olagitarr Postat 16 mars 2010 Postat 16 mars 2010 Hej jag har kollat lite pĂ„ multi pedaler men jag har ingen arning om vilket mĂ€rke det Ă€r som gĂ€ller, jag Ă€r i behov av mycket effekter och goo dist đ prisklass runt 2000-3000kr. Line 6 har en pedal som heter Floorpod plus, Ă€r den nĂ„got att ha ? en annan som vĂ€rkar bra Ă€r boss me-70 pedal, jag har inte testat nĂ„gon av dom sĂ„ jag vet inte, har du nĂ„got tipps eller kanske har spelat pĂ„ nĂ„gon av dom ? tacksam för hjĂ€lp đ
djbolton Postat 16 mars 2010 Postat 16 mars 2010 Jag tycker om boss effekter överlag, men har dock inte provat nÄgon i me-serien. Jag har en gammal GT3:a och en hel bunt med boxar. Line6 Àr vÀl ocksÄ bra, men jag tenderar att tröttna pÄ dom ganska fort. Hoppas att detta kan vara till hjÀlp. /Johan
Thulesius Postat 16 mars 2010 Postat 16 mars 2010 Vad för slags dist/overdrive vill du ha? Tycker att olika mÀrken Àr bra pÄ olika sÀtt. Och nÀr du sÀger effekter. Vilka typer vill du ha? Behöver det finnas wahwah/volympedal? högtalaremulering/direct out?
woollie Postat 17 mars 2010 Postat 17 mars 2010 TÀnk pÄ att boss me serien inte har förstÀrkarsimulering i sig. Det kommer du inte behöva om du enbart tÀnker koppla in den i en förstÀrkare. Om du dÀremot vill spela in genom att koppla gitarren till pedalen och direkt in i datorn sÄ kommer det inte lÄta bra.
therocker Postat 17 mars 2010 Postat 17 mars 2010 Jag har en boss me-50 som jag gillar. Tror jag gav runt 1000 lappen för den begagnad. Den har vad jag behöver, olika distar, chorus/flanger, delay, reverb, compressor, volympedal/wahwah + lite till. PrisvÀrd om du inte behöver förstÀrkarsimuleringar.
olagitarr Postat 17 mars 2010 TrÄdstartare Postat 17 mars 2010 (redigerat) woollie sa: TÀnk pÄ att boss me serien inte har förstÀrkarsimulering i sig. Det kommer du inte behöva om du enbart tÀnker koppla in den i en förstÀrkare. Om du dÀremot vill spela in genom att koppla gitarren till pedalen och direkt in i datorn sÄ kommer det inte lÄta bra. vad Àr "förstÀrkarsimulering" ? Redigerat 17 mars 2010 av olagitarr
olagitarr Postat 17 mars 2010 TrÄdstartare Postat 17 mars 2010 (redigerat) Thulesius sa: Vad för slags dist/overdrive vill du ha? Tycker att olika mÀrken Àr bra pÄ olika sÀtt.Och nÀr du sÀger effekter. Vilka typer vill du ha? Behöver det finnas wahwah/volympedal? högtalaremulering/direct out? ja wahwah, volympedal, jag gillar de flÀsta dist;erna tung och tunn sÄ jag vill ha en stor variasion Redigerat 17 mars 2010 av olagitarr
Demonproducenten Postat 17 mars 2010 Postat 17 mars 2010 olagitarr sa: vadÄ kan man inte koppla den via en förstÀrkare ? det sa han inte
olagitarr Postat 17 mars 2010 TrÄdstartare Postat 17 mars 2010 Demonproducenten sa: det sa han inte jag lÀste fel sorry
olagitarr Postat 17 mars 2010 TrÄdstartare Postat 17 mars 2010 Demonproducenten sa: det sa han inte Men vad Àr högtalarsimulering och förstÀrkarsimulering ?
Demonproducenten Postat 17 mars 2010 Postat 17 mars 2010 olagitarr sa: Men vad Ă€r högtalarsimulering och förstĂ€rkarsimulering ? ja det vet du ju nu đ
djbolton Postat 17 mars 2010 Postat 17 mars 2010 Fast jag tror att me 70 har förstÀrkarsimulering (enligt google). FörstÀrkarsimulering "kopierar" helt enkelt ljudet av en (eller i det flesta fall, flera) kÀnd förstÀrkarmodell. Oftast sÄ har dom inte rÀttighet att skriva ut exakt vilken förstÀrkare dom kopierat, dÄ kan det stÄ "American Tweed" om en gammal Fender Deluxe t.ex. eller British Higain om en Marshall. Resultatet av denna simulering varierar rejÀlt mellan katastrof och helt OK. Line6 Àr bra pÄ simulering. Högtalarsimulering Àr nÀr man dessutom simulerar hur ett uppmickat högtalarkabinett lÄter. /Johan
olagitarr Postat 17 mars 2010 TrÄdstartare Postat 17 mars 2010 Okej men vilken skulle du rekommendera? Boss me-70 eller line 6 floorpod plus ? vilken har mest "ljud, effekter, dist," jag vet att boss me 70 har t.ex. allt som finns i boss me-20 , 50 (och nÄgra till), och har 10 st inbyggda boss pedaler ( sÄnna smÄ vet inte vad dom kallas) och massa mer. Har Line 6 nÄgot som motsvarar det? jag har nu en Line 6 75w spider 3 förstÀrkare och Àr super nöjd med den.
