Jump to content
Annons

Record+Reason -- räcker min dator?


mats77

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har varit Reason-avändare (dock ej version 4) i många år (i kombination med portastudio). Jag har precis fått upp ögonen för Record, som jag tycker verkar sjukt trevligt! Att min favoritgitarrförstärkarsimulator POD från Line6 är intryckt i Record, är ju hur coolt som helst, bara det... 😑

Hursomhelst, jag funderar på att överge min porta och helt övergå att köra i datorn (jag vet, jag ligger några år efter!). Jag bara undrar om ni tror att min dator med följande spec är tillräcklig för att köra normalstora projekt med kanske 10-15 audiospår, plus lite syntar och annat via Reason:

Packard Bell iMedia S3800

Intel Core i3 530 @ 2.93 GHz

6 GB RAM

1 TB HD

Win7 64-bit

En sak till: Om jag slår till, vill jag köpa ett kombinationspaket med Record+Reason. Har ni några tips vart man billigast får tag på ett sådant?

Mvh,

Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Ladda hem demon av Record och testkör deomlåtarna så får du svar på hur mycket din dator kommer att orka med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ladda hem demon av Record och testkör deomlåtarna så får du svar på hur mycket din dator kommer att orka med.

Tänkte inte på det... 😕 Det ska jag absolut göra, det är helt klart det bästa.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är väl vilket chip som är i moderkortet och vilket ljud kort för att få det att rulla.

Vilket chip det är vet jag inte, men ljudkortet är ett externt USB-ljudkort EDIROL (Roland) UA-25EX.

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Och så lite off-topic:

drloop, är det du som ligger bakom Thinking Machine? Kollade in några låtar, riktigt bra! 🥰

Antar att du kör med Reason eftersom du hänger i denna forumdel, men vad har du för övrig setup (vilken DAW, analoga/elektriska instrument etc)? Bara lite nyfiken, hoppas du inte tar illa upp att jag frågar?! 😕

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte inte på det... 😆 Det ska jag absolut göra, det är helt klart det bästa.

Tack!

Har nu provkört Record-demon i ett antal timmar och jag är såld! Orden räcker inte till för att beskriva programmet. Det är helt enkelt lysande! Blir en beställning imorgon.

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag har varit Reason-avändare (dock ej version 4) i många år (i kombination med portastudio). Jag har precis fått upp ögonen för Record, som jag tycker verkar sjukt trevligt! Att min favoritgitarrförstärkarsimulator POD från Line6 är intryckt i Record, är ju hur coolt som helst, bara det... 😆

Hursomhelst, jag funderar på att överge min porta och helt övergå att köra i datorn (jag vet, jag ligger några år efter!). Jag bara undrar om ni tror att min dator med följande spec är tillräcklig för att köra normalstora projekt med kanske 10-15 audiospår, plus lite syntar och annat via Reason:

Packard Bell iMedia S3800

Intel Core i3 530 @ 2.93 GHz

6 GB RAM

1 TB HD

Win7 64-bit

En sak till: Om jag slår till, vill jag köpa ett kombinationspaket med Record+Reason. Har ni några tips vart man billigast får tag på ett sådant?

Mvh,

Mats

Tjo!

Halkade in på detta forum lite av en slump.

Har en datorfirma www.mibotem.se

Vi bygger datorer på beställning. Din dator som DU vill ha den.

Kanske kan vi stå till tjänst.

Titta in på www.mibotem.se

Här finns lite under stationära datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Och så lite off-topic:

drloop, är det du som ligger bakom Thinking Machine? Kollade in några låtar, riktigt bra! 😛

Antar att du kör med Reason eftersom du hänger i denna forumdel, men vad har du för övrig setup (vilken DAW, analoga/elektriska instrument etc)? Bara lite nyfiken, hoppas du inte tar illa upp att jag frågar?! 😆

/Mats

Jag har en osexig rigg.

Reason är huvudsynt.

Record har blivit min huvudDAW.

Har köpt på mig en del refiller.

Kör Tracktion 2 ibland för vissa VST/VSTi.

En M-Audio Axiom 61 som mest står på golvet eftersom jag köpt en Korg Nanokey och den är så liten och smidig så denanvänder jag mest.

Sedan har jag en Moog Rogue och en gitarr.

That´s it.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Har nu provkört Record-demon i ett antal timmar och jag är såld! Orden räcker inte till för att beskriva programmet. Det är helt enkelt lysande! Blir en beställning imorgon.

/Mats

Kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en osexig rigg.

Reason är huvudsynt.

Record har blivit min huvudDAW.

Har köpt på mig en del refiller.

Kör Tracktion 2 ibland för vissa VST/VSTi.

En M-Audio Axiom 61 som mest står på golvet eftersom jag köpt en Korg Nanokey och den är så liten och smidig så denanvänder jag mest.

Sedan har jag en Moog Rogue och en gitarr.

That´s it.

Musiken du/ni producerar är långt ifrån osexig iallafall. Riktigt bra och väldigt inspirerande att lyssna på. Ska hålla ett öga framtida produktioner.

Tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tjo!

Halkade in på detta forum lite av en slump.

Har en datorfirma www.mibotem.se

Vi bygger datorer på beställning. Din dator som DU vill ha den.

Kanske kan vi stå till tjänst.

Titta in på www.mibotem.se

Här finns lite under stationära datorer.

Tack för tipset, men min dator visade sig vara kraftig nog för uppgiften.

/Mats

Redigerat av mats77
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...