Jump to content
Annons

Uppgradering/Inköp av trummor


Maximiliam

Recommended Posts

Tjenare!

(varning för mycket läsning)

Jag har blivit lite galen senaste dagarna och har nu planer på att antingen byta skinn på samtliga trummor, eller köpa ett nytt. Eventuellt ska någon ny cymbal införskaffas också, och även en pedal.

Anledningen till att jag vänder mig hit är för att jag har smådålig koll på trummor i allmänhet (och det skäms jag för, haha). Jag har spelat trummor i ungefär tio år, men har inte riktigt intresserat mig för själva instrumentet så mycket förrän nu.

Det jag för tillfället äger är:

Pearl EXR från 2005 (inte mitt på bilden, men rätt extakt ett sånt). Pukor i storlekarna 10", 12" och 16". Kaggen är 22", virvel 14". Äger även en Pearl CS-1450 (Chad Smith). Tyvärr har baspedalen "gått sönder", kullagret lossnade på ena sidan och försvann efter en spelning.

Cymbaler; Zildjian.

21" Sweet Ride (brilliant)

18" A-Custom Medium Crash (brilliant)

18" A Thin Crash

14" A-Custom Mastersound Hi-Hat (brilliant)

14" A Rock Hi-Hat

Skinn för tillfället;

Pukor: Evans Genera G1 som slagskinn, Pearl originalskinn som resonans (protone)

Chad-virveln har originalskinn, dvs Remo Coated Ambassador som slagskinn och Ambassador som resonansskinn.

Baskaggen har Evans EQ1 som slagskinn och Pearl original som resonans.

Tänkta skinn (baserat helt på andras erfarenhet samt trumsett jag stött på under min tid):

Pukor: Evans EC2 som slagskinn, Genera G1 som underskinn (alla clear)

Virvel: Remo CS Coated (black dot bottom) som slagskinn och Remo Ambassador Hört mycket gott om Remo CS och Evans Genera HDD.

Kagge: Evans EMAD2 eller Aquarian Super Kick II som slagskinn, Evans BD22RSW eller EQ3 resonansskinn som resonansskinn. Vitt skinn är snyggt.

Baspedal: Väldigt osäker. Hört gott om DW-pedaler. Pearl standardpedalen är inte dum den heller. Någon som inte tenderar att "inte hänga med", det ska gå fint att spela snabbt med den. Enkelpedal är det som gäller.

Nu till några frågor..

1. Är pearl EXR något att behålla, eller borde man satsa på att byta upp sig? Något förslag om vad isåfall? Kagge, 1-2 häng, 1-2 golv och virvel räcker gott.

2. Låter inköpen vettiga, eller har någon annan något bättre förslag?

3. Splash... Någon som har erfarenheten om en schyst splash?

Budget: Skulle väl kunna lägga 10.000-15.000 om ett nytt set ska införskaffas.

För skinn, pedal osv har jag inte satt någon begränsad budget än så länge. Att det fungerar, låter bra och håller är viktigare än prislappen.

Musikgenren som huvudsakigen spelas är Pop/Rock, då allt ifrån Coldplay/U2 till Muse/Red Hot Chili Peppers/Incubus. (bandets demo från december)

Jag kommer nu börja att läsa på en del om trummor och sånt, så förhoppningsvis kommer jag i framtiden att kunna dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter.

Tacksam för alla svar och tankar. Hoppas att tråden kan hjälpa många som tänker i de här banorna någongång!

Jag borde inte ha missat något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Trummor: Tycker inte du ska satsa på ett nytt för 10-15 lakan om du har ett export. Dom är faktiskt rätt hyggliga bara man kan hantera dom bra!

Satsa på nya skinn och lär dig stämma riktigt bra!

Du har ju riktigt schyssta cymbaler! Men vad är du ute efter? tunnare cymbaler är ju oftast mer lättspelade och därför roligare, de reagerar snabbare, skimrar vackrare, OM du inte slår väldigt hårt och behöver tyngd i grejerna för att det ska gå igenom.