djbolton Postat 17 mars 2010 Postat 17 mars 2010 Ja... som sagt gillar jag boss, jag har spelat genom bosspedaler i tjugo eller sÄ. Det Àr nog inga större fel pÄ Line6 heller. /Johan
Thulesius Postat 17 mars 2010 Postat 17 mars 2010 Gillar Line 6 starkt. Alldrig fastnat för Boss. Men floorpoden Àr inget jag skulle rekomendera. GÄ upp ett snÀpp till antingen xt live lr x3 live. DÀr har du mer möjlighet att kombinera förstÀrkarmodeller och pedalkedjor. KÀnns lite mer som att jobba med riktiga grejer!
kenjoswe Postat 17 mars 2010 Postat 17 mars 2010 Hej, Vox Tonelab har jag haft ett par Är. Dubbla pedaler. BestÀllde den mindre modellen men fick den större till priset av den mindre! Kör den live med en rörtopp och fyrtolva - lÄter kanon. Det lÄter slutstegsdist Àven pÄ lÄga volymer. I hemmastudion slÄr man pÄ högtalarsimuleringen och kopplar direkt till ljudkortet. Kent J.
olagitarr Postat 18 mars 2010 TrĂ„dstartare Postat 18 mars 2010 Thulesius sa: Gillar Line 6 starkt. Alldrig fastnat för Boss. Men floorpoden Ă€r inget jag skulle rekomendera. GĂ„ upp ett snĂ€pp till antingen xt live lr x3 live. DĂ€r har du mer möjlighet att kombinera förstĂ€rkarmodeller och pedalkedjor. KĂ€nns lite mer som att jobba med riktiga grejer! Okej men vad Ă€r det du inte gillar med floorpoden ? jag bara undrar đ„° . men xt, x3 line 6 pedalerna stiger i pris lite mycket tycker jag :/ men det kanske dom Ă€r vĂ€rda ?
olagitarr Postat 18 mars 2010 TrÄdstartare Postat 18 mars 2010 kenjoswe sa: Hej, Vox Tonelab har jag haft ett par Är. Dubbla pedaler. BestÀllde den mindre modellen men fick den större till priset av den mindre! Kör den live med en rörtopp och fyrtolva - lÄter kanon. Det lÄter slutstegsdist Àven pÄ lÄga volymer. I hemmastudion slÄr man pÄ högtalarsimuleringen och kopplar direkt till ljudkortet. Kent J. okej men vad anvÀnder man dÄ förstÀrkarsimulering till ?
Thulesius Postat 18 mars 2010 Postat 18 mars 2010 olagitarr sa: okej men vad anvĂ€nder man dĂ„ förstĂ€rkarsimulering till ? NĂ€r du ska köra multieffekten direkt in i ett ljudkort lr PA anvĂ€nder man förstĂ€rkar/högtalarsimulering för att det ska lĂ„ta naturligt, alltsĂ„ lĂ„ta som att det Ă€r en uppmickad förstĂ€rkare. Annars kan det lĂ„ta tunnt. SĂ€rskilt om man vill fĂ„ till ett bra distljud. Testa sjĂ€lv att köra en elgitarr direkt in i ett ljudkort.. Kommer lĂ„ta skit đ MĂ„nga multieffekter har switchbar högtalarsimulering sĂ„ att man bĂ„de kan köra direkt in i Ljkortet lr in i en förstĂ€rkare
Demonproducenten Postat 18 mars 2010 Postat 18 mars 2010 olagitarr sa: okej men vad anvÀnder man dÄ förstÀrkarsimulering till ? förstÀrkarsimulering Àr mer att man simulerar ett visst ljud frÄn en förstÀrkare högtalarsimulering Àr att man simulerar att det Àr uppmickat en pedal i sig behöver ofta inte simulera nÄn specifik förstÀrkare men högtalarsimulering Àr ju rÀtt viktigt om man inte har förstÀrkare utan vill spela in eller köra direkt genom pa förstÀrkarsimulering har du ocksÄ i mjukvaruform dÀr du spelar in (eller spelar igenom) med en ren signal Ä stÀller ljudet helt som om du rattade en förstÀrkare poden har vÀl bÄde och i sig kan man enkelt sÀga
olagitarr Postat 18 mars 2010 TrĂ„dstartare Postat 18 mars 2010 Demonproducenten sa: förstĂ€rkarsimulering Ă€r mer att man simulerar ett visst ljud frĂ„n en förstĂ€rkarehögtalarsimulering Ă€r att man simulerar att det Ă€r uppmickat en pedal i sig behöver ofta inte simulera nĂ„n specifik förstĂ€rkare men högtalarsimulering Ă€r ju rĂ€tt viktigt om man inte har förstĂ€rkare utan vill spela in eller köra direkt genom pa förstĂ€rkarsimulering har du ocksĂ„ i mjukvaruform dĂ€r du spelar in (eller spelar igenom) med en ren signal Ă„ stĂ€ller ljudet helt som om du rattade en förstĂ€rkare poden har vĂ€l bĂ„de och i sig kan man enkelt sĂ€ga Okej nu förstĂ„r jag đ
olagitarr Postat 28 mars 2010 TrÄdstartare Postat 28 mars 2010 Men Àr det nÄgon som sÀkert vet att Boss me 70 har förstÀrkarsimulering o högtalarsimulering ?
