Jump to content
Annons

Referensmonitor? mixningsmonitor?

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Jag var snabbt inne om på jam idag innan dom stängde, hann itne va där så länge för de killen jag snacka med hade bråttom hem.

Vi pratade lite om akustiken i mitt rum och mixning osv, han påpekade då att mina monitorer var inga bra mixningsmonitorer utan fungerade mer som referensmonitor? vad menar han med det? det står ju att nästan alla monitorer är referensmonitorer?

Annons
Postat
Jag var snabbt inne om på jam idag innan dom stängde, hann itne va där så länge för de killen jag snacka med hade bråttom hem.

Vi pratade lite om akustiken i mitt rum och mixning osv, han påpekade då att mina monitorer var inga bra mixningsmonitorer utan fungerade mer som referensmonitor? vad menar han med det? det står ju att nästan alla monitorer är referensmonitorer?

Vad har du för monitorer?

Postat

Skrev jag inte det? ojdå..

Jag ar ett par mackie mr5 or..

Postat

Har du köpt dem nyss va? Åsså får du höra de är dåliga, fy fan. Han var säkert bara avundsjuk. Blir du van att lyssna i just dem så är de säkert inte dåliga. Det tar ju sin tid vad jag förstått, även om man har råd med monitorer för 30 papp. Styck.

Postat

köpt dom i november...

men vad är egentligen skillnad på en referensmonitor och en monitor man mixar i??

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
köpt dom i november...

men vad är egentligen skillnad på en referensmonitor och en monitor man mixar i??

Ungefär samma skillnad som mellan en gitarrsträng och en sträng man använder på en gitarr.

Postat
Ungefär samma skillnad som mellan en gitarrsträng och en sträng man använder på en gitarr.

Precis. Jamkillen var bara avundsjuk och ville hämnas med att svänga sig med lite ord han inte begriper.

Postat

okej...men fan va oproffsigt av en säljare att då stå och inbilla mig att det inte är en monitor jag kan mixa i....Nu har jag gått o varit förbannad över att jag haft monitorer som inte lämpar sig till mitt fritidsintresse.. 🙂

Postat

En primär monitor ska bla helst ha så brett omfång som möjligt, och så lite distortion som möjligt. Frekvenskurvan är även viktig, men man kan också lära sig en färgad lyssning. Mackien verkar ha en ganska låg distortion, men jag kan inte hitta någon graf för frekvenskurvan, eller ens omfånget.

Känns dem bra att mixa i så kör på dem helt enkelt. Hur låter mixarna i andra system efter att du mixat i MR5?

Postat

Dom låter....Såådär, men det beror även på att jag är en nybörjare...Lyssnade hemma hos gubben jag jobbar med som är en riktig prylnörd vad gäller HI-FI. Högtalarna jag lyssna i kostar 130.000 och det lät inte som när vi spelade dire strats plattorna precis..

okej...men fan va oproffsigt av en säljare att då stå och inbilla mig att det inte är en monitor jag kan mixa i....Nu har jag gått o varit förbannad över att jag haft monitorer som inte lämpar sig till mitt fritidsintresse.. 🙂
Postat

Vad som brukar menas med "referensmonitor" (åtminstone enligt mig...), är sådana som är välkända och finns "överallt" - som t ex Yamaha NS10, Auratone 5C och liknande. De är inte nödvändigtvis bättre eller sämre än annat, utan det som gör att de betecknas som "referensmonitorer", är helt enkelt att alla proffs vet hur de låter och hur de behöver lyssna om de kommer till en okänd studio där det finns sådana - och då kan de växla mellan dem och de huvudsakliga monitorerna och på så sätt få en referens till något känt.

Sedan kan egentligen vilken monitor som helst fungera som referens. Om jag kommer till en obekant miljö där de har ADAM A7 eller S3X-V, så kan jag använda dem som referens, eftersom jag har sådana själv och därför känner dem väl.

Vad du har, är närfältmonitorer och inte referensmonitorer, så jag skulle nog säga att uttalandet tyder på att killen som sade det, har lite dålig koll på begreppen... 😄

Postat
vad menar han med det?

han menade att han vill kränga på dig en pryl eller två

alt så menade han att han själv är dum i huvet

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
han menade att han vill kränga på dig en pryl eller två

alt så menade han att han själv är dum i huvet

Det kan vara ganska kul när man kommer in i en främmande butik och det kommer fram en säljare och häver ur sig helt felaktiga påståenden.

Då brukar jag svara: Jaha... och vad vet du om det? 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.