Mitt tips: Sabian HHX, rätt mörka, sjukt vackra, lite trashiga och lättspelade. Stora cymbaler låter i mitt tycke bättre, de kommer i vibration lättare.

Splash: Sabian evolution, Zildjian A custom, nått i det stuket, tunna som reagerar snabbt och låter splash, och inte "poong". Prova många tills du hittar någon du är nöjd med.

Jag tycker ofta det är lätt att tycka något nytt låter svinbra, men alla instrument behöver ofta lite tid för att "sätta sig". Spelas in på, framförallt cymbaler. De kan å andra sidan låta lite hårt och kärvt i början. Det är svårt att spela in en cymbaler på 5 minuter i butiken. Kolla på beggat, där finns det alltid mycket bra grejer som känns bra direkt.

Vet som sagt inte vad du gillar för sound, men ett säkert kort på skinnfronten är remo eller evans, och då förslagsvis Emperor / G2 över och Amassador / G1 under på pukorna, då kan du stämma dom hyffsat lågt såväl som hyffsat högt utan att tappa ton, men fortfarande kunna ratta fram nog med fläsk!

På virveln: Ambassador / G1 med Ambassador snare under. Kör alltid själv på ambassador. Det är ju lättare att ta bort ton än att lägga till ton.

För mer power Emperor / G2 eller nått powerdot skinn.

har inte testat EC2 själv, men de är för plaskiga för min smak, för mycket skinn, vilket blir trevligt att stämma för du har inga (typ) jobbiga toner att oroa dig över, men du förlorar samtidigt mycket ton och trumma. Vilket kit som helst kan låta plaskigt med såna skinn.

Pedal: tycker personligen om Pearl P-2000, har även en DW 500 accelerator. Dom är båda asbra, men känns lite olika. Så testa!

Pearlen har fördelen av att man kan byta drev för 6 olika feelings. Pearl har precis kommit med en ny monsterpedal så P-2000 är nog ganska billig nu.

En grej du kan fundera på är att införskaffa en ny virvel, eller en till snarare, det kan höja kvaliten på hela kitet enormt, och det är kul att ha olika ljud till trumsetets hjärta att tillgå. Jag har 7 stycken själv och alla ger mig olika "bag" och funkar olika bra till olika sättningar.

Kanske en djupare lönnvirvel vore på sin plats? Chad smithen är ju stål och ganska bright och kraftig. Eller en supraphonic, virvlarnas virvel. Världens mest inspelade. Aluminium, så den är lite mörkare och torrare än chad smithen. ut och provspela! Och kolla på sidor som vend.se, cymbalsonly.com, för smakprov och inspiration!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skulle skaffa nytt så skulle jag göra mig av med Exporten, så det skulle isåfall bidra med några tusenlappar vid bytet, hehe. Men ja, nya skinn lär göra susen. Originalskinnen är ju inget att hänga i julgranen precis!

Jag slår i regel rätt så väldigt hårt på cymbaler, då det är roligare att spela så. Däremot håller jag på att ändra och lära mig spela svagare då det ofta låter bättre live om man håller tillbaka på framförallt cymbaler. När jag köpte crashar för ett par år sedan köpte jag först en för tunn som gick sönder väldigt snabbt, antagligen mest pga dålig teknik samt hårt spelande.

En snabb splash som låter splash, låter alldeles utmärkt! På tok för många som inte är så, hehe. Ska ta en titt på lite blandat där.

Sjukt svårt när man kommer till att förklara sound, och det finns så sjukt många schysta sound. Jag personligen har alltid älskat Travis Barker's sound. Det har ändrats en hel del, men alla olika har alltid låtit awesome enligt mig. Dominic i Muse och Chad Smith har också schysta sound. Addictive Drums standardkit är också sjukt schyst.

