SadamJR Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Ja fast om man säger att den som jobbar, äter och sover inte njuter av livet så dömer man ju den utifrån ens egna värderingar om vad som är njutning och inte. Den kanske trivs jättebra så, medan någon som festar två gånger i veckan och åker till London varje helg hade mått bättre (och därmed njutit mer) om den jobbade, sov och åt bara. Det är så stelt och tråkigt att ha liksom fasta värderingsgrunder när det gäller vad som är njutning, när någon njuter och när någon mår bäst istället för att se det utifrån individens önskan och värderingar om vad som är njutning. Är det alltså "njutning" som är "meningen med livet"?
Memphis Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 http://svt.se/2.22620/1.1963903/kraftigt_snofall_pa_ingang Hahaha, bara över er! 🙂 Rolit. 😳
Memphis Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Är det alltså "njutning" som är "meningen med livet"? Meningen med livet bestämmer man själv.
Overkill Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Är det alltså "njutning" som är "meningen med livet"? På något sätt så ja, det borde det väl vara? Är man t.ex kristen och tror att man kommer till himlen är det en förlängning av livet och njutningen ska ske där. Det känns ju dumt att göra något som man inte njuter av som man inte heller tjänar på i det långa loppet. Alltså icke-njutning nu kan ju vara "bra" om det ger njutning senare (t.ex som kristna med himlen).
Memphis Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 (redigerat) Då va vi två. 🙂 Jag visste faktiskt att det fanns en chans att just han skulle kunna göra det men tänkte att det kunde bli roligt om han verkligen gjorde det så pushade lite. Var väldigt kul så var värt det. 😳 Får bjuda han på två luncher bara. Redigerat 14 april 2010 av Memphis
Overkill Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Meningen med livet bestämmer man själv. Men målet med många olika meningar med livet är ju (eller borde vara, utan att djupare analysera) i grund och botten olika sätt att maximera njutningen. Hur man väljer att gå tillväga, hur man formulerar det, och vad man väljer att prioritera skiljer sig åt men i slutändan finns nog maximering av njutning med på något sätt överallt.
Fidden Postat 14 april 2010 Trådstartare Postat 14 april 2010 fuck fuck fuck fuck i moved from the city when my crush arrived my luck, it's just my luck i guess it could have been the start of a perfect time Everybody here is friendly and all but nobody compares to her at all I try to fit in and i try to be cool But everything reminds me, everything that i do I tried, i tried, i tried, i really tried to make her leave her boyfriend, though he was a decent guy i think she knows i have a thing for her body and beautiful inside Everybody here is friendly and all but nobody compares to her at all I wish i could go back to one of those days And tell her that i love her in every possible way Everybody here is friendly and all Everybody here is friendly and all Everybody here is friendly and all EVERYBODY HERE IS NICE! I think she know, i think she likes it think she knows, think she likes it i think she knows, and i dont like how she knows and likes, knows and likes. det där får bli resterande veckans fritidsprojekt att färdigställa en slaskvariant på. Sång och elgitarr får det bli, minst 4 spår gitarr bestämde jag nu utan att tänka efter...
Pazo Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Men målet med många olika meningar med livet är ju (eller borde vara, utan att djupare analysera) i grund och botten olika sätt att maximera njutningen. Hur man väljer att gå tillväga, hur man formulerar det, och vad man väljer att prioritera skiljer sig åt men i slutändan finns nog maximering av njutning med på något sätt överallt. Orka säga att de öht finns en mening med livet. Känns sjukt "personlig folosofi å carpe diem" som vi nyss snacka om ffs 🙂
Memphis Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Men målet med många olika meningar med livet är ju (eller borde vara, utan att djupare analysera) i grund och botten olika sätt att maximera njutningen. Hur man väljer att gå tillväga, hur man formulerar det, och vad man väljer att prioritera skiljer sig åt men i slutändan finns nog maximering av njutning med på något sätt överallt. Sant. Tänkte mer på tillvägagångssättet egentligen.
Memphis Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Men nu era luffare så ska jag se film och äta lite godis i väntan på att den jävla Dingis anländer. 🙂 Herrå!
Overkill Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Orka säga att de öht finns en mening med livet. Känns sjukt "personlig folosofi å carpe diem" som vi nyss snacka om ffs 🙂 Men det finns ju något som driver en, annars behöver man ju inte leva. Det behöver ju inte vara att man ska förändra världen, komma till himlen utan det kan ju vara ha kul, klara kuben under 20 sekunder, runka 10 gånger på en dag, etc. Finns ju ingen objektiv mening med livet, men det finns ju något som gör att man går upp ur sängen. Och det i förlängningen blir ju någon slags mening med livet.
