Jump to content
Annons

Min första gura med Floyd Rose


Ken Kängström

Recommended Posts

Tjenare!

Som inbiten metal/hårdrocksgitarrist i över 15 år så skäms jag över att säga att jag precis har skaffat min första gura med floyd rose. Iom detta så har jag några newbiefrågor.

Hur hårt kan jag pressa svajen utan att skada mekaniken?

Under strängbyte, hur ser jag till att jag får stallet i önskad höjd?

Nu återstår det bara att sätta sig in i svajandets värld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BJORNANDERSSON (oregistrerad)

jag såg en väldigt bra film på ypoutube om hur man fixar sin gura när man har ett floyd rose...pröva googla det...den finns på tyska och engelska..bara skriv floyd rose så kommer den upp tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och välkommen till ditt nya heltidsjobb!

Närå men när man väl greppar FR så går det rätt snabbt och smidigt.

Att sitta och göra dive bombs i timmar lär nog skada "knivarna" om inte iallafall fjädrarna, men annars än det så går svajen i botten helt utmärkt.

Detta varierar rätt stort beroende på om det är en äkta eller en kopia.

Justera höjden gör du enbart med att ställa in the "mounting machine studs", detta får du (som du skrev) aldrig göra med strängar på.

Ifall det är en kopia du har, när den väl börjar trasa sönder, för det kommer den göra, köp inga delar utan beställ istället ett nytt original från USA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och välkommen till ditt nya heltidsjobb!

Nog är det omständigt med Floyd rose. Dock så när den är intonerad å klar så håller den stämningen superb om det är en bra gitarr.

Stall höjden ställer du in genom att skruva på fjäder skruvarna under gitarren. Intonering är ett helvete då du endast kan intonera när strängarna är lösa, så det är värt pengarna att lämna in gitarren för intonering.

Lycka till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Som inbiten metal/hårdrocksgitarrist i över 15 år så skäms jag över att säga att jag precis har skaffat min första gura med floyd rose. Iom detta så har jag några newbiefrågor.

Hur hårt kan jag pressa svajen utan att skada mekaniken?

Under strängbyte, hur ser jag till att jag får stallet i önskad höjd?

Nu återstår det bara att sätta sig in i svajandets värld.

Som sagt brutal bombning med stallet i lodrät kamikaze smular knivarna och nivån den justeras alltid med urslaka strängar för i annat fall svarvar man in spår i de båda pivott skruvarna eller vad i fan de nu heter och det är inte bra för då knäpper man knivarna också, ja de ä mye som inte är bra med dom där mackapärerna.

Och så själva strängningen då där strängändan skall in i en liten "råttfälla" som låses med insexa inuti själva stämmskruven men om man drar åt för hårt ja då nyps de tunna strängarna av men jag tror det finns en bättre konstruktion idag iofs.

Hjälpte stallet att hålla höjden det gjorde jag med Magnum glasspinne eller tunn bilskrapa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog är det omständigt med Floyd rose. Dock så när den är intonerad å klar så håller den stämningen superb om det är en bra gitarr.

Jepp, fast har man svårt att bestämma sig för en stämmning samt strängtjocklek så är det då omständigt minst sagt.

Stall höjden ställer du in genom att skruva på fjäder skruvarna under gitarren.

Nu menar du väl ändå vinkeln på stallet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra tips. Tack alla!

Kände att det var värt att dubbelkolla innan jag sätter klorna i det, och spränger gitarren to smithereens... (med min tur)

Köpte den som sagt nyss (en Ibanez RG350 sprillans ny för 3000:-, vilket jag tyckte var ett kap). Därmed kanske någon av er känner till exakt vad det är för stall jag talar om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra tips. Tack alla!

Kände att det var värt att dubbelkolla innan jag sätter klorna i det, och spränger gitarren to smithereens... (med min tur)

Köpte den som sagt nyss (en Ibanez RG350 sprillans ny för 3000:-, vilket jag tyckte var ett kap). Därmed kanske någon av er känner till exakt vad det är för stall jag talar om?

The Edge III ungefär densamma som den floydroysen jag hade på -80talet, same same.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibanez RG350 sprillans ny för 3000

Ett mycket bra köp måste jag säga, men glöm mitt förslag om att byta upp till ett äkta FR, ett sådant kommer inte att passa.

Men det gör inte mycket då Edge-serien är mycket bättre än FR-kopiorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag satte ett 9v batteri under när jag skulle byta strängar 😑 Det passade fint och funkade bra. Tycker det var ett meck med FR då jag hela tiden ville stämma om för att kunna köra olika låtar :/ Har lovat mig själv att inte göra det på min nya gura för att slippa allt trixande, så köpte mig en pedal så jag kan droppa utan att behöva fippla med tjockare strängar och donagreja, funkar fint.

Inser själv att detta blev lite OT, men som sagt, bara hitta något vettigt som får plast där nere så håller man uppe stallet under strängbyte. Hoppas guran är grym och lycka till 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...