Pukor: Just Evans EC2 med Genera G1 som resonansskinn fick jag från när jag spelade på ett Pearl World Series-trumset som lät fullkompligt fantastiskt. Jag kan nog smått förstå hur du menar med att förlora lite ton och puka däremot.

Virvel: CS Coated med Ambassador som resonans fick jag höra från en bekant som också har en Chad Smith-virvel. Producenten Rikard Löfgren hade visst tyckt att det var en underbar virvel att spela in med den kombinationen. Fick höra den i en låt, och lät toppen! Jag tror att jag köper flera virvelskinn på en gång för att öva stämning och testa olika. Tack!

Pedal: Vad blir skillnaden mellan band och kedja? Har varit sugen på just DW 5000! Får kolla upp P-2000.

Jo, virvel är ju extremt viktigt. Får ta och kolla in det där! Jag gillar personligen det kraftiga och brighta, hehe. Men som sagt, att ha flera stycken, som låter bra för sin stil, vore inte dumt!

Tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att svara, och för alla bra synpunkter än så länge!

JohnRick; Du tycker alltså att jag borde byta till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha fräscha skinn och välstämda sådana gör ju att nästan vilket trumset som hellst låter bra! Men ett budgetset är svårt att få låta bättre än bra.

Om du siktar på nya set så skulle jag rekomendera Yamaha's bra prissatta lönnset Tour Custom. Låter oerhört bra för pengen. Premier artist maple är också skitbra. Vill du ha lite mer punchigt ljud så satsa på ett björkset istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste i en annan tråd här på forumet där de föreslog att byta till gjutna sargar, och det är något jag inte har.

Är det något som är värt att lägga pengar på? Var hittar man bra isåfall?

Mvh Max

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Tjenare!

(varning för mycket läsning)

Tänkta skinn (baserat helt på andras erfarenhet samt trumsett jag stött på under min tid):

Pukor: Evans EC2 som slagskinn, Genera G1 som underskinn (alla clear)

Virvel: Remo CS Coated (black dot bottom) som slagskinn och Remo Ambassador Hört mycket gott om Remo CS och Evans Genera HDD.

Kagge: Evans EMAD2 eller Aquarian Super Kick II som slagskinn, Evans BD22RSW eller EQ3 resonansskinn som resonansskinn. Vitt skinn är snyggt.

Baspedal: Väldigt osäker. Hört gott om DW-pedaler. Pearl standardpedalen är inte dum den heller. Någon som inte tenderar att "inte hänga med", det ska gå fint att spela snabbt med den. Enkelpedal är det som gäller.

Nu till några frågor..

1. Är pearl EXR något att behålla, eller borde man satsa på att byta upp sig? Något förslag om vad isåfall? Kagge, 1-2 häng, 1-2 golv och virvel räcker gott.

2. Låter inköpen vettiga, eller har någon annan något bättre förslag?

3. Splash... Någon som har erfarenheten om en schyst splash?

Budget: Skulle väl kunna lägga 10.000-15.000 om ett nytt set ska införskaffas.

För skinn, pedal osv har jag inte satt någon begränsad budget än så länge. Att det fungerar, låter bra och håller är viktigare än prislappen.

För 10 - 15.000 kr kan du få ett kanonkit som kommer att låta guld. Jag köpte mitt

Tama Starclassic (Björk) + en Pearl Signature: Omar Hakim-virvel för 11.000 kr. Och

fy fan vad väl spenderade pengar det var. Det trumsettet har fått hänga med mig i 4 - 5

år nu och lär antagligen få göra minst lika många år till. Nypris skulle allt det gå

på 28 - 30.000 kr ca (på den tiden i alla fall).

Vad gäller skinn så beror det ju på precis vad man är ute efter. Jag kör ENDAST

Remo Emperor (coated eller clear kan kvitta). Dom tillför precis vad jag behöver.

Jag säger absolut inte att Evans är dåliga, men det är inte min grej, helt enkelt.

Sedan finns det ju en väsentlig prisskillnad också. Även om Remo ligger väldigt högt

på "kvalitetslistan" så är de mycket billigare än Evans, generellt.