JJRockford Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Ganska sÀkert, pÄ specen stÄr det: "PREAMP: OFF, EQ, CLEAN, COMBO, TWEED, STACK, LEAD STK, R-FIER". Om inte detta gÀller högtalarsimulering sÄ vete sjutton... Gillar du Line6 grejor, kolla efter en begagnad Pod XT live. Ge max 2-2500 kr för den.
homer Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 olagitarr sa: Men Ă€r det nĂ„gon som sĂ€kert vet att Boss me 70 har förstĂ€rkarsimulering o högtalarsimulering ? Boss ME-70 har förstĂ€rkarsimulering. Ăven högtalarsimulering via hörlursutgĂ„ngen. NĂ€r man har en plugg i hörlursutgĂ„ngen sĂ„ aktiveras högtalarsimuleringen Ă€ven pĂ„ förstĂ€rkarutgĂ„ngen (eller -gĂ„ngarna).
Zokra Postat 5 juli 2010 Postat 5 juli 2010 (redigerat) Jag har kört med me-70 i drygt 2 Ă„r, kan sĂ€ga att jag aldrig blev riktigt nöjd med den. đ LĂ„ter perfekt i replokal, men tenderar att lĂ„ta onaturligt och fĂ„ "getingdist" nĂ€r man kör i större rörstacks, mickade stĂ€rkare eller in i datorn. Inte ens förstĂ€rkarsimuleringarna hjĂ€lper. Om det beror pĂ„ att jag Ă€r taskig pĂ„ att tweaka, eller att man helt enkelt inte fĂ„r till topppljud med den vet jag inte, men jag har skruvat rĂ€tt mycket đ. Införskaffade en line6 pod xt live nyligen och Ă€r riktigt nöjd med den. Den har naturligare ljud Ă€n me-70, kostar ju iofs en tusenlapp mer. Gillar att man stĂ€lla in vart man tĂ€nker koppla pedalen, t.ex till PA eller stack, och fĂ„ anpassat ljud efter vald output. đ Rent generellt kan man nog sĂ€ga att dyrare multieffekt = bĂ€ttre multieffekt. Kan nĂ€mnas att me-70 Ă€r riktigt lĂ€tt att lĂ€ra sig hantera, till skillnad frĂ„n line6, sĂ„ Ă€r man nybörjare i multieffekttrĂ€sket och inte har alltför höga krav pĂ„ ljudet Ă€r den nog ett bra val Ă€ndĂ„. ^^ Redigerat 5 juli 2010 av Zokra
Demonproducenten Postat 5 juli 2010 Postat 5 juli 2010 On 2010-07-05 at 10:35 sa Zokra: Jag har kört med me-70 i drygt 2 Ă„r, kan sĂ€ga att jag aldrig blev riktigt nöjd med den. Om det beror pĂ„ att jag Ă€r taskig pĂ„ att tweaka, eller att man helt enkelt inte fĂ„r till topppljud med den vet jag inte, men jag har skruvat rĂ€tt mycket đ. Kan nĂ€mnas att me-70 Ă€r riktigt lĂ€tt att lĂ€ra sig hantera đČ
Zokra Postat 6 juli 2010 Postat 6 juli 2010 On 2010-07-05 at 12:04 sa Demonproducenten: đČ AlltsĂ„, tycker me-70 har ett överskĂ„dligt system, det Ă€r lĂ€tt att förstĂ„ hur systemet fungerar. đ SĂ„ om jag inte fĂ„r till bra ljud med den sĂ„ beror det inte pĂ„ att den Ă€r svĂ„rhanterad, utan snarare att jag Ă€r dĂ„lig pĂ„ att stĂ€lla in rĂ€tt ljud, eller att pedalen inte kan ge det ljud jag vill ha. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.