Jump to content
Annons

Möjligt med akustiska trummor? - synpunkter


peterpan

Recommended Posts

Hej,

jag funderar på att köpa mig ett akustiskt trumset men är inte helt säker då jag bor i lägenhet.

Dock påminner lägenheten mycket om ett radhus, och det finns egentligen inga direkt angränsande rum

som tillhör någon granne, förutom på diagonalen åt ett håll (se bifogad skiss).

Vad tror ni, skulle det läcka för mycket ljud till grannen om man satte in ett akustiskt set i rummet?

Lämpligt att i så fall skaffa trigger-nät?

post-24876-1268667411_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Rent spontant tror jag att det lär höras. Även om grannen är en bit bort. Vad menar du med "påminner mycket om ett radhus"?

Inga folk ovanför eller under således?

Nej, precis, korset i skissen visar en slags genomskärning av väggen ner till den enda grannen. Alla andra är ett rum bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du lägger ned tid och pengar på att ljudisolera är det kanske möjligt.

Men annars kan jag garantera dig att det inte går. Jag bode tidigare i ett stort hus på över 200m2. Ett sk.a sutteränghus där jag hade trumsetet i "källaren". Men det hördes högt ut utomhus ändå. Då var det både rum plus att rummet var under marken.

Men som sakt testa som ovan skrivit, ett pa och spela upp ca 120db trummor. Det kommer att låta! 😄

Har du tillgång till lite trumgrejer? Ta med en kagge eller en virvel och be någon slå hårt med jämna slag och gå över och lyssna annars. Om du inte har möjlighet till ett par högtalare som kan spela så högt.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Höras lär det göra, frågan är bara hur mycket. Sen är frågan också hur din granne är, vissa är extremt tjuriga. Jag har en granne på andra sidan trappuppgången som klagar på mitt digitala, trots att det är en trappuppgång, ett badrum och ett kök mellan mitt rum och deras närmsta rum. Usch. De över och under klagar däremot inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Höras lär det göra, frågan är bara hur mycket. Sen är frågan också hur din granne är, vissa är extremt tjuriga. Jag har en granne på andra sidan trappuppgången som klagar på mitt digitala, trots att det är en trappuppgång, ett badrum och ett kök mellan mitt rum och deras närmsta rum. Usch. De över och under klagar däremot inte.

dom där under kanske spelar nått själva. det kanske inte är avis på att folk kan spela instrument 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, det roliga är att de som klagade har en son som ofta hörs spela orkesterlåtar på sitt Valthorn.

Jo men trummor är inte lika fint instrument Blås och stråkar är bara för överklassen 😆 underrklasserna får nöja sig med trummor 🙂 skrålande gitarrer och distade basar. sånt som är göör gött på ren svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spontan tanke annars är ju att trummor är rätt dyrt jämfört med ett litet blåsinstrument! Så kanske lite status i trummor på det sättet trots allt! 😉

Tja, är väl tämligen relativt...

ALEXANDER F/BB-DOPPELHORN 103 GA

Alexander 103 GA F/Bb-frenchhorn, screwable bell, goldbrass body and bell, 12,1mm bore size, Minibal ball joints, changeable tuning to Bb-/F-, clear lacquered, without case

Info 7599.- EUR

73512.73 SEK

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...