Jump to content
Annons

Mixa sång - nybörjartips


Hersak

Recommended Posts

Hej

Har precis fått allt och funka med att få in ljudet i cubase o.s.v..

Men när jag väl får in sången, så känns det som den "ligger ovanpå instrumenten" den passar inte alls in där, låter bara riktigt fel.. Antagligen är det för man ska mixa till den och rätta till det lite grann. Så fort man lägger lite reverb så blir det ju bättre.

Finns det något sätt man kan börja lära sig hur man mixar sången? Var man börjar och hur man lär sig mer, att testa allt som finns i cubase skulle nog ta mig några hundra år känns det som..

Någonstans man kan läsa och lära sig?

Är detta något som man kanske ska köpa o läsa igenom?

http://shop.idg.se/pdf/articleInfo.asp?mca...&item=20842

Tacksam för all hjälp jag kan få..

Även om det finns några enkla standard-tips som alltid funkar, för jag antar att det mesta beror på vad man ska mixa, så varje låt behöver nåt speciellt.

Jag kan inte direkt mkt om Eq, kompressor, jag har ju läst om att man ska eq, sen kompressor, och reverb eller nån slags delay brukar man oftast ha..

Jag är oerhört tacksam för all information och hjälp jag kan få, om ni vet några youtubevideos, böcker, tidningar..

Jag är ledig så jag har gott om tid och sitta och lära mig allt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag är ledig så jag har gott om tid och sitta och lära mig allt

Då har du tid att göra en sökning här och läsa igenom dom hundratals trådar om mixning som finns.

Och dom tusentals som finns på Google.

En DVD som du kan kolla upp är Mix It Like A Record. Väl värd pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...