Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 13,3k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

• Dingbats

2020

• Neosus

1668

• Overkill

1613

• Memphis

1514

Postat

Vi var bara tre stycken som stod och bollade lite. Kontentan var att det är svårt att spela med löparskor, ska ner på stan imorgon och leta efter billiga fotbollsskor.

Postat
Vi var bara tre stycken som stod och bollade lite. Kontentan var att det är svårt att spela med löparskor, ska ner på stan imorgon och leta efter billiga fotbollsskor.

Jag har ett par som är ljusa i syntet. Patrick tror jag de heter.

Fast egentligen är de i känguruskinn och liknande material klart bäst.

Jag hade ett par en gång som hette Puma Aristo, vilken doja...

Då kände man verkligen bollen med foten. Det gör man inte med

de syntetiska varianterna på samma sätt.

Postat (redigerat)

Slump, icke kausal händelse. Slumpfunktioner kan beskrivas med hjälp av stokastiska variabler.

Slump används för att beskriva en oförutsägbarhet som vanligen beror av en eller flera okända orsaker.

Man skiljer mellan deterministisk slump och indeterministisk slump. Den deterministiska slumpen beror på våra hjärnors oförmåga att sortera vissa inkommande händelser eller våra instruments oförmåga att mäta tillräckligt noggrant.

Den indeterministiska slumpen är ett erkännande att slumpen är en faktor inbyggd i naturlagarna. I Heisenbergs osäkerhetsprincip finns en stokastisk tolkning. Einstein opponerade sig och uttryckte sig deterministiskt. Jag tror inte Herren spelar tärning !

Osäkerheten i mikrokosmos tolkas av Heisenberg och de flesta fysiker som naturlag. Vetenskapliga försök skall för övrigt vara deterministiska. Samma resultat skall erhållas gång på gång när vi gör om experiment. De flesta anser trots det att framtiden inte är deterministisk. Att samhällslivet bygger på att människan kan inverka på sin framtid är en självklarhet. En känd science fiction-novell av Ray Bradbury som heter Åskmuller ställer dessa frågor på sin spets. Några resenärer åker tillbaka i tiden, genom ett misstag ändrar de skeendet i forntiden. Kanske har denna novell initierat tankarna om fjärilseffekten. Det visar sig att resenärerna inte riktigt känner igen sig när de återvänder till nuet.

Vid sidan av detta så definierade psykoanalytikern C.G. Jung synkroniserad slump. Den synkroniserade slumpen är händelser i själva livet som är svårförklarliga. Exempelvis när vi möter grannen helt oväntat på en gata i en stad i fjärran land. Synkroniserad slump har inget stöd i vetenskapen.

Inom meteorologin har forskarna problem med långtidsprognoser. Hur långa prognoser är det möjligt att göra? På sjuttiotalet startades forskning om kaos som gav meteorologerna nytt hopp. Vad är kaos? I kaosbegreppet är vi möjligen tillbaka i hjärnans oförmåga att sortera alla inkommande fakta.

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)
Tanken om multiversum är oxå rätt intressant.

Pratar vi nu om de hinduistiska bubblorna, likt ett hallon?

Fann detta:

Multiversum är alternativa kosmologiska modeller eller hypoteser i form av en oändlig samling parallella universa. Begreppet har lockat flera svenska astrofysiker som Oskar Klein och Hannes Alfvén, vilka teoretiserade om metagalaxer. På senare tid har Max Tegmark (Scientific American 2003) utvecklat och förordat fenomenet.

Man talar om fyra nivåer av multiversum:

Nivå 1: En oändlig samling universa.

Nivå 2: Ett oändligt antal multiversa samlade.

Nivå 3: Ett nytt universum skapas för varje händelse som inträffar. Det finns således till exempel ett oändligt antal universum, där Axelmakterna vann andra världskriget.

Nivå 4: För varje sak som kunde ha hänt, så skapas det miljontals nya universum, alla med olika upplägg.

Hmm... kan tänkas att ett universum kommer att segra till slut, det ultimata optimala, det som inte innehåller några felhändelser. Någon spelar kula.

Redigerat av debatt
Postat

Slumpen används för att beskriva en oförutsägbarhet som vanligen beror av en eller flera kända orsaker.

Så har inte jag sett på slumpen tidigare.

drloop (oregistrerad)
Postat

hej jag dricker bloody mary

det är gott

skall titta på hockey

det skall bli trevligt

tror jag

Postat (redigerat)

Hade gärna varit me och disskuterat i er djupa diskussion om jag orkat men pluggade fram till sex, gymmade en timma nyss, så e lite trött. :rolleyes:

Nu blire film och pizza hos en polare i huset bredvid. FETT GÖTT!! 😄 :D

edit, Och öl!!! 😄

Redigerat av Memphis
Postat
Ok. "Alla" äter pizza idag tydligen.

Jag orkar inte.

Jag fick nyss idén när jag såg att Killis ätit det så.. 😎

Postat

Jag får inte gymma, inte ens cykla. För när man andas anstränger man stämbanden.

Det stämmer nog.

Räcker ju att jag tagit en sakta promenad så kan jag inte säga ett enda ord.

Man andas ju i luftstrupen.

Postat
Jag får inte gymma, inte ens cykla. För när man andas anstränger man stämbanden.

Det stämmer nog.

Räcker ju att jag tagit en sakta promenad så kan jag inte säga ett enda ord.

Man andas ju i luftstrupen.

Har du fått nån diagnos?

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.