Jump to content
Annons

Lite hjälp skulle jag inte gråta över :)


bonsoirjohnjohn

Recommended Posts

Jag är på nån sorts tröskel drär jag bärjar förstå skillnaden mellan en synth och ett akustiskt instrument. Har bara sett dom som akustiska fast med annan ton förut. Det är så viktigt, det jag börjar fatta nu kommer addera en helt ny dimension i min musik. Plus att jag börjar förstå vad det innebär att bygga sin musik i loopar, men jag har inte hittat ett sätt att jobba med det bra i praktiken. Jag vill dock att jag liksom ska måla med loopar, testa mig fram och flytta runt loopar. Tror det kan lära mig låtuppbyggnad. Har du några tips på hur man enklet leker sig fram till låtuppbyggnad med loopar? Jag har begränsande fantasi på det här området, är inte så intuitiv med sådant.

Sen kan jag inte skapa tillräckligt levande och intressanta ljud. Jag tycker ljudbilden blir bra men den är för statisk, jag behöver lära mig automeringar och att programmera ljud som förändras mer istället för att låta "konstanta". Jag har fattat att man kan använda lfon t.ex. för att styra frekvensreglaget i olika synthar, men rent praktiskt så tycker jag inte att jag har lyckats med det så det låtit bra och passat i några låtar, men jag har iofs försökt och experimenterat ganska lite och komponerat melodier mest. Har bara så svårt med att lära mig sånt här på egen hand.

Dessutom undrar jag om det finns en synth som är visuell så att man liksom kan se hur ljudet förändras, det skulle hjälpa mig att förstå vad olika vågor gör etc?

Och om du använder Reason, vad skulle du använda Malström, Thor Och Subtractorn till, är dom bäst på vissa saker? Pad med Thor, bas med Suben och rytmer med Malström?

Skulle du göra djupbasen med en subtractor sen detaljerna med malström om du vill göra en riktigt fet synth? Jag tycker att subtractorn kan låta så ren och elektrisk och malström kan låta lite suddig i ljudet men jag kanske inte förstår hur den funkar. Malström passar säkert till att göra ett orgelljud men inte till en elklockbjällra?

Vad är granulär syntes bra att använda för att få fram för ljud? Kan man läsa om sånt där nånstans och få det förklarat? Har för mig att jag sett en bild förut vad olika reglage gör och hur olika vågformer påverkar ljudet.

Många frågor men folk kanske besvarar delar av min tråd så att jag tillslut får alla svaren 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kommer inte svara på nån fråga här men jag tänkte bara tipsa dig om att lyssna på Röyksopps nya skiva "Junior". De har riktigt snygga synthljud som känns levande och blandar det med elektriska instrument (och säkert några akustiska). Väldigt inspirerande produktioner och enligt mig bra låtar. Kan säkert vara kul och lärorikt att försöka härma ljuden också.

Om du har spotify: http://open.spotify.com/album/6vQMbwthchxuSioACn2hcE

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är av den typen att så länge saker funkar skiter jag i hur. Därför säger jag bara, gällande syntharna i reason; skruva på allt så lär du dig vad rattarna gör. Släpp alla konventioner och gör bara de ljud du tycker låter ball.

Link to comment
Dela på andra sajter

Släpp alla konventioner och gör bara de ljud du tycker låter ball.

second that!

Oroa dig inte så mycket över regler, utan skapa dina egna. Svårt att få ett eget ljud med andras idéer.

Tycker du att det låter bra, så har du antagligen rätt.

Redigerat av aesh
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Va peppande och sköna ni verkar 🙂

Jag tycker ju att mina bra låtar är jävligt bra, kanskeska gå efter det då 😮 med risken att falla i ricky-lake-självbedrägeri 😄 Fast jag är inte nöjd med hur jag tar delarna och arrangerar dom. Tror t.ex. att Gui Boratto skulle kunna göra guld med vissa av mina låtideer, medan jag kanske inte ens får alla som skulle kunna gilla det att fatta det ibland. Känns som om jag skulle förstå typ 4 olika "mallar" att bygga en låt när det kommer till trumfills och byggande trummdetaljer, frekvens och resonans-intensitetshöjningarvinylknaster i bakgrunden, panoreringar, automeringar etc, så skulle jag få så mycket ideer av att förstå mönstret/mallen så kan jag inse hur man kan göra samma sak på andra sätt.

