Jump to content
Annons

Importering av Wav fil


Smiliz (oregistrerad)

Recommended Posts

Smiliz (oregistrerad)

Hej!

Jag har precis spelat in lite material med en handhållen Zoom h4.

När jag nu lade in wav filen i Logic så låter klippet som om pitchen vore kraftigt nedsänkt. Wav klippet som var på 15 minuter är i Logic 30 minuter.

Någon som vet vad det beror på, och hur man rättar till det. I Itunes låter det normalt.

Tack på förhand

Smiliz

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inspelat i 16 bitar och Logic formaterar om den till 24, eller liknande... Har haft problem med det där förut också en gång i tiden, i Cubase dock. Men vid importen, får du välja ifall den ska samplas om till en annan bitrate? Om du inte får välja vid importen i sig får du kolla runt i preferences, är inte helt haj på Logic så vet inte exakt var du ska leta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Jag tror snarare att det handlar om fel samplingsfrekvens. Du kanske spelat in i 48kHz och importerar det till ett projekt med 44,1kHz samplerate utan att konvertera filen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror snarare att det handlar om fel samplingsfrekvens. Du kanske spelat in i 48kHz och importerar det till ett projekt med 44,1kHz samplerate utan att konvertera filen.

Du har säkert rätt, var länge sedan jag hade problem med det där och kommer inte ihåg exakt hur det låg till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Högerklicka i iTunes och kolla info om filen, där står det vilken samplingsfrekvens som filen är inspelad i.

Logic brukar konvertera filerna själv så det borde inte vara något strul, men dubbelkolla om du kan ändra det någonstans. Kolla manualen för att se var man finner de inställningarna 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Smiliz (oregistrerad)

Hejsan!

Det var samplingsfrekvensen som strulade till det. Jag löste det genom att ctrl-klicka på transport baren och välja "customize transport bar" och sen "display sample rate or punch locators". Då kom samplingsfrekvensen upp i transportbaren. Det var bara att klicka på den och ändra till en annan samplingsfrekvens.

Ha det bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...