Jump to content
Annons

Line Audio CM3


Hägglund (oregistrerad)

Recommended Posts

Hägglund (oregistrerad)

Jag vill börja med att sägas att jag gillar karaktären på Line Audio CM3 och tycker att den låter fantastiskt.

Men det finns en sak jag stör mig på och det är att jag får med ett svagt brus jag inte gillar. Det kanske är en sak som är gemensamt för alla småmembranare eftersom

jag upplevt samma sak med 391:or.

Med CM3 måste jag gaina ganska duktigt för att få upp signalen till lämplig nivå och då följer bruset. Jag har funderat på om Fethead Phantom kan vara lösningen för problemet.

triton_fetheadphantom.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Småmembranare brusar ju lite mer än stormembranare tycker jag mig ha upplevt, men inte så jag upplevt det störande. Jag behöver inte ge alls mycket gain på mina cm3:or, så det låter konstigt det du säger att du behöver dra på rätt så mycket gain. Vad spelar du in då? Viskningar? Vid "normala" förhållanden så som tal, sång, akgitarr osv så har jag inte behövt kräma på mycket på gainen. Du är säker på att det inte är något i rummet som kommer med?

EDIT: Ställer mig tveksam till om fethead skulle hjälpa dig då vad jag fattar det som bara är en +48v adapter och pre amp som du sedan ändå behöver köra in i din egna pre amp, så då adderar du ju brus en extra gång till signalen, eller?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Du är säker på att det inte är något i rummet som kommer med?

MVH

Anders

Nåt som aldrig kommer med i stormembranare då menar du utan bara i just CM3?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt som aldrig kommer med i stormembranare då menar du utan bara i just CM3?

Nej det borde komma med i stormembranaren också i så fall. Om du placerar dem på samma ställe såklart.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Nej det borde komma med i stormembranaren också i så fall. Om du placerar dem på samma ställe såklart.

MVH

Anders

Fördelen med småmembranare är att den inte tar med så mycket av rummet. Eftersom jag vill få upp nivån på minst -10dBFS så blir det aningen brus som följer med.

Det är inte så mycket brus men jag vill få bort det om det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är en sak som är gemensamt för alla småmembranare eftersom jag upplevt samma sak med 391:or
Så det gäller inte bara Line Audio CM3 utan också AKG C391.

Finns det någon småmembranare som du har testat, har rätt karaktär och bruset är borta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker också att LA CM2 och CM3 är för brusiga i en del fall. Ska jag spela in plock på ackgura och liknande så blir det alltid andra mickar för min del, typ Sennheiser MKH406 eller neumann KM184. En Fethead lär inte vara en lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Så det gäller inte bara Line Audio CM3 utan också AKG C391.

Finns det någon småmembranare som du har testat, har rätt karaktär och bruset är borta?

Nej! Det är nog snarare ett problem som är generellt för micar med så pass litet membran. Det krävs nog en prpeamp med 80dB gain för att kunna få in signalen på en acceptabel nivå i fullscale.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Tycker också att LA CM2 och CM3 är för brusiga i en del fall. Ska jag spela in plock på ackgura och liknande så blir det alltid andra mickar för min del, typ Sennheiser MKH406 eller neumann KM184. En Fethead lär inte vara en lösning.

Funkar KM184 bra för dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar KM184 bra för dig?

Tycker mycket om dom till vissa grejer, känns helt klart värda sina pengar. Använder ofta dem till OH och piano. Men kan man få tag på och har råd med 406or så e dom helt underbara. Brusar extremt lite och lagom riktade så att den lätt kan placeras en halvmeter eller mer från tex en gura och fortfarande ge ett samlat och tydligt ljud. Har numera bara en men letar efter en ny så jag får ett par igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...