Jump to content
Annons

Att rippa till MP3 och sen hitta skiten


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag kan göra nästan vad som helst, bygga kakelugnar, reparera dieselmotorer, spela gitarr, komponera världens bästa låtar, spela in fina ljud, laga mat, avla vackra barn, segla jorden runt, tamefan vad som helst. Men att rippa en cd-skiva till MP3 och sen lägga ut det på nätet det är omöjligt för mig, jag måste helt enkelt vara helt rutten i skallen. Jag har i över ett dygn oavbrutet försökt nu, känner att jag vill bara spåy och ta livet av mig, så j-a förbannad blir jag på datorn och mig själv. Vanmakternas vanmakt. För ca ett år sen kunde jag det här, ju mer jag håller på, ju omöjligare blir det. Har nog haft fem, sex olika ripp-program i datorn, det har funkat enstaka ggr, nu är det totalstopp.

Jag har nu senast använt Windows Mediaplayer för att rippa. Efter tre timmar jävlande igår fick jag igång rippandet av mina nymastrade visor, som jag först brändt på cd i förrgår. Sen står det "rippar till bibliotek"... Efter ett dygns letande hittar frun låtjävlarna i bibliotekshelvetet, det knepiga är att det står "okänt album, plus ett datum, 26 februari, plus attt alla låt-titlarna står prydligt utskrivna. Datum och titlar har alltså snappats upp från en tidigare omastrad version, helt obegripligt, jag har inte skrivit ett ord om titlar.

Försökte döpa om albumet i några timmar, en struntsak för en normaltreåring, men för mig fullständigt omöjligt. det kan endast heta okänt album 10.02.26 fast jag rippar det idag. jag har höger och vänsterklickat mig blå på allt i hela jävkla världen

Och det ,mest omöjliga är att från studios hemsida (eller speedyshare) bläddra sig in i mediaspelarens satans fuckin bibliotek, det går inte, låtarna existerar inte den vägen. Känner att jag helt vill lägga ner det här med musik pga det här. Att rippa och lägga ut en låt innebär för mig 10 ggr så mycket jobb som att komponera och spela in hela jävla låten, och att skicka efter mikrofoner och all skit ifrån england o tyskland o musikbörsens mormors fan i helbvetet.

Var kan man beställa avlivning? Gas, piller, elektrisk stol, hängning, dränkning, yxa eller pistol?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Ladda hem iTunes. http://www.apple.com/se/itunes/

Installera.

Starta iTunes.

Stoppa sen i din cd (dvs ditt egen tillverkade (om jag förstod det rätt))

Skriv i titlar, vad skivan heter, osv.

Se till att Import står på mp3 (välj kvalité)

Importera till iTunes.

Låtarna kommer att finnas i iTunes/cd-titel/mappen

(skicka ett PM till mig ifall du vill ha mer info)

ps: det krävs en man att kunna erkänna att han inte kan rippa mp3:or 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ladda hem iTunes. http://www.apple.com/se/itunes/

Installera.

Starta iTunes.

Stoppa sen i din cd (dvs ditt egen tillverkade (om jag förstod det rätt))

Skriv i titlar, vad skivan heter, osv.

Se till att Import står på mp3 (välj kvalité)

Importera till iTunes.

Låtarna kommer att finnas i iTunes/cd-titel/mappen

(skicka ett PM till mig ifall du vill ha mer info)

ps: det krävs en man att kunna erkänna att han inte kan rippa mp3:or 🙂

Tack för både tips o medkänsla. Jag skäms som en pissig hund över hur dum jag är, men va fan, alla har väl sin blues och sina mysko spader. Jag har ju dessutom som jag skrev lätt för andra grejer. Jag kan tex även utan problem köra grävmaskiner, koka gröt och skotta snö och sprätta snorbusar på gardinerna.

Fast iTunes... det är ännu en av mina fasansfulla skräcker som jag drömmer mardrömmar om. I iTunes har jag aldrig nånsit hittat en enda låt, får panikångest bara jag tänker på det. Fast frun tycker det är skitenkelt, hon kan kanske hjälpa mig arma byfåns-idiot. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppladdningen gick bra till ca en tredjdel, sen stod det bara och tuggade, gick inte att avbryta, ingenting. Startade om datorn googlad fram iTunes download o började om, nu gick det bra, sen sa datorn att det avbröts, det fanns redan en nyare version i datorn än den jag nyss laddat ner. Pust & stön...

