Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Idén om att man ska välja en stationär dator framför en portabel just för att man kan byta ut delar lättare i en stationär i samband med hårdvaruuppgraderingar tycker jag har spelat ut sin rätt för längsedan. Utvecklingen går i sådan fart att man inte kan uppgradera en stationär beträffande hårdvara och mjukvara utan att det blir dyrare än att köpa ny. Man kan lika gärna byta laptop 3 gånger per decennium.

Idéer?

Njae... beror på. Köper du en stationär datta så kanske du vill smälla in en vassare cpu och mer ram-minne i framtiden eftersom moderkorten oftast klarar det nu för tiden (om det inte kommer helt nya komponenter iofs som kräver nytt moderkort och så...). Så kommer detta ändå bli betydligt billigare än att byta i en lapptopp eller som du säger, byta lapptopp 3 ggr per decennium.

Du har fortfarande större möjlighet att bygga på en stationär än en lapptopp oavsett hur ofta du byter lapptopp... 😱

Jag har haft min senaste datta nu i bra många år utan att behöva göra uppgraderingar. Har iofs smällt in mer ram-minne men dattan puttrar på utan bekymmer. 😄

Eller vad säger ni andra datanördar 😄

Annons
  • Svar 13,3k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

• Dingbats

2020

• Neosus

1668

• Overkill

1613

• Memphis

1514

Postat
Vill att det ska komma en helt ny dator med ett helt nytt operativsystem som är superenkelt att använda. Inte nåt missfoster till os som vuxit ut som en ful vårta på nåt gammalt lik. Den bästa datorn jag har haft var min atari, och där var os inbyggt.

Jag tycker det fortfarande är konstigt minst sagt att inte datorer fungerar som alla andra elektroniska prylar i ens hem.

Den borde fungera som en förstärkare man har i stereon.

Inget operativsystem överhuvudtaget eller Plug and Play eller drivrutiner.

Ställ burken på plats, koppla in enheter baktill, precis som man idag kopplar in cd-spelare, radiodel, skivspelare, högtalare etc till sin stereoförstärkare.

Inte behöver man drivrutiner till stereoförstärkaren.

Det är också väldigt svårt att hitta stereoförstärkare som är inkompatibla med den och den cd-spelaren, eller hur?

Postat
Njae... beror på. Köper du en stationär datta så kanske du vill smälla in en vassare cpu och mer ram-minne i framtiden eftersom moderkorten oftast klarar det nu för tiden (om det inte kommer helt nya komponenter iofs som kräver nytt moderkort och så...). Så kommer detta ändå bli betydligt billigare än att byta i en lapptopp eller som du säger, byta lapptopp 3 ggr per decennium. Du har fortfarande större möjlighet att bygga på en stationär än en lapptopp oavsett hur ofta du byter lapptopp... 😱

Jag har haft min senaste datta nu i bra många år utan att behöva göra uppgraderingar. Har iofs smällt in mer ram-minne men dattan puttrar på utan bekymmer. 😄

Eller vad säger ni andra datanördar 😄

Visst har man större möjligheter att bygga om en stationär, men min erfarenhet är att efter de där 3 åren då det kan vara aktuellt så finns ju inte det moderkort man har i sin dator ens kvar i lager längre. Låt säga man måste byta grafikkort. Då finns det plötsligt bara en annan slags grafikkort med annan anslutning på marknaden som inte passar med ens moderkort, eller också så har en hel del uppgraderingar av operativsystem, program och drivrutiner som man gjort under tiden plötsligt ställt krav på hårdvaran som gör att man måste byta delar.

Postat (redigerat)

Visste vore det trevligt om datorn var en stationär men ändå portabel burk, vilken som helst i ens stereoanläggning, med tydliga markeringar på fronten och/eller baksidan, dit man kopplade Skärm 1, Skärm 2, Digital kamera/Videokamera för överföring, anslutningar för flera mikar in, hörlursuttag 1 och 2, audio in s/pdif, audio in rca, skrivare/scanner, trådlöst tangentbord, internetmodem. Grafikdel och ljuddel kunde vara inbyggt. Inget OS.

Redigerat av debatt
Postat
Visst har man större möjligheter att bygga om en stationär, men min erfarenhet är att efter de där 3 åren då det kan vara aktuellt så finns ju inte det moderkort man har i sin dator ens kvar i lager längre. Låt säga man måste byta grafikkort. Då finns det plötsligt bara en annan slags grafikkort med annan anslutning på marknaden som inte passar med ens moderkort, eller också så har en hel del uppgraderingar av operativsystem, program och drivrutiner som man gjort under tiden plötsligt ställt krav på hårdvaran som gör att man måste byta delar.

Jo jag har visserligen bytt grafikkort oxå... men har du väl byggt ihop en dator som funkar så finns det ingen anledning att byta sedan? 😑

...fast när den väl pajjar så kanske de e dax. För Paj blire för eller senare 😑

Postat

1: Jag har beställt datorn nu. Slängde in en blue-rayspelare i sista minuten också, kan vara bra att ha kanske.

2: Jag kände inte på tänderna med tungan, alltså är jag ingen idiot.

3: Jag hittade en present (ett klistermärke) i påsen som tishörtarna kom i när jag skulle slänga den.

bra dag.

Postat
1: Jag har beställt datorn nu. Slängde in en blue-rayspelare i sista minuten också, kan vara bra att ha kanske.

3: Jag hittade en present (ett klistermärke) i påsen som tishörtarna kom i när jag skulle slänga den.

bra dag.

Grattis till din dag

Postat

bra dag.

😑

Postat

bra dag.

4 då?

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.