Rockys Revenge Postat 26 april 2010 Postat 26 april 2010 Hejsan alla! Detta är mitt första inlägg på forumet. Jag och mitt band har börjat spela in lite låtar nu i en studio som vi har byggt. Vi har fixat så den är indelad i 2 rum ett som är dämpat och isolerat och det andra som vi har dator och interface samt E-trummor. Problemet är att när vi mickar upp stärkaren för el gitarren låter det inte alls bra. Listar lite prylar vi använder nedan: Apple Imac 27" ca 2 veckor gammal dedikerad till inspelning. Logic Pro 9 Mackie Onyx 400F 2st TSM MT47 Rör kondensator mickar Shure SM58 Shure SM57 Fender Telecaster med Harmonic Design mickar Laney Lionheart 4x10 combo När vi står och torr spelar stärkare och gitarr så låter det så otroligt skönt ren ljud orgasm med Telecaster och klass A Laney! Men när vi mickar upp det låter det inte alls i närheten, instängt och tunnt. Vi har testat alla fyra mickarna i olika kombinationer och spelat in på 2 spår men inget låter bra. har ni några tips? MVH David
Anders F Postat 26 april 2010 Postat 26 april 2010 Sätt micken där det låter bra om det är det ljudet nu är ute efter. Kanske inte är närmickat ni vill ha 😄 När man närmickar en stärkare så blir den rätt död då det inte kommer med mycket akustik. Men testa att sätta en rumsmick på stärkaren som ni kan blanda med närmickningen och se om det hjälper. Va noga med fasen bara 🙂 MVH Anders
basshole Postat 26 april 2010 Postat 26 april 2010 Sätt 58'an rakt in konen, Sätt 57'an precis bredvid men i 45 graders vinkel, ställ MT47'orna i X/Y ca 3 m ifrån högtalaren, panorera isär 47'orna. Blanda och ge.
Hägglund (oregistrerad) Postat 26 april 2010 Postat 26 april 2010 4x10:an är problemet som orsakar kamfiltereffekten.
Ken Kängström Postat 26 april 2010 Postat 26 april 2010 4x10:an är problemet som orsakar kamfiltereffekten. Japp, se till att följa 3 to 1 rule.
Rockys Revenge Postat 26 april 2010 Trådstartare Postat 26 april 2010 (redigerat) 4x10:an är problemet som orsakar kamfiltereffekten. Tack för alla svar! Hur menar du det är 4x10 som är problemet? Förstår mig inte riktigt på bilden ovanför MVH Redigerat 26 april 2010 av Rockys Revenge
Ken Kängström Postat 26 april 2010 Postat 26 april 2010 Tack för alla svar! Hur menar du det är 4x10 som är problemet? Förstår mig inte riktigt på bilden ovanför MVH Om du har möjliget, bypassa 3 av elementen, håll dig borta från nära reflekterande ytor, och följ 3:1.
basshole Postat 26 april 2010 Postat 26 april 2010 Oj, jag visste inte att en 4x10'a är ouppmickbar. Har du fler termer att slänga dig med?
Hägglund (oregistrerad) Postat 26 april 2010 Postat 26 april 2010 Tack för alla svar! Hur menar du det är 4x10 som är problemet? MVH Micken tar upp ljud från alla fyra elementen. Men då högtalarelementen har olika avstånd till micken så kommer det uppstå fasfel eftersom ljudet från den närmsta högtalaren når micken först.
Ken Kängström Postat 26 april 2010 Postat 26 april 2010 Oj, jag visste inte att en 4x10'a är ouppmickbar.Har du fler termer att slänga dig med? Ser inget påstående som säger att den skulle vara "ouppmickbar"?
Hägglund (oregistrerad) Postat 26 april 2010 Postat 26 april 2010 Om du har möjliget, bypassa 3 av elementen. Det är nog inte så lyckat eftersom impedansen förändras.
Rockys Revenge Postat 26 april 2010 Trådstartare Postat 26 april 2010 Micken tar upp ljud från alla fyra elementen. Men då högtalarelementen har olika avstånd till micken så kommer det uppstå fasfel eftersom ljudet från den närmsta högtalaren når micken först. Aha, om jag placerar micken i en höjd så det är lika långt till alla 4 elementen då? och sedan sätter en mick 3ggr längre bort i samma höjd?
Ken Kängström Postat 26 april 2010 Postat 26 april 2010 Det är nog inte så lyckat eftersom impedansen förändras. Spot on! Jag är relativt grön inom elektronik.
basshole Postat 26 april 2010 Postat 26 april 2010 Ser inget påstående som säger att den skulle vara "ouppmickbar"? När jag skrev mitt inlägg fanns enbart ett outförligt svar ifrån Hägglund.
Ken Kängström Postat 26 april 2010 Postat 26 april 2010 Aha, om jag placerar micken i en höjd så det är lika långt till alla 4 elementen då? och sedan sätter en mick 3ggr längre bort i samma höjd? Mät avståndet mellan 2 koners centrum, dividera med 3 så får du det axiella avståndet mellan kona och mikrofon som bör lämpa sig bäst.
