Jump to content
Annons

Maschine (Native Instruments)


Lassebasse

Recommended Posts

Hej!

Senaste dagarna har jag snöat in på Native Instruments "Maschine". Vilken grej! Känns som att studiojobbet dels kommer kännas ännu roligare och att kreativiteten kommer öka iom att "maskinen" ser oerhört lättjobbad ut.

Vilka här använder denna manick och vad har ni att säga om hela kalaset? Kör ni 1,5-versionen också eller?

Själv är jag intresserad av att använda den dels som "stand alone" och även så klart för att komplettera annat som jag gör (primärt i Reason).

Tacksam för svar!

MVH

Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Annons
  • 5 månader senare...

Litar du mindre på recensionerna än några ord från forumhängarna här?

Nja, har ju läst recensionerna samt olika inlägg. Men har gjort en del misslyckade "pryl-köp" till hemmastudio'n som aldrig används... Alltid användbart att höra vad folk har för egna uppfattningar, speciallt nu när den nya uppdateringen släppts!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, har ju läst recensionerna samt olika inlägg. Men har gjort en del misslyckade "pryl-köp" till hemmastudio'n som aldrig används... Alltid användbart att höra vad folk har för egna uppfattningar, speciallt nu när den nya uppdateringen släppts!

Jag tror att det är den mest prisvärda kontroller du kan köpa till ändamålet, men mycket hänger på din egen upplevelse. Testa maskinen i en musikaffär innan köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är den mest prisvärda kontroller du kan köpa till ändamålet, men mycket hänger på din egen upplevelse.

Maschine är ingen kontroller, det är en beat-station och en sampler. Maschine är ett instrument, du kan smacka fram allt från enkla drumloopar till hela produktioner.

Till LasseBasse, fråga dig själv vad du behöver. Hur jobbar du? Är du beatmaker så är Maschine definitivt ett bra köp. I.o.m version 1.6 kan man även nu använda/styra tredjeparts-plugins/instrument genom Maschine, vilket gör den ännu mer användbar. Jag skulle föreslå att du går och testar den i nån musikaffär som Pikzel också sa, så får du ganska snabbt reda på om det är din typ av grej eller inte.

Maschine är en otrolig produkt, med det sagt behöver det inte betyda att alla älskar att anväda den, det är som allt annat, vad som passar och vad du arbetar bäst med. Personligen gillar jag Maschine för att den tar dig utanför skärmen och man kan sitta och banka fram allt ifrån små ideér till fullskaliga produktioner.

Redigerat av SIRR
Link to comment
Dela på andra sajter

Har tittet igenom de flesta tutorials samt läst igenom NI's hemsida, Men.. Kan inte hitta någon information om maschine's ingångar.

Har sett samplings videon där han kopplar in ett turntable till sin maschine. Är det då en direkt inkoppling med vanliga audiokablar? Eller finns det telekabelingångar?

Om det bara finns vanliga audiokabel ingångar,.. kan man i så fall bara sampla från en skivspelare, istället för att koppla mixern till maschine och då kunna sampla en mix?

Eller är det helt enkelt så att det inte finns några ingångar överhuvudtaget? Att man använder Ljudkortet som in-källa vid sampling på samma sett som man hade gjort om man använt cubase?

Mvh Thomas

Redigerat av thomaslj
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Man samplar inte direkt till Maschine utan till mjukvaran som installeras på din dator

Maschine har med 1.6 blivit en riktig höjdare och jag har haft riktigt roligt den senaste BETA-månaden med alla tredjeparts VSTi'er.. nu fattas bara att de gör något åt browserfunktionen från hårdvaran och att man får möjlighet att ploppa ur själva browsern så den blir mer lik Kore i sitt upplägg.

Browsern är i dagsläget egentligen det enda jag tycker sänker produkten som produktionsverktyg.

Men när man väl greppar upplägget går det ganska snabbt att banka fram beats och schyssta bakgrunder visserligen är det inte mycket ljud som går att använda rakt ur lådan men man kommer ganska långt

Minus i dagsläget i version 1.6.0 Rev6649 är att det inte finns latencyhantering för de VSTeffekter som har hög intern beräkning vilket resulterar i irriterande lagg om man lägger plugg på enskilda samplingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Är inne på att köpa den själv bara undrar om den är för mig. Har kollat på tonvis med videos på den, ingen visar hur den är om man tex har först har ett synth spår på DAW:et sedan lägga på trummor med Maschine. Och inte göra tvärtom, funkar det bra med Maschine programvara? Begränsningar eller nått?

För jag har inte sett en enda video som visar det. Alla verkar göra trummorna först, jag brukar ofta göra tvärtom.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...