Jump to content
Annons

Device Setup - problem...


Elephanttea

Recommended Posts

laddat ner demot till Cubase 5, installationen fungerade bra. Sitter med en PreSonus Firebox, som jag tidigare jobbat tillsammans med Cubas SX3.

Dell dator, Win 7, 64 bitar...

så här långt har jag kommit:

i Device Setup/ VST Audio System, har jag Firebox ASIO x64 i ASIO Driver, så den biten är ok...

men i Device Setup/FireBox ASIO X64 har jag alla mina "in" ports som "inactive"...

jag ser de två "in" portar som ska aktiveras... men jag lyckas inte ändra de från "inactive" till "active".

lite hjälp? läser i manualen, men ingenstans står det hur man ska aktivera de...

är tacksam för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

genom f4 kommer jag in i VST Connections, trycker på "Add Bus", och under "Bus Name" står det Stereo in 5, under Audio Device "FireBox ASIO x64", under "Device Port" ser jag mina två ingångar.

ändå, inget ljud från gitarren in i Cubase, Cubase ser inte att nån audio går in.

Keyboarden fungerar, det går att spela in MIDI, men Keyboarden går ju direkt till datorn, inte till Fireboxen.

Startar jag om Cubase 5, då försvinner alla inställningar.

Förra veckan laddade jag ner en demo av Ableton Live. det tog 5 min., max, och jag var inne och spelade in gitarrer. en klick på ASIO driver-lådan, där jag kryssade för Fireboxen, och allt var klart. Man behövde inte titta på någon manual, bara följa lektionerna som snällt följer med...

sorry Cubase. Men det här är tecken på att det är dags att byta.

Link to comment
Dela på andra sajter

genom f4 kommer jag in i VST Connections, trycker på "Add Bus", och under "Bus Name" står det Stereo in 5, under Audio Device "FireBox ASIO x64", under "Device Port" ser jag mina två ingångar.

ändå, inget ljud från gitarren in i Cubase, Cubase ser inte att nån audio går in.

Keyboarden fungerar, det går att spela in MIDI, men Keyboarden går ju direkt till datorn, inte till Fireboxen.

Startar jag om Cubase 5, då försvinner alla inställningar.

Förra veckan laddade jag ner en demo av Ableton Live. det tog 5 min., max, och jag var inne och spelade in gitarrer. en klick på ASIO driver-lådan, där jag kryssade för Fireboxen, och allt var klart. Man behövde inte titta på någon manual, bara följa lektionerna som snällt följer med...

sorry Cubase. Men det här är tecken på att det är dags att byta.

Jag tycker det är ett tecken på något annat problem för skarpa C5 tappar inte inställningar på det sättet.

Du skriver X64 men kommer demoversionen i både 32 och 64 bitar? Har du kontrollerat att det inte är någon katalog som är skrivskyddad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog med tro att något är skrivskyddat om inställningar försvinner eller så...

Installera ALLT med Administratörs-rättigheter...högerklicka och välj Kör som Administratör när man startar setup.exe.

Hur många IN har ljudkortet? Några digitala?

Du skrev ju Stereo In 5 liksom...???

Link to comment
Dela på andra sajter

eller så struntar man i en DAW som inte fungerar och kör på Live, där man inte behöver "connecta ports"...

nedladdade demot är 64 bitar, jag kör Win 7 64.

nej, jag satsar på Live. ska ta reda på ett billigt sätt att köra ProTools, men jag förstår att det är ännu mer problem med att få ProTools att fungerar på Win7 x64.

Bye Cubase. Tack för hjälpen, dock, jag menade inte att vara otrevlig mot någon här, men jag tänker "om Live kan göra det här, så att vem som helst kan sätta igång och spela in 5 min. efter att ha laddat ner demot, varför kan inte Cubase det...".

Link to comment
Dela på andra sajter

har du en USB-eLicenser?

vet inte riktigt hur det funkar men programmet borde ju inte alls starta utan den

om du redan kan cubase sx så krävs väl ingen demo även om c5 är en ny version

testa även reaper

fast även här om du redan kan cubase så är det nog för enkelt

presonus har även ett nytt program du kan testa

http://www.presonus.com/demo-studioone/

att välja live före cubase beror på hur man arbetar men att spela in audio och mixning är troligtvis bättre i sonar

men bra är ju alltid subjektivt och bara för att demon funkar betyder inte att det är bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror att du har rätt, spass. mixa i live är krångligare än Cubase, så jag testar Sonar, läser lite om den, och den verkar som gjort för mig: PC-vänlig, Win 7 x64 vänlig, jobbar bra med midi... ingen USB e-licenser...

jepp, köpte en USB e-licenser på 4 SOUND, om jag trivs bra med SONAR så ger jag bort den till den som betalar porto. den är 1 vecka gammal, har kvar kvittot...

Studio One, har jag hört om, inte riktigt satt mig in i, ska göra det nu, ladda ner en demo eller något.

tack för feedback, alltihopa. Men jag var nog på väg bort från Cubase ändå, tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

genom F4 kommer jag in i VST-Connections. Trycker på "Add Bus", skapar en mono input for Fireboxen, högerklickar i den (den heter "Mono in 9") och väljer "Set Mono in 9 as Default Input Bus". Äntligen får jag kontakt med datorn, man kan se att den känner att gitarren spelar.

Stänger av VST -Connections, väljer "Mono in 9" i Inout Routing, Spår 1 (Audio 1). Spelar man in en ensam el-gitarr (eller en mic) så är det väl "mono" man bör ta...?

Kör Cubase som Administratör, så får vi se om den kommer ihåg alla inställningar till nästa gång. Det kanske har att göra med att det är en demo...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en hel drös med Cubase-användare kör Cubase och förmodligen INTE tappar sina inställningar så måste det ju vara nåt med demon eller så...har du kollat om det finns begränsningar med demon innan du låter blodtrycket gå upp?

Live kanske funkar som demo för att de har en annan sorts begränsning? Vad vet jag?

Vissa begränsar tiden man kan använda programmet, andra funktionerna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte är färgad av något arbetssätt i någon DAW kan det vara läge att prova runt..och jag tror du skulle gilla Presonus Studio One för den var enkel att bara köra igång med, för min del föll den på att standardversionen inte har stöd för VST-pluggar.

Kikade lite snabbt på Sonar 8 idag men den var inte lika intuitiv att komma igång med.. bråkade dessutom med både ASIO-drivisarna till ljudkortet och Midi till en början att jag bara blev förbannad..

men 8.5 ser ju ut att ha en del trick i ärmen liknande de som finns i Live ( loophanteringen) och ger man det bara lite tid och ser till att man har kontroll på de mest grundläggande kan det nog vara en stark kandidat.

Däremot om du kört Cubase ett tag tror jag du kommer bli minst lika frustrerad som mig, initialt 🙂

Men lycka till med ditt val.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

det 'r möjligt att de trixat med connections i demot. det spelar ingen roll. Live fungerar väldig bra, men jag är väldig sugen på att testa ProTools. det får bli till sommaren.

laddade ner SONAR, men gillade inte gränssnittet. kör på Live tills vidare, tack för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...