Pedaler: DW gör bra grejer. Tänk lite så att man får vad man betalar för. Sen är det

alltid bra att kunna testa någonstans. Jag pallar personligen inte Pearls pedaler själv.

Jag tycker att dom känns små, plastiga och lite "ineffektiva", eller hur man nu ska

förklara det. Men det beror lite på vad man ska spela också. Många gillar ju

Tama Iron Cobra. Själv tycker jag att dom är lite för "tunga" och jobbiga. Men som sagt...

det beror på vad man vill/ska spela och vilken teknik man har. Själv kör jag på mina

Axis A Longboard. Men det är mycket för att jag försöker att lira mycket heel/toe,

varierar hastigheten och placeringen av fötterna o.s.v.

Vad gäller splash så beror det precis på vad du är ute efter. Mörkt, ljust, högt,

diskret eller...? Rent allmänt så är jag en Sabian-människa, då deras cymbaler

(förutsatt att det inte är deras billigaste skitserier) nästan alltid låter bra.

Men då dom är lite dåliga på att föra lager i Sverige så har jag fått köra alltmer

på andra märken. T.ex så har jag endast Meinl-splashar just nu. Deras billiga

splashar kan ibland vara väldigt prisvärda.

Nu blev det väldigt långt och kanske lite rörigt... Vi får hoppas att du får ut något bra

av det jag skrev. Svara gärna mer kring vad du vill uppnå med trummandet, så kanske man

kan ge mer tips. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade kunnat ge dig lite feedback angående Aquarian Superkick II-skinnet, om jag bara hade hunnit lära mig att stämma kagge ordentligt. 😉 Kan nog tyvärr inte ge några andra tips, då jag tror att du ligger snäppet över mig (mitt set står i min signatur). Så mina besök i denna tråd blir nog mer för att lära! Sjukt bra råd och tips, Justwannagroove och Fenton!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev det väldigt långt och kanske lite rörigt... Vi får hoppas att du får ut något bra

av det jag skrev. Svara gärna mer kring vad du vill uppnå med trummandet, så kanske man

kan ge mer tips. 😉

Nejdå, det blev inte speciellt rörigt. Tack så hemskt mycket för att du tog dig tid. 🙂

Nu har det gått ett tag sedan tråden skapades, och jag har hunnit göra lite sedan dess. Jag bestämde mig för att köpa ett vitt PDP-805, ganska mycket på grund av utseendet. Det är enormt viktigt för mig. Har även beställt in samtliga skinn jag skrev upp, förutom att slagskinnen på pukorna blev coated. Har hört runt lite, och det ska visst vara en härlig kombo! Om jag inte blir nöjd testar jag på ditt förslag, dvs en remo-kombo. Har hört många kit som låter fint med rätt kombination där!

Ang. Pedaler, tänker ta mig till en musikaffär och testa lite olika. Har läst och hört mig för lite angående DW 5000/9000, Tama Iron Cobra och Pearl Eliminator. Har av flera duktiga trummisar blivit tipsad om Sonor Giant Step och Pearl Demon Drive. Får se hur det blir, men jag hade tänkt att testa lite. Ingen passar alla : ) Jag gillar när liksom finns lite motvikt i grejerna, har fått för mig att det blir enklare att spela snabba grejer då, eller tex 3 slag i rad utan att tappa styrkan. Men här ska det testas! DW gör tydligen de ömtåligaste "pedalborden", har gått av på mitten för flera stycken, är tunnare, med färre metallbalkar än många andra.

Om man kollar till trumsound strävar jag lite efter något i stil med Incubus / blink-182 (om man lyssnar på självbetitlade albumet). Spelar rock, (lyssna gärna på http://www.limitbreak.se/player för att få ännu mer förståelse för genren)

Splash: jag gillar ljusa splashar. om man lyssnar på tex

finns ett bra exempel vid 44 sekunder.

