Jump to content
Annons

Cutoff etc på synthljud?


Neontripp

Recommended Posts

Hej!

Är ny här men ser att det finns kunskap. Kanske att någon kunnig person här kan hjälpa mig med mitt bekymmer angående Reason. Har nyligen börjat använda Reason och ser att det finns många möjligheter med det. Kan säga att det är i särklass det bästa program jag jobbat med.

Ska försöka fatta mig så kort men korrekt som möjligt och beskriva hur jag tänker mig.

Det är nämligen så att jag har en förkärlek för TB-303 och använder mig då alltså rätt mycket av RB-338. Som ni säkerligen känner till så kan man där "vrida" på ljuden. Bland annat den sk. Cutoff:en, ENV.mod, Resonansen mm mm.

Det jag verkligen vill kunna göra är att på samma sätt "vrida" på vanliga ljud i .wav-form. Har en hel del vanliga synthljud som jag rippat o även gjort själv som jag så hemskt gärna skulle vilja kunna få samma effekt med som man får med RB-338:an.

Jag vet dock inte hur man får till detta i Reason. Det enda jag hittar på NN-19 är resonans, men det räcker inte tillräckligt tycker jag för att få samma sköna effekt.

Finns det någon som kan hjälpa mig?? Kanske skicka en länk (helst på svenska o kortfattad) eller om det inte finns berätta för mig här på forumet.

Sen en liten parantes: Arp (arpeggio), är det något som man kan få till i Reason? Om så är fallet hur går man till väga??

Jag tackar på förhand och hoppas att någon vänlig själ vill hjälpa mig med detta.

Mvh / Joacim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom Reasons filter inte låter likadant som TB303s filter så kommer du inte att få fram det ljudet i Reason. Du säger att du hittat resonansregeln, men du har väl iaf sett frekvensregeln också... 😄

Arpeggio har inte jag kommit fram till hur man kan få fram än. Det bästa jag har fixat var att använda moddarna på Malströmmen och koppla till Osc pitch på nån synt. Kan låta rätt kul, men inte riktigt arpeggio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo REsonansreglaget har jag hittat, men det är ändå inte riktigt samma.

Man behöver en cutoff och ENV.mod också för att det ska bli riktigt skönt.

Jo alltså...

FREQ(uency) som sitter bredvid RES(onance) är cutoff. Envelope modulation har du också genom FILTER ENV och hur mycket ställer du in på amount.

Link to comment
Dela på andra sajter

amount har jag varken hittat eller rört. Vad är det?

nn19.gif

Från vänster till höger...

- Cutoff

- Filter Envelope (styr cutoff som amp env styr volym)

- Amount (hur mycket filter envelope märks)

Kan du något om hur man får till en shysst Arpeggio med? *hoppas*

Inte mer än det jag har sagt angående Mod från Malström, men jag håller själv på att klura på det med hjälp av Matrix och så vidare... Ska säga till ifall jag hittar nåt kul som är värt att skicka vidare.

Tack så hemskt mycket för all hjälp  😉

Hoppas du fattar... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar! 😏

Du är min idol!!

Säg hemskt gärna till om du lyckas klura ut arp på Reason... jag ska göra detsamma, även fast jag tror att du kommer lyckas snabbare eftersom du verkar ha ganska bra kunskap om Reason.

Deacy o accent finns inte förmodar jag??

Ser annars att det nere till vänster finns under "Velocity"

lite grejer. Kan det vara något tro??

Link to comment
Dela på andra sajter

Deacy o accent finns inte förmodar jag??

Ser annars att det nere till vänster finns under "Velocity"

lite grejer. Kan det vara något tro??

Både amp och filtret har decay. Det är det som d:et står för i ADSR.

Om du vill ha accent så kan du öka filter env på Velocity-delen.. Sedan när du programmerar din slinga så har du lite högre velocity på de toner som du vill ha accentuerade.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag fattar rätt så får man ju problemet att synten räknar det som en ny ton, det vill säga börjar på nytt med envelopes etc, och det är ju inte alltid så kul, men visst funkar det!

På en "normal" synth brukar man ju kunna ställa in om man vill att envelopes ska starta om för varje ny ton eller om det bara ska köra på...

Finns det inte liknande inställningar på NN? Nån av Mode-knapparna uppe till vänster borde kunna va nåt åt det hållet, kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

På en "normal" synth brukar man ju kunna ställa in om man vill att envelopes ska starta om för varje ny ton eller om det bara ska köra på...

Finns det inte liknande inställningar på NN? Nån av Mode-knapparna uppe till vänster borde kunna va nåt åt det hållet, kanske?

Det har du rätt i...! 😲

I retrigo mode startar den om envelopes för varje ton, och i legato mode startar den endast om envelopes ifall man trycker ner den andra tangenten efter man har släppt upp den första. Hmm...måste testa hur det är med portamento i legato mode...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar fixa arpeggio med en matrix och koppla "note cv" ut till "OSC pitch input" på subtractorn, vrida up den max. Gör sedan önska arpeggioslinga i matrixen, kör run på matrix (eller play såklart) och håll in en tangen på din midikeyboard, hux flux har du ett arpeggio. Man kan ju även lägga klossar i sequencerspåret också.

hoppas det funkar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så med andra ord så är en arpeggio bara att man ändrar våglängder med Osciliatorn??

För våglängder är väl vad man har en Osc till va?

"Våglängder"? Oscillatorn är ju det som gör själva ljudet i en synth, alla andra grejer bara förändrar ljudet i efterhand...

En oscillator ger ju ifrån sig ljud i en viss pitch/tonhöjd/frekvens...så, jo eftersom våglängd och frekvens har sitt lilla samband kan man väl säga att oscillatorer fixar våglängder, men det känns lite bakvänt...

(Hmmm.... Undrar om jag inte skriver sådär "oförklarligt" igen... Känns kanske inte helt glasklart formulerat och tänkt det här.... 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
plastocid (oregistrerad)

Oscillatorn bestämmer vågformen (sågtand, sinus, etc.). Våglängden bestäms av vilken ton man spelar, ju lägre ton desto längre vågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så med andra ord så är en arpeggio bara att man ändrar våglängder med Osciliatorn??

Hahaha.. Ja det är faktiskt helt sant. Även om det tillhör en av de krångligare beskrivningar jag sett 😏

Kanske man skulle börja använda förresten:

"Njae, gitarren känns lite falsk. Kan du inte korta ned våglängden en aning?"

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...