Jump to content
Annons

Korg Nanokontrol


Perry1 (oregistrerad)

Recommended Posts

Perry1 (oregistrerad)

Hej alla,

Lånade hem en Korg Nanokontrol igår. Har tänkt att använda den i Cubase sx3 för att styra volymreglar, pan, mute och solo vid mixning/lyssning.

Men jag har problem med att lista ut hur jag skall gå tillväga för att få den att fungera - hur jag skall få den att "synas" i cubase osv. (har fortfarande väldigt svårt för mid/digitala termer - använder mest akustiska instrument så jag är sällan inne och nosar i den "avdelningen...).

Är det nån som kan hjälpa mig att förklara hur jag skall göra vore jag som vanligt oerhört tacksam!

Trevlig påskhelg!

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Perry1 (oregistrerad)

Kan väl tillägga att usb-driver (korg midi-driver) är installerad och fungerande. Det handlar alltså om hur jag ska få den att göra det jag vill i Cubase... (volym, pan osv).

Hjälp någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan väl tillägga att usb-driver (korg midi-driver) är installerad och fungerande. Det handlar alltså om hur jag ska få den att göra det jag vill i Cubase... (volym, pan osv).

Hjälp någon?

hejsan, kan inte svara, men undrar över en annan sak. Eftersom "reglarna" inte styrs, hur kan man gå in i sitt projekt och fortsätta, om man kanske använt den till något annat projekt? borde inte reglarna va i helt fel läga till nästa gång? måste man centrera alla var gång man ska påbörja något nytt? isf skiter det ju sig till nästa gång. Jag kan ju ha helt fel, dom kanske skjuts på plats när man öppnar upp projektet? SVARA JAG BLIR GALEN! vill ju ha en smidig sak som inte suger ap-drule

Link to comment
Dela på andra sajter

Perry1 (oregistrerad)

Det har du rätt i. "Tänkte inte på det...."

Reglarna styrs inte. Så det borde ju bli som du säger - avbryter man och sen ska fortsätta så blir det helt enkelt jobbigt verkar det som.

Kanske skulle söka sig till en dyrare variant..... För det hade varit skönt att kunna jobba mer med händerna när man mixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Perry1 (oregistrerad)

Jag har ju inte provat den "på riktigt" - mixa en färdig låt. Men jag provade den till lite redan färdiga grejer och jag tycker den funkar bra. Jag lyckades hitta några färdiga inställningar som man laddar ner. Så nu kontrollerar man volym, pan, solo och mute på kanal 1-18. Det funkar utan problem. Inga problem med latency eller så. Det finns 4 scenes. 1 och 2 kontrollerar det jag nyss nämnde. 3 ska kontrollera eq och 4 quick controls. Dessa funkade inte när jag provade (testade bara eq - skulle kunna bero på att inställningarna är gjorda för Cubase 4 och 5 om jag har förstått det rätt. Men det funkar för mig. Jag var som sagt mest ute efter volym osv. Och den har också kontroller för play, stop, rec, ff och rw.

Det som skulle vara negativt är det du nämner; om jag hoppar mellan scene 1 och 2 ställer kanalerna om sig (det vekar finnas någon typ av lösning på detta - jag var på något forum - men det låter för komplicerat för mig...). Så vad gör man? Får försöka begränsa antalet kanaler som jag verkligen vill sitta och laborera med. Vad det handlar om mest av allt för mig är att kunna sitta med ett antal kanaler och "känna in" var allt ska ligga utan att stirra mig blind på skärmen. Och den är ju inte dyr. Så än så länge är jag nöjd... Får se hur det känns när jag verkligen sitter och jobbar med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Testa att gå till Devices->Device Setup. Klicka på [+]-knappen "Add device". Finns din kontrollenhet här är det läge att lägga till den. Jag kör Behringer BCF2000 i emulerat Mackie Control-läge och lägger alltså till en "Mackie Control". Den är konfigurerad och klar, men finns nu under rubriken Remote Devices i listan. Där kan man klicka på den och göra inställningar. Detta fungerar för mig, i alla fall om jag ansluter min BCF via MIDI, det räcker inte med USB (vilket egentligen borde fungera?!)

/ Martin

Edit: stavfel

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...