Tänker också köpa en china; funderar på Zildjian zbt 18" eller möjligtvis Wuhan 16". Gillar dem i en ljudbild med musik.

Tack än en gång för att ni tar er tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejdå, det blev inte speciellt rörigt. Tack så hemskt mycket för att du tog dig tid. 🙂

Nu har det gått ett tag sedan tråden skapades, och jag har hunnit göra lite sedan dess.

Jag bestämde mig för att köpa ett vitt PDP-805, ganska mycket på grund av utseendet. Det

är enormt viktigt för mig. Har även beställt in samtliga skinn jag skrev upp, förutom att

slagskinnen på pukorna blev coated. Har hört runt lite, och det ska visst vara en härlig

kombo! Om jag inte blir nöjd testar jag på ditt förslag, dvs en remo-kombo. Har hört

många kit som låter fint med rätt kombination där!

Ang. Pedaler, tänker ta mig till en musikaffär och testa lite olika. Har läst och hört

mig för lite angående DW 5000/9000, Tama Iron Cobra och Pearl Eliminator. Har av flera

duktiga trummisar blivit tipsad om Sonor Giant Step och Pearl Demon Drive. Får se hur

det blir, men jag hade tänkt att testa lite. Ingen passar alla : ) Jag gillar när liksom

finns lite motvikt i grejerna, har fått för mig att det blir enklare att spela snabba

grejer då, eller tex 3 slag i rad utan att tappa styrkan. Men här ska det testas! DW gör

tydligen de ömtåligaste "pedalborden", har gått av på mitten för flera stycken, är

tunnare, med färre metallbalkar än många andra.

Om man kollar till trumsound strävar jag lite efter något i stil med Incubus / blink-182

(om man lyssnar på självbetitlade albumet). Spelar rock, (lyssna gärna på

http://www.limitbreak.se/player för att få ännu mer förståelse för genren)

Splash: jag gillar ljusa splashar. om man lyssnar på tex

finns ett bra exempel vid 44 sekunder.

Tänker också köpa en china; funderar på Zildjian zbt 18" eller möjligtvis Wuhan 16".

Gillar dem i en ljudbild med musik.

Tack än en gång för att ni tar er tid.

Okej. Jag har inte spelat så mycket på PDP, endast några enstaka gånger faktiskt. Men enligt ryktet

så ska dom ju faktiskt hålla rätt så hög kvalitet. Har sett diverse "storband" som faktiskt kör på PDP.

Har också hört diverse skräckhistorier om DW-pedaler som man har gått av på mitten, mer eller mindre.

Men jag har svårt att tro att det är jättevanligt, med tanke på vad dom levererar i övrigt. Jag är

tvärt om - Ingen "motvikt" tack. Hellre världens lättaste pedaler som har extrem fjädrig. Det är ju

så det är med mina Axis A Longboard pedaler. De är gjorde i flygplansaluminium och är lättare än luft,

känns det som. Däremot är fjärdingen extremsnabb och pedalen svarar direkt. Då kanske Iron Cobra skulle

vara något för dig? Dom känns ju minst sagt massiva och känns nästan lite tunga (motviktsmässigt). Dock

gillar inte jag dom, för jag tycker nästan att det blir jobbigare. Pearl Demon Drive skulle jag vilja

testa, då de har samma stuk som mina longboards (det vill säga; inga "hälplattor", utan själva pedalen

går hela vägen, så att man kan köra massa heel/toe, flytta bak foten om man ska spela extremsnabba grejer o.s.v.

Men absolut... det beror lite på vad man gillar, som sagt. Många tänker inte heller på att man kan

ställa in dom flesta pedalerna efter behov. T.ex tyckte jag inte om Axis från början. Men så bestämde

jag mig för att mixtra lite med dom tio miljarder olika skruvar som finns. Och vips så hade jag min favvopedal!

ZBT ska väl inte vara någon höjdar-serier, så att säga. Men allt hänger ju på ekonomi, sound o.s.v.

