Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag köpte för ca nio månader sedan en AKG Perception 100. Nu har det börjat "blåsa" i den. Det låter precis som det gör om man är ute och filmar med videokamera en blåsig dag. Det börjar lågt och blir gradvis högre ända tills det når distorsion. Sedan kan det upphöra för att komma tillbaka när man fortsätter sjunga i den. Har testat med två olika preamps och ett flertal kablar (även helt ny kabel). Samma problem.

Vad kan det vara för fel? Är det något som borde gå på garanti? Har haft ett liknande problem med en tidigare mik, men det dök upp först efter många år av flitig användning, så det var ändå dags att skaffa en ny. Har aldrig riktigt gillat soundet i AKG:n i och för sig, men att den ska ge upp efter bara nio månader är ju lite surt.

Annons
Postat (redigerat)

Spontan gissning är fukt eller smuts. Använder du ett puff-skydd? Är lokalen uppvärmd och inte väldigt fuktig? Bär du in mikrofonen från en iskall bil till ett varmt rum så kan du räkna med strul med kondens och fukt.

Är det fukt kan det gå att torka ut det på olika sätt. Är det smuts kan en expert göra ren den, men det är antagligen inte värt det. Är det nåt annat fel så borde det gå på garantin, som privatperson har man ju 3 år på sig att reklamera ursprungsfel i en vara.

En bra mick skall hålla minst 20 år utan problem, så 9 månader är åt skogen.

// Gunnar

Redigerat av trombonisten
Postat

Är nog som Trombonisten säger.. Fast för säkerhets skull testa med annan mickabel och i annan med annan micingång också så att du är säker på att det är micken som väsnas.

Postat

Tack för snabba svar! Det är definitivt mikrofonen och inte kabel/preamp det är fel på. Det borde inte vara fukt, eftersom den varit inomhus hela vintern, och det är ganska torrt i min lägenhet. Mikrofonen används inte heller särskilt ofta. I och för sig använder jag inte puffskydd samtidigt som jag sjunger väldigt nära miken, men det var aldrig några problem att göra det med den gamla (en 'Generis', noname-mik). Jag låter den stå i solen en vecka. Fungerar den inte efter det tänker jag göra ett försök att reklamera den.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.