Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har haft fästingar som bitit sig fast på ryggen, på knät (framsidan), i knävecket, vid ljumsktrakten.. plus några fler ställen som jag tydligen glömt. farsan hade en på tån en gång.

Redigerat av Fidden
Annons
Postat

Mest aktiv i: Chatt-avdelningen (25252 inlägg)

😮

😄 De e ju enda vettiga tråden på hela forumet. Så äre!! ☺️

Postat

Jag har haft fästingar som bitit sig fast på ryggen, på knät (framsidan), i knävecket, vid ljumsktrakten.. plus några fler ställen som jag tydligen glömt. farsan hade en på tån en gång.

Själv har jag bara sett en fästing två-tre gånger. (Mja alltså, troligtvis inte samma fästing)😛

Postat

Jag hade troligen en som satt fast i ryggraden en gång, skitlänge. Den slog jag bort efter nån timme. Han jag var med sa de var ofarliga.

Postat

Själv har jag bara sett en fästing två-tre gånger. (Mja alltså, troligtvis inte samma fästing)😛

Jag tror det var samma fästing, du glömde bara bort det mellan gångerna den råkade hamna i ditt blickfång.

"ÅÅH en fästing"

"Fest... ja det verkar ju coolt. det kanske man skulle gå på nån gång".

"SHIT, kolla! en såndär fästing!"

"Varbergs fästning, där har jag aldrig varit..."

"WOW! När man talar om trollen, shit här sitter ju tamejfan en fästing!"

Postat

Jag hade en spyfluga i badbrallorna när jag var liten.

Skavde illa och jag bölade.

🙁

Postat

Jag känner två gubbar som blivit bitna och fått borrelia. Bägge klarade livhanken efter att ha legat på sjukhus, men den ene har men ännu. Nervsystemproblem.

Postat

Jag hade troligen en som satt fast i ryggraden en gång, skitlänge. Den slog jag bort efter nån timme. Han jag var med sa de var ofarliga.

det var nog en goa'uld.

En timma är inte skitlänge, så jag antar att du menar att den suttit där mycket längre.

Postat (redigerat)

Verkar bra:

What does "support" mean and how can I do it? When someone says you're singing "with support," they mean you're using your diaphragm properly. Singing with support is the most natural thing in the world. Watch a newborn baby cry loudly; you'll see their diaphragm visibly move. Babies can cry loudly without hurting their voices because they do so without undue tension and with good support.

There's really no such thing as a "weak" diaphragm. If you weren't using your diaphragm, you'd be dead, because you wouldn't be breathing. However, sometimes singers have what I call a "lazy" diaphragm; that is, they tend to be lazy about their support. Your singing teacher can you give tips and exercises for a "lazy" diagraph, but here are a few to get you started.

1) Shout "Ha!" as if you had to be heard across a football field. You should feel your diaphragm move, and will probably be able to see if move, if you watch yourself in a mirror.

2) Do staccato singing exercises, being sure that you're not singing with undue tension in your throat, but are truly using your diaphragm to create that short, staccato sound. Place a fist against your diaphragm and push in a little.

3) Lie down on your back and put a heavy object on your diaphragm. A large, fat dictionary works well, as does a small toddler. Sing this way, and you should notice your diaphragm moving.

4) Sing while lifting a fairly heavy object. A piano bench with music books in it works well.

Do NOT push your diaphragm in and out methodically; this will not create "support."

😑

Tror jag ska prova övning nummer 3 lite försiktigt.

Redigerat av debatt
Postat

det ska mycket till om man ska bli så sjuk av borrelia, men det är sant... vissa har ju mer problem än andra.

Postat

haha, jag missuppfattade lite, det stod att någon sjöng "with support", och då trodde jag någon sjöng textraden "with support". xD

Postat

det var nog en goa'uld.

En timma är inte skitlänge, så jag antar att du menar att den suttit där mycket längre.

Nä, jag menar en timme.

När jag kom hem fick jag veta att man måste ta bort den inom fem minuter annars kan man dö.

Postat

Nä, jag menar en timme.

När jag kom hem fick jag veta att man måste ta bort den inom fem minuter annars kan man dö.

haha, eller hur. den måste typ sitta fast ett dygn innan man kan få borrelia. TBE däremot smittar på en gång, men jag tror inte det finns i göteborg.

Postat

haha, eller hur. den måste typ sitta fast ett dygn innan man kan få borrelia. TBE däremot smittar på en gång, men jag tror inte det finns i göteborg.

Ok. Hur ska den kunna sitta fast ett dygn? Man lär ju sitta och ligga ned och då lossnar den väl?

Postat

Inte alls säkert, den kan bita sig fast på benen och sitter kvar. Beroende på hur du tar bort fästingen är det heller inte säkert att du "får bort allt".

Postat

Ok. Hur ska den kunna sitta fast ett dygn? Man lär ju sitta och ligga ned och då lossnar den väl?

Nej, de sitter ganska hårt. Om du typ borstade bort din, hade den inte bitit sig fast. Dessutom sätter de sig ofta där det är tunnast hud, typ knäveck, ljumskar och armhålor. Där kan de sitta ganska skyddade.

Postat

Inte alls säkert, den kan bita sig fast på benen och sitter kvar. Beroende på hur du tar bort fästingen är det heller inte säkert att du "får bort allt".

Och man känner inte den? Den kittlar inte ens?

Jag vet numera att det är viktigt att använda rätt borttagningsmetod.

Så var det ju inte förr precis...

Postat

Nej, de sitter ganska hårt. Om du typ borstade bort din, hade den inte bitit sig fast. Dessutom sätter de sig ofta där det är tunnast hud, typ knäveck, ljumskar och armhålor. Där kan de sitta ganska skyddade.

Njaa... tror han smätte med pekfingernageln...

Det är längesen.

Postat

Och man känner inte den? Den kittlar inte ens?

Jag vet numera att det är viktigt att använda rätt borttagningsmetod.

Så var det ju inte förr precis...

ibland känner man dem, ibland inte. jag kände den som satt i knävecket, det liksom killade till lite. då kollade jag vad det var, och då satt rackaren där. Den hade nog suttit där några timmar.

De andra upptäckte jag bara visuellt.

sen har jag iofs känt ett dussin andra fästingar innan de bitit sig fast, och då var det ju bara att borsta bort dem.

Postat

Den rör sig inte, som t ex en fluga gör. Därför känner du den inte tydligt.

Om du sitter skräddare så kittlar håren på dina ben betydligt mer än en fästing.

Postat

de kan för övrigt vandra runt på kroppen i timmar och leta efter ett lämpligt ställe att placera sig på.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.