Jump to content
Annons

Blindtest; Summering i DAW


Linus

Recommended Posts

Det är en väldigt stor skillnad mellan att tycka att det är stora skillnader på något jämfört med att tycka att det är en gigantisk skillnad!

Diskussioner om ordval är irrelevant i den i övrigt intressanta tråden, så skippa sådana, är du snäll... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det är klart att det inte är irrelevant när du försöker överdriva vad andra påstår.

Jag har inte heller sagt att det är du som har påstått det - utan bara att det är vanligt förekommande i diverse forum med sådana påståenden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade varit ytterligare mer intressant att jämföra dessa ljudprov med summeringen i ett analogt mixerbord, om det nu låtit sig göras på något bra sätt.

Menar du en "ren" analog summering ala summeringsmixer? Eller en "färgad" summering i ett analogt mixerbord där det sker lite kompression/analog klippning på varje kanal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du en "ren" analog summering ala summeringsmixer? Eller en "färgad" summering i ett analogt mixerbord där det sker lite kompression/analog klippning på varje kanal?

För jämförelsens skull, så är det en "ren" summering som kan vara intressant.

Med extra färgning så förändrar man ju alla förutsättningar radikalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För jämförelsens skull, så är det en "ren" summering som kan vara intressant.

Med extra färgning så förändrar man ju alla förutsättningar radikalt.

Ja, jag menar det också. Det snygga med analog summering är när man får färga lite men om vi ska ge alla samma förutsättningar bör den vara "vanlig". Jag vet inte om det kommer säga så mycket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag menar det också. Det snygga med analog summering är när man får färga lite men om vi ska ge alla samma förutsättningar bör den vara "vanlig". Jag vet inte om det kommer säga så mycket.

Förmodligen säger det inte så mycket - men om det inte skiljer nämnvärt, så är det förstås också en intressant slutsats. 🙂

Den analoga färgningen kan man ju i så fall få genom att summera i sin DAW och sedan sklicka ut stereomixen genom en lämplig extern stereoburk. Det är förstås också ett projekt som kan vara intressant, om du har tid och ork; att göra summering och hela klabbet i en analog mixer med kompressorer och allt - jämfört med att summera i DAW och sedan bara skicka ut stereomixen genom samma kedja.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du en "ren" analog summering ala summeringsmixer? Eller en "färgad" summering i ett analogt mixerbord där det sker lite kompression/analog klippning på varje kanal?

Om det är summeringen man ska jämföra (och bara den) så är ju all färgning ett oönskat artifakt.

Vad jag vore intresserad av att veta är om man skulle kunna ta bort summering från ekvationen när min polare påstår att musiken låter "skönare" eller "varmare" när den dras genom hans analoga bord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem har påstått det?

Ibland kommer tanken upp i diverse trådar och inlägg. T ex

Jag är ganska säker på att olika DAW låter olika eftersom man inte använder exakt samma algoritmer för beräkningar vare sig för record eller playback.
Jag har inte AB-testat några. Men jag kan tänka mig att det skiljer i faslinjäritet, dynamik och jitter.
Dessutom....att beräkna en summering torde vara en oerhört komplex händelse som jag tvekar att ett program kan göra det adekvat när man har åtta gitarrspår, 18 trumspår, 3 basspår, 12 sångspår, syntar och effekter som dammar på i 218 bpm i baryton stämning. Information går helt enkelt förlorad. Tror jag. Och då blir det inte fläsk nog helt enkelt. Fick också sådana antydningar av ett par mastringstekniker.
jo jag undrar bara...tycker pro tools har ett "fett"ljud..gick in på den där sidan men hittade inget bit djup..kan någon bara förklara så man vet..

[...]

de jag undrade var bara ljudmotorn..FL Studio har ju 36 eller 32 bitar..ableton live har 64..men vad har pro tools?

För övrigt håller jag med om att samma wav fil låter bättre i pro tools än i cubase. Var tvungen att dubbel kolla med tre andra presoner som höll med faktiskt!!! 🙂
precis de är ju de jag menar..de låter fett i pro tools!!
Protools LE ska tydligen ha sämre ljudmotor än Cubase.

Man har sparat in även på den i Protools LE-version.

Men Digidesign (de små svinen) Har [...] och även medvetet gjort en sämre ljudmotor till dessa för att hålla dom i en betydligt lägre klass än Pro Tools HD. Därför är det bättre att välja en annan DAW än Pro Tools om man inte köper ett HD-system.
Så sent som i våras när jag hade en lektion med en ljudtekniker, som mixar väldigt mycket av dagens musik vi hör på radio, så påpekade han att man kunde höra skillnad mellan inspelningsprogrammen. Han påstod att Logic och Cubase ligger långt efter Pro-Tools.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade några fler exempel, t ex

Sedan har jag prövat Cubase och Logic Reason m.m och nu skriker väl dom flesta när jag tycker att det låter en klar skillnad på exportering av slut mix i olika program men det gör det.

Och varför gör det det! en förklaring är att hur programmet gissar hur det tror det ska låta det beror på hur programmet är programmerat.

FL låter rakt av som du hör det lite dovt i slut mix exporten.

...men det blev då för många citat i inlägget så det gick inte att posta fler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade på låten lite snabbt i min bärbara dator och måste tyvärr konstatera att testlåten är lite för syntetiskljudande för att vara en bra testlåt för detta ändamål, men jag ska ändå göra ett ordentligt lyssnartest till helgen i mina hifihögtalare.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...