Men jag kommer liksom aldrig igång med det där, jag har koncentrationsproblem och vet inte om det är det som hindrar mig och varför jag inte får in den där producentbiten i huvudet också. Tror det skulle räcka med att se det 1 gång när nån annan gör just det här och liksom visar hur man sminkar och liksom använder energierna i ljuden för att få låten att gunga, svänga och leva mer. Sen skulle jag kunna göra asfeta grejer, men jag måste liksom bli lärd ett recept först innan jag ens ska kunna öppna sinnet för det. Skumt hur man kan ha sån fantasi och brist på fantasi på en gång.

Problemetr också tror jag att när jag väl vill göra en sak så kan jag inte nå fram hela vägen. Allt som kunde bli asfett blir lite luffarproducerade. :/ och då blir jag jävligt sne eller lessnar, eller lyckas göra ljudet sämre än det var från början och inte veta hur jag ska fixa tillbaka det etc etc. 😄🙁

Redigerat av bonsoirjohnjohn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle också vilja veta eh... ni som gör minimal techno eller micro house etc, om ni först ser en ton som en rytm och sen långt senare i produktionen börjar se den som en klang? Jag tänker klang först sen rytm, det kanske är det som gör att mina grejer blir poppigare än vad jag vill att dom ska bli?

Men om det inte är klangen som gör en följd av noter intressanta och känslomässiga, då måste ljudet vara spännande och ljudet liksom leva och spraka och på så vis förändras så att det blir intressant. Kanske ska vänta med att tänka melodier förrän efter man liksom gjort allt det rytmiska, eller tills medan man gör det rytmiska..? LÅter det vettigt? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det skulle räcka med att se det 1 gång när nån annan gör just det här och liksom visar hur man sminkar och liksom använder energierna i ljuden för att få låten att gunga, svänga och leva mer. Sen skulle jag kunna göra asfeta grejer, men jag måste liksom bli lärd ett recept först innan jag ens ska kunna öppna sinnet för det. Skumt hur man kan ha sån fantasi och brist på fantasi på en gång.

Ja, det är ofta en sådan spark man kan behöva.

Gör just det då. Ta häng på någon med lite erfarenhet, om nu bara för en timme eller två.

Jag kontaktade producenten/medlem i universal poplab (min brors barndomsvän) i vintras och bad om att få komma och se hur han jobbar i sin studio (en del av Nacksving - Göteborg).

Det gav mig skitmycket och jag kom direkt igång med massa annat jag aldirg förstått mig på eller lagt märke till innan. Det kan vara värt ett försök! Tänk igenom vad du har för kontaktnät egentligen och börja fiska!

Jag vet att jag vill fortsätta lära mig på det sättet, föredragligen genom praktik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner faktiskt ingen som är duktig och samtidigt hjälpsam ☺️ dom som är dåliga kan inte lära mig det jag vill även om dom skulle vilja och dom som skulle kunna är inte sugna. Jag vet kanske någon som skulle kunna om jag vandrade långt ut från mitten av kompiscirkeln. Men det är människor jag inte umgåtts med på år.

Det sjuka är att min kusin är en låtskrivare som t.ex. jobbat med madonnas producenter, fat boy slim, tiga etc etc, hans farsa äger en studio och är dessutom lärare i bl.a. reason, men jag har inte kunnat förstå om min kusin velat hjälpa mig, men har sett en del tecken på att han kanske inte vill det, min morbror verkar ännu mindre sugen när man frågat.

Så jag vet inte, kanske lär känna nån här genom studio forum 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...