Men jag skulle nog ändå prioritera den över en Wuhan-china. Visst, Wuhan är snorbilliga och låter faktiskt

förvånansvärt bra. Däremot håller dom där efter. Jag kommer aldrig mer att köra på Wuhan efter att ha

spenderat bort pengar på 3st 16" Wuhan chinas, de senaste två månaderna. Kvaliten verkar absolut variera.

Min tanke är att man kanske kan betala mer och på så vis få något som håller längre. Personligen

tycker jag att Sabian AAX china är kanoners!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Jag har inte spelat så mycket på PDP, endast några enstaka gånger faktiskt. Men enligt ryktet

så ska dom ju faktiskt hålla rätt så hög kvalitet. Har sett diverse "storband" som faktiskt kör på PDP.

Har också hört diverse skräckhistorier om DW-pedaler som man har gått av på mitten, mer eller mindre.

Men jag har svårt att tro att det är jättevanligt, med tanke på vad dom levererar i övrigt. Jag är

tvärt om - Ingen "motvikt" tack. Hellre världens lättaste pedaler som har extrem fjädrig. Det är ju

så det är med mina Axis A Longboard pedaler. De är gjorde i flygplansaluminium och är lättare än luft,

känns det som. Däremot är fjärdingen extremsnabb och pedalen svarar direkt. Då kanske Iron Cobra skulle

vara något för dig? Dom känns ju minst sagt massiva och känns nästan lite tunga (motviktsmässigt). Dock

gillar inte jag dom, för jag tycker nästan att det blir jobbigare. Pearl Demon Drive skulle jag vilja

testa, då de har samma stuk som mina longboards (det vill säga; inga "hälplattor", utan själva pedalen

går hela vägen, så att man kan köra massa heel/toe, flytta bak foten om man ska spela extremsnabba grejer o.s.v.

Men absolut... det beror lite på vad man gillar, som sagt. Många tänker inte heller på att man kan

ställa in dom flesta pedalerna efter behov. T.ex tyckte jag inte om Axis från början. Men så bestämde

jag mig för att mixtra lite med dom tio miljarder olika skruvar som finns. Och vips så hade jag min favvopedal!

ZBT ska väl inte vara någon höjdar-serier, så att säga. Men allt hänger ju på ekonomi, sound o.s.v.

Men jag skulle nog ändå prioritera den över en Wuhan-china. Visst, Wuhan är snorbilliga och låter faktiskt

förvånansvärt bra. Däremot håller dom där efter. Jag kommer aldrig mer att köra på Wuhan efter att ha

spenderat bort pengar på 3st 16" Wuhan chinas, de senaste två månaderna. Kvaliten verkar absolut variera.

Min tanke är att man kanske kan betala mer och på så vis få något som håller längre. Personligen

tycker jag att Sabian AAX china är kanoners!

Yes, många "större band" använder PDP, framförallt när de drar runt och spelar live. Får se hur det blir med nya skinn och så! 🙂

Ah, när du skriver det där inser jag att jag inte tänkt helt rätt och inte förklarat med rätt termer. Jag föredrar också lätta pedaler, men med en rejäl fjädring. My bad!

Jag var i förrgår och testade lite olika pedaler (Demon Drive, Iron Cobra, DW 5000, Eliminator bland annat, tyvärr ingen Giant Step). Det är svårt när man bara testar snabbt att avgöra hur det känns att spela med dem, men den jag fastnade för mest var Demon Drive. Lätt, enkel att ställa om, man kan enkelt göra om den till longboard tex. Ska testa vidare och försöka låna en sån av en bekant som äger en!

Nae, ZBT är väl ingen höjarserie som du säger, men just den chinan låter rätt bra, enligt mig. Finns säkert bättre serier som har något som låter bättre däremot, får väl ta och kolla runt lite. : )

Tack för infon angående Wuhan. Om man slår sönder två styken inom två månader är de lite för ömtåliga, oavsett trummis, känns det som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...