mÄste koka den lÀnge sÄ att den blir mjuk och gÄr att fÄ ner.

.

Postat

Detta Àr sjÀlvklart en vÀldigt subjektiv Äsikt:

I min vÀrld Àr Ab i kadensen C - Ab - G - C alltid ett substitut till vÀxeldominaten D7. Detta helt enkelt eftersom Ab uppfattas som dominantisk till G. Det har en upplösande effekt.

Att prata om funktioner i mediantik Àr för mig meningslöst, eftersom mediantik för mig saknar funktioner. Funktioner handlar om hur vissa ackord förhÄller sig till andra, nÄgot som inte Àr sÄ uppenbart i mediantik som Àr mer "flytande". Observera att det gÀller om det Àr lÀngre partier med mÄnga mediantiska ackord, förhÄllningarna faller dÄ sönder.

maart (oregistrerad)
Postat

[...]

Att prata om funktioner i mediantik Àr för mig meningslöst, eftersom mediantik för mig saknar funktioner. Funktioner handlar om hur vissa ackord förhÄller sig till andra, nÄgot som inte Àr sÄ uppenbart i mediantik som Àr mer "flytande". Observera att det gÀller om det Àr lÀngre partier med mÄnga mediantiska ackord, förhÄllningarna faller dÄ sönder.

Mycket bra sagt, jag hÄller med!

teorin Àr bara en hjÀlp (i det hÀr fallet för att kanske hitta nya vÀgar att harmonisera?) men det viktiga Àr ju ÀndÄ hur det lÄter.

Postat (redigerat)

Teorin tycker jag funkar som en "aha" för mig. Grejer som man hör lÄter rÀtt, men inte har en aning om vad det Àr - fÄr man reda pÄ genom teorin och fÄr större förstÄelse kring musik. Men det gÄr ju att göra musik och inte veta ett skvatt om teori. Det Àr det bÀsta egentligen. DÄ Àr man inte bunden eller rÀdd för att göra "fel"... Trots allt Àr det ingen företagsekonomi vi sysslar med, det Àr vÀlljudande svÀngningar i luft det handlar om. Vad som Àr snyggt ligger ju i var och ens öra, och sÄledes borde det inte finnas nÄgra rÀtt eller fel.

Redigerat av hocce
Postat

Mollsubdominantparallell?

Jag tror inte man i första hand skall försöka placera ackordet utifrÄn vilka toner som Àr med, utan hur ackordet faktiskt uppfattas. Det beror helt klart pÄ sammanhanget. I just ovanstÄende kadens Àr Ab-treklangen helt klart en vÀxeldominant till C. Tonen som stÀller till det Àr ju Ab, hade den varit A sÄ hade det ju inte varit nÄgon tvekan om att det handlade om en vÀxeldominant utan grundton. Men att man byter till Ab betyder ju inte att ackordet blir mindre dominantiskt, snarare tvÀrt om. Ab till G Àr ju ett halvt tonsteg och dominanter vill upplösas sÄ kort som möjligt till sin "tonika". Ju nÀrmare tonikatoner man Àr utan att vara pÄ just tonikatoner, ju mer laddat och dominantiskt blir det. Kanske dÀrför den sÀnkta 9an blev till. För att skapa mer laddning. Kvint Àr annars sÀllan med i dominantiska ackord iaf i romantisk musik, den har inte mycket laddning. Men en sÀnkt kvint har mer laddning.

Än en gĂ„ng beror det pĂ„ sammanhang, en nedĂ„tgĂ„ende kromatisk treklangssekvens förlorar ju helt klart sin dominantiska verkan, Ă€ven om det lĂ„ter fullt naturligt.

Postat

Min Äsikt om musikteori:

Musikteori Àr det bÀsta stödet man kan ha nÀr man skapar musik. Det Àr inte en regel pÄ nÄgot sÀtt, men ett skyddsnÀt, eller flytvÀst om man sÄ vill. Ju bÀttre flytvÀst, ju lÀngre ut pÄ djupt vatten kan man ta sig utan att drunkna. Faller stycket sönder, sÄ kan musikteori helt klart hjÀlpa till att laga problemen.

