Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har försökt lyssna och analysera på massor med musik och tycker mig märka att de är väldigt mycket skuret vid "vassa frekvenser", speciellt i modern musik.

Vad jag menar med vassa är de klassiska området 1-3khz och deesserområdet 6-8khz. Sen att synthar ofta har väldigt hårt lågpassfilter så att i princip de enda instrumenten med mycket high-end är hithats och cymbaler..vilka även de brukar vara deessade.

Hur gör ni med t.ex. synthar som ju tenderar att låta vasst när man spelar högt...skär ni dem hårt i mixen? Och hur gör ni då för att inte tappa...i brist på bättre ord "edge"?

slutsats: Är ni rädda för "brightness" eller har ni något knep för att hantera detta område?

Annons
Postat
  Mike_B sa:
Jag har försökt lyssna och analysera på massor med musik och tycker mig märka att de är väldigt mycket skuret vid "vassa frekvenser", speciellt i modern musik.

några exempel?

har du kikat på en spektralanalys?

vad har du lyssnat igenom?

Postat

Jag gör ju Dance/Rock så jag lyssnar mycket på Scooter som referenslyssning när jag mastrar. Men överhuvudtaget modern musik där det finns mycket synthar så verkar de som de skurit väldigt hårt där uppe för att de inte ska låta vasst.

Men jag tänker även på liksom en overall-eq i mastringen...jag har sett en film från cutting room där de boostade runt 1Khz och sen luften 14-20khz.

Bör man i mixning vara "rädd" för vassa frekvenser på instrument?

Postat
  Mike_B sa:
Bör man i mixning vara "rädd" för vassa frekvenser på instrument?

nej men man bör kanske inte överdriva det

i grund å botten handlar det om att ha en lyssning som du kan lita på - låter det bra eller inte?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.