Jump to content
Annons

Korg SG Pro X - vad är det jag har köpt..?


Jizzen

Recommended Posts

I dag gick jag in i en musikaffär, inte för att handla någonting..utan bara för att titta, känna och hämta inspiration. Klinkade på några olika stagepianon när jag råkade få se ett begagnat 88-tangenters klaviatur i ett hörn. Klinkade även på detta och det kändes riktigt trevligt. När jag även såg att prislappen var mer än överkomlig började frestelsen bli stor. Efter att ha granskat stagepianots specifikationer och klinkat ytterligare ett tag kunde jag inte lämna butiken utan att lägga upp slantarna och ta det med mig hem. Stagepianot jag talar om heter Korg SG Pro X. Nu var det förstås begagnat och hade använts vid undervisning i en skola i ett antal år. Skicket verkar väldigt bra, samtliga tangenter känns likadana och designen är helt okej. Men frågan är vad det är jag egentligen har köpt? Finns det någon här som kan säga något om Korg SG Pro X..kanske egna erfarenheter av produkten? När introducerades den på marknaden? Är den vanlig på begagnatmarknaden osv?

Jag gav förresten 2750 kr för den ska sägas. Då följde det även med en sustainpedal. Har ännu inte spelat på den här hemma, men av mitt test i butik känns det som ett fynd, eller t.o.m. ett kap. Vad säger ni?

Stagepianot ska användas som masterklaviatur i min lilla hemstudio tänkte jag. Vad jag har förstått ska Korgen göra detta jobb ganska bra, eller?!

Här är en länk till en bild på Korg SG Pro X för er som är intresserade: http://www.wikizic.org/images/1/002/002674.jpg

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu har jag testat Korg:en lite här hemma också och upptäckt att den faktiskt inte är så oäven rent ljudmässigt heller. Det verkar som att modellen såg sitt ljus år 1997. Med tanke på det tycker jag den låter väldigt bra. Tangenterna gillar jag skarpt..riktigt riktigt sköna måste jag säga. Varken för tunga/sega eller för lätta. Perfekta (för min del) helt enkelt! 😄

Det är möjligt att SG Pro X går att hitta billigare än dem 2750 kr jag gav för den (vad vet jag), men personligen tycker jag det är ett fynd. Man får otroligt mycket för dem pengarna, inte minst då 88 st skönt vägda tangenter och ett bygge av "kassaskåpsklass"! Okej, det sista var kanske att ta i, men rejält byggd verkar den vara i alla fall. Rent spontant känner jag nu att jag hade kunnat tänka mig att lägga dubbla pengen (eller kanske t.o.m. tre- eller fyrdubbla) mot vad jag faktiskt gav för den i dag. Tiden får utvisa om denna känsla håller i sig.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Du verkar ha gjort ett bra köp 🙂 Hoppas det låter bra också!

Jo, det låter riktigt bra faktiskt! Sköna med mycket botten skulle jag vilja beskriva ljuden som. Föredrar helt klart både ljuden och känslan i klaviaturet på SG Pro X:en framför t.ex. Roland FP-4. Korg SG Pro X måste vara ett underskattat/bortglömt stagepiano eftersom jag inte har hittat så mycket information om det på internet. Inga diskussioner här på Studioforum verkar heller ha förekommit under årens lopp. Modellen utkom som sagt år 1997 och hade då tydligen ett pris på 3000 EURO. Ett senare, svenskt pris på 22 000 kr har jag också sett. Lyckas man hitta ett ex i bra skick för några få tusingar gör man ett fantastiskt klipp enligt mig. Får jag bara SG Pro:n att fungera smärtfritt i dag när jag ska till att koppla ihop den med datorn och sequencern så måste jag säga att detta är mitt bästa köp alla kategorier - någonsin! 🙂

Så..för den som vill ha ett stagepiano/masterklaviatur med ett mycket skönt fullängdsklaviatur och vägda tangenter, justa grund-/pianoljud, bra byggkvalitet samt till ett billigt pris kan jag inte annat än rekommendera denna Korg:en. Det enda lilla smolket i bägaren är att den inte är "riktigt" multitimbral. Den klarar förvisso 2 ljud samtidigt, men i praktiken är ju det för lite. Använder man som jag, ljud från mjukvarusynthar har dock detta ingen större betydelse.. 😄

Här är lite information om SG Pro:n för den som är intresserad: http://www.synthman.com/korg/305400.html

Samt några gamla omdömen om densamma: http://reviews.harmony-central.com/reviews...org/SGproX/10/1

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...