Men musikteori har klara brister man bör vara medveten om. Den Àr i första hand grundad pÄ wienerklassisk musik. SjÀlv föredrar jag att anvÀnda Àldre praxis frÄn renÀssans och barock. AlltsÄ jag föredrar att lÄta stÀmföring styra harmonik (funktioner), inte tvÀrt om. Ackorden Àr alltsÄ sekundÀra, de blir som de blir. NÀr man skriver för orkester, och i synnerhet för kör, blir detta enligt mig oftast mycket snyggare och mycket mer lÀttsjunget. NÀr man har hÄllit pÄ med det en del sÄ kommer Àven fÀrgningar av sig sjÀlv i stÀmmor. Man kan alltsÄ sluta bry sig om harmonik helt.

Kortfattat: Funktionsanalys (som denna trÄd egentligen handlar om): Ett suverÀnt hjÀlpmedel medan man lÀr sig.

-HÀmmande i lÀngden.

Postat

Mycket bra sagt, jag hÄller med!

teorin Àr bara en hjÀlp (i det hÀr fallet för att kanske hitta nya vÀgar att harmonisera?) men det viktiga Àr ju ÀndÄ hur det lÄter.

Tackar 🙂

Beror mycket pÄ hur lÄngt man har kommit i sin harmoniseringsutvecklig. Bra om man mest har gjort 3-ackordslÄtar innan. Men i lÀngden sÄ Àr Àven musikteorin ganska hÀmmad och smal pÄ hur mycket man kan utveckla harmonier. DÄ fÄr man börja gÄ pÄ gehör igen.

Postat (redigerat)

Tackar 🙂

Beror mycket pÄ hur lÄngt man har kommit i sin harmoniseringsutvecklig. Bra om man mest har gjort 3-ackordslÄtar innan. Men i lÀngden sÄ Àr Àven musikteorin ganska hÀmmad och smal pÄ hur mycket man kan utveckla harmonier. DÄ fÄr man börja gÄ pÄ gehör igen.

Musikteori Àr ju ett sÀtt att förklara abstrakta ljudförhÄllanden, sÄ att det skulle vara hÀmmande och detta resonemang om att "istÀllet gÄ pÄ gehör" faller ganska platt. Ibland kan det vara förlösande att komponera/producera inom givna ramar (tonart etc) och i andra fall inte.

Du kan göra ex en melodi och variera/utveckla den oÀndligt samtidigt som det finns möjlighet att analysera stycket. sÄ hur nu detta skulle vara smalt och hÀmmande Àr nog endast för dem som missuppfattat poÀngen med möjlighet till förklaring dvs musikteori.

VÀsterlÀndskmusik bygger pÄ ackord (T, S, D) och melodistÀmmor samt ett tolvtonssytem, att detta sedan kan sammansÀttas i vanligare strukturer Àr inte sÄ konstigt Ànnu mindre att det sedan Àr möjligt med en funktionasanalys.

Funktionsanalys: analyser görs i efterhand...svÄrare Àn sÄ Àr det inte.

Redigerat av Leon
euripyd (oregistrerad)
Postat (redigerat)

AF, hur mÄnga anvÀndarkonton ska du ha egentligen, och hur mÄnga trÄ..

Var det till mig?

Jag hĂ„ller med de flesta hĂ€r... 🙂 Absolut, allt kĂ€nns relativt och man bör anvĂ€nda sina örön! Inre örön jag menar..

I min vÀrld Àr Ab i kadensen C - Ab - G - C alltid ett substitut till vÀxeldominaten D7

Det hĂ„ller jag inte med. Man kan inte kalla nĂ„gonting som "nĂ„gonting som saknar sina grunder". I det hĂ€r fallet D9 som du sĂ€ger att det Ă€r, saknar BÅDE grundtonen (d) och ledtonen (f#). Ledtonen Ă€r alltid tonen som gĂ„r underifrĂ„n uppĂ„t. Över tonen heter "supertonen".

PÄ samma sÀtt kan du kalla d-moll ackord i C-dur skalan som dominant G9 utan grundtonen och ledtonen.

Men det du har rÀtt i Àr definitivt en kraft som finns mellan Ab och G i form av en rörelse: subdominant-dominant

HĂ€lsningar

Redigerat av euripyd
Postat

Du kan göra ex en melodi och variera/utveckla den oÀndligt samtidigt som det finns möjlighet att analysera stycket.

