Jump to content
Annons

Den stora "bästa-fynd-tråden"..


Jizzen

Recommended Posts

Jag tänkte att den här tråden skulle få fyllas med diverse fynd/klipp på enstaka studioprylar som ni bedömer att ni har gjort genom åren. Det ska inte bara vara en bra affär du gjort, utan fyndet ska nästan kännas för bra för att vara sant. Prylen kan man ha fått gratis av en vän/släkting, köpt billigt begagnat eller dealat sig till i en butik. Berätta gärna om omständigheterna kring ditt klipp, vad det är för pryl och vad du eventuellt betalade för den. Har du möjlighet att visa någon bild på prylen så gör gärna det!

Anledningen till den här tråden är att jag själv för bara några dagar sedan gjorde ett (som jag tycker) fantastiskt klipp på en studiopryl som nästan känns för bra för att vara sant. Jag har varit euforisk sedan dess faktiskt.. 😄

Mitt klipp skedde häromdagen då jag råkade "springa på" ett stagepiano (Korg SG Pro X) i en butik i Skåne. Hade egentligen ingen tanke på att köpa något den dagen, utan var bara där för inspirationens och nyfikenhetens skull. Efter att ha provspelat det och granskat specifikationerna insåg jag att jag hade en bra affär på gång. Priset tyckte jag redan vara fantastiskt, men dealade ändå ner pianot med lite mer än ett par hundringar och fick slutligen köpa det för struntsumman 2750 kr. Sustainpedal ingick dessutom i det priset. Nypris när det begav sig lär ha varit 3000 EURO och ett senare svenskt pris jag sett på pianot är 22 000 kr. Vad får man för 2750 pix annars i dag undrar jag? Sällan speciellt mycket! Väljer man köpa nytt så handlar det oftast om ett plastskrälle utan känsla i tangenterna man får nöja sig med. Köper man begagnat kan man kanske få lite mer. Men att för 2750 kr få ett stagepiano av professionell kvalitet, i ytterst bra skick, 88 st skönt vägda tangenter med aftertouch, en design man gillar samt ljud som inte direkt behöver skämmas för sig år 2010 tycker jag är helt otroligt. Att köpet dessutom skett genom en väldigt seriös butik och inte av någon "privat skojare" känns inte direkt sämre heller.. 😆

Länk till bilder på mitt fynd: https://www.studio.se/index.php?showtopic=74696

Fyll nu gärna på med historier om era bästa fynd!

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Var på jakt efter en synth förra sommaren till min studio. hade väl lite idéer om att jag ville ha en korg, novation, virus eller liknande.

Hittade hursomhelst en på blocket, en Novation KS4. Betalade 4000 efter att ha förhandlat in frakten i priset. okej pris tänkte jag som precis fått min lön. Antog att den kunde varit i lite dåligt skick eftersom den tydligen stått framme i butik...men köpte ändå.

När synthen sen kom fram visade den sig vara i Mint Condition, det var inte ens ett fingeravtryck på den. Blev helnöjd!

Redigerat av Linuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Var på jakt efter lite Djprytlar ett tag. Det hela började med att jag tack vare ett snabt köp fick en CDJ-100s för 700. Två dagar senare köpte jag också två st likadana spelare för 3000. Köpte även en mixer sen så jag hade ett komplett sett + 1 extraspelare.

För några dagar sen hittade jag sen en kille som sålde en CDJ-100s och en DJM-300s samt två cdj-500s (varav en trasig), två sjukt stora Genexxahögtalare och en reciever (som också var lite trasig visade det sig) Fick lust att köpa dehär enbart pga cd-spelaren och mixern eftersom bara en av dem går för mer än vad jag köpte allt. Vad betalade jag för allt detta då? 1200kr!!!.. Killen ville mest bli av med all "skit" som han uttryckte de 😄 FETT VÄRT. Så nu har jag tre uppsättningar Djprytlar varav ett av dem är trasigt iof men ändå 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på jakt efter lite Djprytlar ett tag. Det hela började med att jag tack vare ett snabt köp fick en CDJ-100s för 700. Två dagar senare köpte jag också två st likadana spelare för 3000. Köpte även en mixer sen så jag hade ett komplett sett + 1 extraspelare.

För några dagar sen hittade jag sen en kille som sålde en CDJ-100s och en DJM-300s samt två cdj-500s (varav en trasig), två sjukt stora Genexxahögtalare och en reciever (som också var lite trasig visade det sig) Fick lust att köpa dehär enbart pga cd-spelaren och mixern eftersom bara en av dem går för mer än vad jag köpte allt. Vad betalade jag för allt detta då? 1200kr!!!.. Killen ville mest bli av med all "skit" som han uttryckte de 😄 FETT VÄRT. Så nu har jag tre uppsättningar Djprytlar varav ett av dem är trasigt iof men ändå 😑

Den som har mest prylar när han dör, vinner! 🙂

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick en Sennheiser MKH406 i bra skick för 300 spänn när jag köpte ett PA-system för 6-7 år sedan. Visserligen rörde det sig om en del pengar totalt sett, runt 100k men dessa mikrofoner brukar gå för mellan tre och fem tusen... E skitnöjd, den låter suveränt och är i princip det enda jag har kvar från den affären. Resten har nu sålts till förmån för studioprylar 🙂

Kom dessutom på en bra deal min farsa gjorde för nått år sedan. En begagnad men fin DW5000 pedal för några hundralappar...

Redigerat av rsound
Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en FAT FB383 i fullt fungerande skick på blocket för något år sedan! (TB-303 klon).

Är helt förälskad i den! Och fetare basar eller 303-ljud går inte få med något annat i studion...😆

Gav 800kr plus frakt! En riktig jävla kanonaffär om jag får säga det själv!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var tonåring så frågade en granne till mina föräldrar om jag inte ville köpa en gammal bas som stod och samlade damm i hans källare, 600 kr ville han ha. Det var en snygg Fender Mustang från tidigt 70-tal. Det var en ganska bra affär 🙂

Tror dock att jag bytte bort den i en mindre bra affär något år senare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en Gibson Les Paul för 4500 kr omkring '86/87 när Gibson inte var så "hot". En av de bästa gitarrer jag har haft och jag har den fortfarande, man skulle köpt ett gäng på den tiden...!

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Köpte nyligen ett Roland TD-3 Digitaltrumset, med nya hihaten och nya virveln samt en gammal synth Korg dw6000 för sammanlagt 3800:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

En stereokompressor, Rane DC24. Råkade gå in på Musikbörsen en kväll när de hade halva priset på en massa grejer, bla annat den här som de ville ha 1000 kr för beg. Så jag gav 500, såg sen priser på 8000 kr för den ny. Så det är nog min dyraste ljudpryl, fruktansvärt bra tycker jag. Den säljer jag aldrig. Kör ena kanalen på sång, den andra på elgitarren när jag spelar live, lyssnar i hörlurar. Med den kompressorn kan jag viska fram låtarna och höras ändå. Utan kompressor slutar det alltid med att man står och skriker ihjäl sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...