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Testa att lira över det till en sån där Mp3 spelare direkt sen är det väl bara att skicka över det till datorn från den så det ju klart Mp3 på en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbar humor och ton gitarren! 😉😄

Jag är ovanligt intelligent enligt tester, jättekreativ och grejer, men jag kan köra fast i massor med grejer som barn klarar av liksom, så skäms inte, du är inte ensam 😄 :D

Hatar Itunes dock, med deras transkodes och grejer 🙂

Nån här tipsade om Lame drop, vet inte om det funkar för CDrippning, men sjukt smidigt program, tänk om program var så enkla 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara att dra dom till skrivbordet och ändra namn där?

Ska jag behöva dra låtarna ut ur prpgrammet till skrivbordet för att kunna ändra namn? Sanslöst! Det tar ju timtal av det korta liv jag har kvar att leva.

Frun kom hem, efter nästan en timme lyckades hon byta namnen. Men hur fan man ska kunna rippa till mp3 fattade inte hon heller. Jag tycker det här är rena vansinnet, de som gör programmen måste gå på råttgiftstjack.

Det ligger gamla låtar jag lyssnat på miljoner ggr i iTunes oxå, när försöker spela dem talar en skylt om att filerna är fel, eller att filerna inte finns eller att jag kan dra åt helvete. Om inte låtarna är stulna på internet går det väl inte att spela dem, det finns väl en spärr för det.

Försökte någonstans hitta nånting om att rippa till mp3, hittade ingenting om det. Det här måste vara världens bästa program vad underbartt allt blev nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Jag vill hjälpa dig så du vet hur du ska göra för att bestämma vars filerna hamnar.

Vilket rip-program använder du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Låt-titlar brukar finnas med både i filnamnet och även meta-data. För att ändra filnamnet vänsterklickar man på filens namn i mappen och skriver det namn man vill ha.

För att ändra meta-data så högerklickar man på filen och väljer egenskaper.

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu gör jag ett försök att ladda ner Lamedrop i stället. Efter bara två klick står det inte längre nåt om Lamedrop, nu laddar jag ner >Computer upfate i stället. iTunes är exakt samma helvete som jag föreställde mig det förut, fast ännu värre i senaste versionen. Frun tyckte förr det var pissenkelt att göra spellistor osv, nu begriper inte hon heller nånting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag behöva dra låtarna ut ur prpgrammet till skrivbordet för att kunna ändra namn? Sanslöst!

Det framstod ju som om du bara ville göra det på ett fåtal låtar då är det ju inte så jobbigt.

Om du går in i iTunes inställningar så finns det en hel del mestadels självförklarande inställningar som du kan prova för att åstadkomma det du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ladda ner WinLAME så ska jag lära dig hur den fungerar. Den är jättesimpel. 🙂

Kör den nu... När jag började ladda ner Lamedrops otroligt enkla program fick jag visst 20 andra program med också vare sig jag ville eller inte. Allt det här är som en usel Nils Poppefilm

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Innan du börjar så måste jag fråga om du hittar till mappen där filerna ligger som du vill konvertera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Nu har jag laddat ner den, det gick fort. Men att öppna den går inte. Det händer inte ett skit varken på enkel eller dubbelklick

Vanmakt.

Har du installerat det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du börjar så måste jag fråga om du hittar till mappen där filerna ligger som du vill konvertera.

Filerna ligger på cd. Jag flyttar dem alltid så från portan. När jag så kommer till min underbara dator är det totalstopp. All skaparglädje och ivrighet försvinner, det är som att slåss med lera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Filerna ligger på cd. Jag flyttar dem alltid så från portan. När jag så kommer till min underbara dator är det totalstopp. All skaparglädje och ivrighet försvinner, det är som att slåss med lera.

Är det audio-CD (*.cda) eller är det data-CD (*.wav)?

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det audio-CD (*.cda) eller är det data-CD (*.wav)?

Hm... det är väl data-cd, billigaste skiten, de har funkat förr...

Nu fick jag igång programmet, men nu blir det samma grej som alltid, programmet hittar inte cd-skivan hur fan jag än gör. Det kanske är iTunes som har ensamrätt på inmatade cd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Jag tror du har cda-format på cd-skivan eftersom det verkar vara en audioskiva. Innan du kan konvertera dom till mp3 så måste du rippa dom till data-filer som tex wav.

Eller så måste du ha ett rip-program som kan rippa direkt till mp3.

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Om du har Nero så rippar du cd-skivan med Nero Burning ROM. Under menyn Extras väljer du Save Tracks.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...