Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan har kommit över en gammal inspelning som har överförts från kasset band till CD skiva och har ett sånt fruktansvärt brus i sig så jag tänkte höra om det finns någon chans att kunna ta bort detta brusande.

Har just ingen erfarenhet av sådana hära saker men har läst runt lite granna och sett att man skola kunna ta bort sådant brus med hjälp av Steinberg clean

och har tillgång till detta program så om det finns någon vänlig skäl som skulle kunna ta sig an fallet att hjälpa mig är jag evigt tacksam.

Kan tillägga att jag testat detta program litegranna men har inte kommit någon vart. Jag lyckades få över filen från skivan till datorn så det är en WMA fil

Tack på förhand!

Mvh Johan.

Annons
Postat

Vill tro att jag har hört att det finns pluggar som grejar detta. Men jag är helt reasonbaserad och använder således inga pluggar. Man kan pröva att sköra lite med ett lågpassfilter.

Postat
Hejsan har kommit över en gammal inspelning som har överförts från kasset band till CD skiva och har ett sånt fruktansvärt brus i sig så jag tänkte höra om det finns någon chans att kunna ta bort detta brusande.

Har just ingen erfarenhet av sådana hära saker men har läst runt lite granna och sett att man skola kunna ta bort sådant brus med hjälp av Steinberg clean

och har tillgång till detta program så om det finns någon vänlig skäl som skulle kunna ta sig an fallet att hjälpa mig är jag evigt tacksam.

Kan tillägga att jag testat detta program litegranna men har inte kommit någon vart. Jag lyckades få över filen från skivan till datorn så det är en WMA fil

Tack på förhand!

Mvh Johan.

Det finns en del pluggar som fixar detta kanon. Men är det alldeles för mycket brus så blir det knepigt att få ett trevligt resultat. Åtminstone med Waves, det jag har testat. Har Waves i studion jag jobbar i, så jag hade hjälpt dig om jag hade haft uppkoppling där.

Postat

Då kommer nästa fråga vad är en plugg ? Och Waves är det ett program som ni använder ?

Finns det något bra program (inte allt för avancerat) som man kan ladda hem som kan fixa sånt här eller behöver man tillgång till nån mer avancerad studio eller dylikt ?

Postat
Då kommer nästa fråga vad är en plugg ? Och Waves är det ett program som ni använder ?

Finns det något bra program (inte allt för avancerat) som man kan ladda hem som kan fixa sånt här eller behöver man tillgång till nån mer avancerad studio eller dylikt ?

Plugg är plugin. Ett plugin kan vara en effekt till exempel reverb eller delay, som man lägger på ett spår i sitt musikprogram. I detta fallet så behöver du en plugin som tar bort brus. Waves är en tillverkare av massor av plugins men de är dyra som satan. Man måste inte ha en stor fet studio för att kunna ta bort brus. iZotope är en annan tillverkare som också gör bland annat pluggar som är speciellt gjorda för att ta bort brus, hack och liknande. De har bland annat deras iZotope RX som de kallar "complete audio restoration".

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.