Hägglund (oregistrerad) Postat 26 april 2010 Postat 26 april 2010 Aha, om jag placerar micken i en höjd så det är lika långt till alla 4 elementen då? och sedan sätter en mick 3ggr längre bort i samma höjd? Det absolut bästa är en stärkare med endast 1 element. 😉 Eftersom SM57 har en ganska smal njure så kan du placera mickens kropp i mitten framför alla fyra elementen och rikta den snett ner mot 1 av elementen (off axis)
Rockys Revenge Postat 26 april 2010 Trådstartare Postat 26 april 2010 Det absolut bästa är en stärkare med endast 1 element. 😉 Eftersom SM57 har en ganska smal njure så kan du placera mickens kropp i mitten framför alla fyra elementen och rikta den snett ner mot 1 av elementen (off axis) Heheh gött! ska testa detta imorgon. Det var mkt lättare när vi var i replokalen och bara lirade 😄 MVH David
Ken Kängström Postat 26 april 2010 Postat 26 april 2010 (redigerat) Denna bild kanske är enklare. Redigerat 26 april 2010 av addic59
Gilbert Postat 27 april 2010 Postat 27 april 2010 Det är nog inte så lyckat eftersom impedansen förändras. Troligtvis inte eftersom de flesta 4:or är kopplade i serie/parallell, d v s varje par är kopplat i serie och sedan kopplas dessa par parallellt. Impedansen blir då densamma om bara ett element är inkopplat.
Gilbert Postat 27 april 2010 Postat 27 april 2010 (redigerat) Denna bild kanske är enklare. ... det var inget ... Redigerat 27 april 2010 av Gilbert
crillemannen Postat 27 april 2010 Postat 27 april 2010 https://www.studio.se/index.php?showtopic=72915 Kör en fredman special. 2 Sm57. En rakt riktad mot konen sen den andra i 45 graders vinkel, och blanda sedan dem efter smak. Detta är ett säkert kort.
Hägglund (oregistrerad) Postat 27 april 2010 Postat 27 april 2010 Kör en fredman special. 2 Sm57. En rakt riktad mot konen sen den andra i 45 graders vinkel, och blanda sedan dem efter smak. Detta är ett säkert kort. Tror du att det blir bra när stärkaren har 4 element? Tänk efter lite nu... 😉
Jasi Postat 27 april 2010 Postat 27 april 2010 Tror du att det blir bra när stärkaren har 4 element? Tänk efter lite nu... Det spelar väl ingen roll vilka element man använder eller inte använder. ? Ljudlärarn sa att det va humbugg att elementen är fasförskjutna osv. Bara ifall kablarna är lödda felsatt så händer det.
Hägglund (oregistrerad) Postat 27 april 2010 Postat 27 april 2010 Det spelar väl ingen roll vilka element man använder eller inte använder. ?Ljudlärarn sa att det va humbugg att elementen är fasförskjutna osv. Bara ifall kablarna är lödda felsatt så händer det. Det är ingen som har påstått att elementen är fasförskjutna heller. Nu har du rört till det för dig. 😉 Du kanske borde läsa vad det handlar om innan du springer till läraren. 😉
therocker Postat 27 april 2010 Postat 27 april 2010 (redigerat) Tror du att det blir bra när stärkaren har 4 element? Tänk efter lite nu... 😉 Blir det verkligen några hörbara problem med kamfiltereffekter om man närmickar ett element med dynamisk mick på en fyrtolva? Har 2 element i min combo och borde därför ha problem? Redigerat 27 april 2010 av therocker
Hägglund (oregistrerad) Postat 27 april 2010 Postat 27 april 2010 Blir det verkligen några hörbara problem med kamfiltereffekter om man närmickar ett element med dynamisk mick på en fyrtolva? Har 2 element i min combo och borde därför ha poblem? Det beror på hur du riktar micken.
crillemannen Postat 27 april 2010 Postat 27 april 2010 Tror du att det blir bra när stärkaren har 4 element? Tänk efter lite nu... 😉 Nu är du ute å cyklar själv. Det finns tonvis med material som är inspelad på det viset, Där man t.ex använder en 4x12:a och 2 sm57:or. Gör det själv hela tiden, har inget problem med fasen.
Anders F Postat 27 april 2010 Postat 27 april 2010 Och jag har inga problem med min 2*12:a. Som jag skrev innan. Sätt micken där det låter bra. Använd öronen 😉 Ha hörlurar på dig när du flyttar micken så du hör skillnaden direkt. MVH Anders
Hägglund (oregistrerad) Postat 27 april 2010 Postat 27 april 2010 Och jag har inga problem med min 2*12:a. Som jag skrev innan. Sätt micken där det låter bra. Använd öronen 😉 Ha hörlurar på dig när du flyttar micken så du hör skillnaden direkt. MVH Anders Kan du lägga upp ett ljudexempel?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.