Jump to content
Annons

Recommended Posts

JJScat (oregistrerad)
Postat

Hej

Som nybörjare och riktig amatör så har jag två frågor som jag behöver svar på för att komma vidare.

1. Hur gör jag om jag vill dela med mig ett projekt till en kompis på andra sidan landet?

EX. Jag har lirat in gura och bas som audio spår med VST pluggar och t ex Ezdrummer (midi givetvis). En enkel låt idé helt enkelt.

Förutsatt nu att min polare har samma pluggar som jag har så borde han kunna få min låt idé och öppna den, så som jag sparade den med alla inställningar och pluggar, fila vidare på den, redigera, lira in ett annat stick o s v. Sedan vill han ju skicka den till mig. Jobba över nätet helt enkelt. Samma fråga igen,.. Hur gör jag?

Min andra fråga är;

Hur är det med kompabilitet mella olika Cubase versioner. Jag har i dags läger Cubase essential 5 medans vissa polare har Cubase LE4. Kan vi jobba ihop eller blir det problem?

Jag misstänker att det redan finns en driljon svar om dessa nybörjar frågor. Så om någon har någon länk till redan skrivna svar så är jag jätte tacksam. Alt en liten kort beskrivning på mitt dilemma.

Musik i cyber rymden, liiiite annorlunda än replokalen.

Annons
Postat

Jag har 2 olika ställen som jag sitter på. Att skicka hela cubaseprojekt är inga problem.

Men det är ju viktigt att ni har samma pluggar.

Program är ju ofta inte bakåtkompatibla men jag tror det funkar bra mellan 4an och 5an, jag har för mig att jag läst det någonstans.

Det är ju bara att testa! =)

JJScat (oregistrerad)
Postat
Jag har 2 olika ställen som jag sitter på. Att skicka hela cubaseprojekt är inga problem.

Men det är ju viktigt att ni har samma pluggar.

Program är ju ofta inte bakåtkompatibla men jag tror det funkar bra mellan 4an och 5an, jag har för mig att jag läst det någonstans.

Det är ju bara att testa! =)

"Att skicka hela cubaseprojekt är inga problem."

Ok,. det e ju bra men hur gör jag. Någon enkel liten förklaring. 😛

Skickade en cpr fil till en polare med LE4 och han sa att han inte kunde öppna den för det var en Cubase 5 fil. Går det att konventera då kanske!?

Postat

Det räcker inte att skicka cprfilen utan du måste ju skicka hela mappen =)

Alltså, när du skapar ett nytt projekt, skapar du en ny map där du sparar allt som har med projektet att göra. Sen skickar du bara mappen till honom.

Postat

Ja men det verkar ju ändå inte som att LE 4 och Cubase 5 är kompatibla, då spelar det ju ingen roll om man skickar hela mappen eller inte. Bounca ner varje spår för sig och skicka vet ja. Om man vill kan man ju även skicka rena midifiler.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.