Det Àr inte sant. Det finns mÄnga kÀnda musikstycken som inte kan analyseras med funktionsanalys. LikasÄ ett flertal som mÄnga musikvetare har analyserat, men inte kunnat enas om. Jag tror det finns mÄnga Àven pÄ detta forum som kan mycket musikteori, men ÀndÄ kan vi inte enas om vilken funktion treklangen Ab har i C-durs tonart.

Den tid man sitter och grubblar och diskuterar över det kan man istĂ€llet anvĂ€nda till att skriva. SĂ„ visst kan funktionsanalys/musikteori vara hĂ€mmande 😉

Postat (redigerat)

Det hĂ„ller jag inte med. Man kan inte kalla nĂ„gonting som "nĂ„gonting som saknar sina grunder". I det hĂ€r fallet D9 som du sĂ€ger att det Ă€r, saknar BÅDE grundtonen (d) och ledtonen (f#). Ledtonen Ă€r alltid tonen som gĂ„r underifrĂ„n uppĂ„t. Över tonen heter "supertonen".

PÄ samma sÀtt kan du kalla d-moll ackord i C-dur skalan som dominant G9 utan grundtonen och ledtonen.

Men det du har rÀtt i Àr definitivt en kraft som finns mellan Ab och G i form av en rörelse: subdominant-dominant

HĂ€lsningar

Jag förstÄr inte riktigt vad du menar med "nÄgonting som saknar sina grunder". Det Àr ÀndÄ praxis i normal funktionsanalys att kalla en dominant för dominant Àven om den saknar grundton. D7 (funktionen) utan grundton Àr vÀldigt vanlig. I vissa fall kompleteras med lilla 9an för att fÄ ett regelrÀtt dim-ackord. I andra fall inte.

Jag hÄller med om att avsaknaden av ters dock stÀller till lite bekymmer. Men det uppvÀgs av de tydliga förhÄllningarna i en sÀnkt kvint, liten septima och liten nona.

visst kan man döpa ackordet till nÄgot helt annat om sÄ önskas, men i funktionsanalys sÄ bör man ÀndÄ hÄlla sig till vad ackordet fyller för funktion, alltsÄ hur ackordet förhÄller sig till sina kringvarande ackord.

Under min musikteoriutbildning togs just detta ackord upp, dÄ fick vi veta att just Ass Àr en utbytesdominat till D. Det hade ett namn som jag tyvÀrr inte minns. Men förklaringen har bÄde jag gett och folk innan mig hÀr.

Men det spelar ingen roll, jag har sagt mitt i denna debatt. Folk Àr fria att kalla ackordet vad de vill, det kommer klinga precis pÄ samma sÀtt iaf.

EDIT: En ren molltreklang kan aldrig vara dominantisk.

Redigerat av Kaoskompositor
euripyd (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag förstÄr inte riktigt vad du menar med "nÄgonting som saknar sina grunder". Det Àr ÀndÄ praxis i normal funktionsanalys att kalla en dominant för dominant Àven om den saknar grundton. D7 (funktionen) utan grundton Àr vÀldigt vanlig.

Du förstÄr inte vad jag menar, ditt dominantackord saknar ocksÄ LEDTONEN (f#), för att det skulle kunna kallas som dominant. Ditt DD-9-5 i C-dur saknar huvudpunkten - ledtonen f#.

Utan ledtonen kan det inte kallas som dominant till G. 😉

Det du kallar VÄXELDOMINANTEN Ă€r faktiskt en sk. tysk vĂ€xeldominant Ab-C-Eb-F# (i just denna form av 6/5 - kvintsextackord) - men du mĂ„ste absolut ha f# i ackordet.

HÀr kommer: a) dominantens dominant 7; b.) tysk vÀxeldominanten och c) tonikas lÄga dursubmediant

post-3173-045661800 1280678547_thumb.jpg

HĂ€lsningar

Redigerat av euripyd
Postat

EDIT: En ren molltreklang kan aldrig vara dominantisk.

JodĂ„, det finns mĂ„nga exempel pĂ„ det genom musikhistorien – i synnerhet hos Ravel: pianokonserten i G, andra satsen eller i Menuet antique... Vissa anser till och med att den dominatiska verkan kan verka starkare dĂ„ tonarten Ă€r moll, och man vill till tonikavarianten.

Att molltreklangen aldrig kan vara dominatisk lĂ€rs förvisso ut, eftersom det stĂ€mmer i 99 av de hundra fallen. DĂ„ blir det enklare "att göra rĂ€tt" för exempelvis estetstudenterna. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.