Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hej

Jag har hittills kört på ett M-audio 1010LT och till den kopplat en Behringer ADA8000 för att få 8 ingångar med preamps till datorn. Jag använder Cubase 5 också. Nu skulle jag vilja uppgradera och få in 16 kanaler, men vet inte riktigt hur.

Min fråga är om jag kan köpa en till ADA8000 och koppla ihop med mina nuvarande grejer eller om jag måste ha ett annat ljudkort..?

Har ni några förslag? Min dator har inte firewire btw.

Tack

Annons
Postat

Ditt Delta 1010LT kan du bygga på med upp till totalt 4 kort! Det som händer dock är att du blir av med S/PDIF förutom på sista kortet. Du ska koppla ihop korten med en coaxkabel.

Sen kan du ju ha vilka preamps du vill. Ytterligare ett ADA 8000?

Postat (redigerat)

Vilken budget har du?

Förslag 1)

Skaffa ett ljudkort med 8 mikingångar + ADAT in (8 kanaler).

Då sätter du mik 1-8 i ljudkortet och mik 9-16 i din nuvarande ADA8000 och kopplar digitalt till ljudkortet.

Förslag 2)

Skaffa ett ljudkort med minst 2 portar ADAT in (16 kanaler).

Mitt förslag är RME Hammerfall 9652 som har enbart digitala ingångar (3x ADAT).

Skaffa ytterligare en ADA8000.

ADA8000 #1 för mik 1-8, ADA8000 #2 för mik 9-16 och så in i ljudkortet.

Skicka Wordclock/synk från ljudkortet till A/D-burkarna.

EDIT:

Kan du länka 1010LT, som KWS skriver, så är det förslag 3.

Redigerat av Linus
Postat

Sweet!

Är det coax ut från ADA8000 som ska direkt in i ljudkortets ingångar och sen liksom seriekopplar jag ADA8000:arna med varandra?

Ditt Delta 1010LT kan du bygga på med upp till totalt 4 kort! Det som händer dock är att du blir av med S/PDIF förutom på sista kortet. Du ska koppla ihop korten med en coaxkabel.

Sen kan du ju ha vilka preamps du vill. Ytterligare ett ADA 8000?

Postat

Just nu kollar jag runt vilka sätt som funkar, budgeten kommer sen 🥰

Har du förslag på nåt ljudkort som passar till förslag 1?

Vilken budget har du?

Förslag 1)

Skaffa ett ljudkort med 8 mikingångar + ADAT in (8 kanaler).

Då sätter du mik 1-8 i ljudkortet och mik 9-16 i din nuvarande ADA8000 och kopplar digitalt till ljudkortet.

Förslag 2)

Skaffa ett ljudkort med minst 2 portar ADAT in (16 kanaler).

Mitt förslag är RME Hammerfall 9652 som har enbart digitala ingångar (3x ADAT).

Skaffa ytterligare en ADA8000.

ADA8000 #1 för mik 1-8, ADA8000 #2 för mik 9-16 och så in i ljudkortet.

Skicka Wordclock/synk från ljudkortet till A/D-burkarna.

EDIT:

Kan du länka 1010LT, som KWS skriver, så är det förslag 3.

Postat
Har du förslag på nåt ljudkort som passar till förslag 1?
Ptja, om du sätter i ett PCI-kort med Firewire-kontakter så får du valmöjligheterna. 🥰

Jag använder bl a MOTU 8PRE vilket är ett Firewire-interface. Presonus Firestudio är ett annat tips.

Kika dock närmare på förslag 2 och 3.

Postat

Nu fattar jag hur det ska kopplas med förslag 3. Tack för alla tips, jag ska kolla runt lite till och se vad som blir bäst/lättast att få till.

2st Presonus Firestudio är det jag vill ha egentligen tror jag, lite dyrare alternativ bara.

Ptja, om du sätter i ett PCI-kort med Firewire-kontakter så får du valmöjligheterna. 😕

Jag använder bl a MOTU 8PRE vilket är ett Firewire-interface. Presonus Firestudio är ett annat tips.

Kika dock närmare på förslag 2 och 3.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.