Pazo Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Men nu era luffare så ska jag se film och äta lite godis i väntan på att den jävla Dingis anländer. 😳 Herrå! Ni måste ju längsta ihop sen!! 🙂
Pazo Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Men det finns ju något som driver en, annars behöver man ju inte leva. Det behöver ju inte vara att man ska förändra världen, komma till himlen utan det kan ju vara ha kul, klara kuben under 20 sekunder, runka 10 gånger på en dag, etc. Finns ju ingen objektiv mening med livet, men det finns ju något som gör att man går upp ur sängen. Och det i förlängningen blir ju någon slags mening med livet. Mäh. De är ju ingen direkt mening! 🙂
Overkill Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Mäh. De är ju ingen direkt mening! 🙂 Klart det är? Drivkraft, anledning, mål, kalla det vad du vill.
SadamJR Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Men målet med många olika meningar med livet är ju (eller borde vara, utan att djupare analysera) i grund och botten olika sätt att maximera njutningen. Hur man väljer att gå tillväga, hur man formulerar det, och vad man väljer att prioritera skiljer sig åt men i slutändan finns nog maximering av njutning med på något sätt överallt. Varför borde meningen med livet vara att maximera "njutningen"? Hänger inte alls med här.
Overkill Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 En till grej jag stör mig på är folk (framförallt tokiga feminister) som inte tror att konceptet objektivitet existerar utan allting är ur en vit medelklassmans synvinkel. ALLT.
Overkill Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Varför borde meningen med livet vara att maximera "njutningen"? Hänger inte alls med här. Om man är rationell, varför skulle man inte vilja maximera njutningen?
SadamJR Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Men det finns ju något som driver en, annars behöver man ju inte leva. Det behöver ju inte vara att man ska förändra världen, komma till himlen utan det kan ju vara ha kul, klara kuben under 20 sekunder, runka 10 gånger på en dag, etc. Finns ju ingen objektiv mening med livet, men det finns ju något som gör att man går upp ur sängen. Och det i förlängningen blir ju någon slags mening med livet. Om meningen med livet är att man ska runka tio gånger per dag går man väl knappast upp ur sängen?
Fidden Postat 14 april 2010 Trådstartare Postat 14 april 2010 jag har ingen mening med livet, känner inte att jag behöver nån. känner bara inte för att vara död.
Memphis Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 (redigerat) "Maximera njutningen" tycker jag är lite dåligt uttryckt utan bör väl säga "uppleva njutning så mycket som möjligt". Folk vill ju tex. ha mycket kärlek, sex, vänskap, äta god mat, saker man njuter av. Saker man mår bra av helt enkelt. Och detta strävar ju de flesta mot, vilket bli en slags "mening med livet" om man nu vill uttrycka sig så. Jag skulle formulera det som att meningen med livet helt enkelt är att (upp)leva det. Redigerat 14 april 2010 av Memphis
SadamJR Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Om man är rationell, varför skulle man inte vilja maximera njutningen? Varför är det irrationellt att vilja uppnå andra mål, under förutsättning naturligtvis att meningen med att uppnå dessa mål inte i förlängningen är att maximera "njutningen"?
Pazo Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 jag har ingen mening med livet, känner inte att jag behöver nån. känner bara inte för att vara död. Typ sån är jag med 🙂
Memphis Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 jag har ingen mening med livet, känner inte att jag behöver nån. känner bara inte för att vara död. precis, meningen me livet är att leva. 🙂
Overkill Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 jag har ingen mening med livet, känner inte att jag behöver nån. känner bara inte för att vara död. nä men liksom det finns ju något som håller uppe en, och det behöver ju inte vara att man har formulerat en cheesy livsfilosofi eller ens vet vad det är (för att man inte bryr sig). men det måste ju finnas något som gör att man värderar livet högre än döden, och det blir väl en anledning, eller mening om man så vill, till att leva?
Overkill Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 "Maximera njutningen" tycker jag är lite dåligt uttryckt utan bör väl säga "uppleva njutning så mycket som möjligt". Folk vill ju tex. ha mycket kärlek, sex, vänskap, äta god mat, saker man njuter av. Saker man mår bra av helt enkelt. Och detta strävar ju de flesta mot, vilket bli en slags "mening med livet" om man nu vill uttrycka sig så. Jag skulle formulera det som att meningen med livet helt enkelt är att (upp)leva det. Men det handlar ju om att maximera njutningen, det vill säga få så mycket som möjligt.
Overkill Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Varför är det irrationellt att vilja uppnå andra mål, under förutsättning naturligtvis att meningen med att uppnå dessa mål inte i förlängningen är att maximera "njutningen"? Som vadå? Njutning i ett bredare perspektiv kan ju även vara det som kommer av att man gör något jobbigt. Alltså om jag slavar tills jag dör men vet att det kommer rädda världen undan armageddon så ger det ju mig ingen egentligen njutning mer än att jag tillfredsställer mitt ego typ. Och det är väl njutning?
Recommended Posts