Jump to content
Annons

Bärbar PC för hemstudiobruk


hanzzon

Recommended Posts

hejhej!

Känner att det är dags för att skaffa en ny dator, då min gamla dell inte hänger med längre., Tänkte lägga runt 10000kr på det, men ett par tusen hit å dit spelar inte så stor roll.

Jag kommer köra Cubase sx3 på den, med en del VST instrument, biblotek osv. T ex superior drummer 2.0 mm, Men i huvudsak audio inspelningar.

Nu kör jag med en Line 6 toneport Ux1 men tänkte i samband med datorbytet skaffa mig ett firewirekort, så Firewire är altså ett krav. Har upptäckt att det är ganska få bärbara som har firewire dock,.

Vad är egentlige viktigt att kolla på vid val av dator, för att den ska vara lämpad för ändamålet? Har läst att olika ljudkort kan fungera olika bra med olika datorer osv. vad ska man kolla på för att se vad som funkar? vet inte riktigt till hundra vilket ljudkort jag kommer använda men har kikat lite på focusrite saffire.

Så släng gärna in ett par förslag på datorer som kan vara lämpliga!

Lägger upp ett par som jag hittarde själv. kan de vara nåt tro??

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=588223

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=576813

Redigerat av hanzzon
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

http://store.apple.com/se/configure/MB990S/A?mco=MTM3ODkyMDc

Observera att det går hur fint som helst att köra Windows på en Intel-mac.

Dock har du ju en utomordentlig möjlighet att byta till den fantastiskt problemfria Mac OS X-sidan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Får tacka för svaren. '

Tugboat: Vad är det du anser är bättre med en mac än en PC?? Har aldrig använt någon mac dator, men känns det inte som att man betalar för märke och design?? jag kan mkt väl ha fel, men jag menar, om man jämför en Pc och en mac i samma prisklass så har ju Pc:n i de flesta fall mkt högre prestanda, men kanske finns det annan som väger upp det för macen ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Du missade visst rubriken eller? 😆

Nej det gjorde jag inte. Jag tänkte att trådskaparen ville ha tips på bra datorer, som man kan köra Windows på. Ursäktar om det fick ditt blod att koka, hoppas du lyckas glömma och gå vidare.

TS: Jag är uppväxt på Windows och har egentligen bara använd mac de senaste fem åren. Jag anser mac (främst på grund av Mac OS X) vara en enormt duglig dator som i förhållande till prestanda är väldigt prisvärd.

Det som är bra med en mac (även dom billigaste plast-macbookarna) är att dom i princip (inte för mig iallafall) krånglar, samt att dom håller hög prestanda även efter fem år, utan uppgraderingar för hårdvaran. Jag har en plast-macbook, 2 gig ram 2.0 ghz core 2 duo. Den är aldrig uppdaterad och jag kör logic pro 8 utan problem. Datorn är köpt 2006.

Min syster (som jag jämför med i det här fallet) köpte en Windows-burk ett år efter mig. Betydligt högre prestanda. Efter två år kunde hon knappt använda den. Så har det varit för alla jag känner då dom kör Windows-burkar. Vill man inte lägga ner en massa tid och pengar på underhåll och uppgraderingar så är det mac som är bästa valet, enligt mig.

Så, förlåt om det här misstolkas eller om det för tråden i fel riktning. Det här är ju bara mina erfarenheter. Det finns säkert en massa människor som har helt andra erfarenheter och tycker precis tvärt om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det gjorde jag inte. Jag tänkte att trådskaparen ville ha tips på bra datorer, som man kan köra Windows på. Ursäktar om det fick ditt blod att koka, hoppas du lyckas glömma och gå vidare.

TS: Jag är uppväxt på Windows och har egentligen bara använd mac de senaste fem åren. Jag anser mac (främst på grund av Mac OS X) vara en enormt duglig dator som i förhållande till prestanda är väldigt prisvärd.

Det som är bra med en mac (även dom billigaste plast-macbookarna) är att dom i princip (inte för mig iallafall) krånglar, samt att dom håller hög prestanda även efter fem år, utan uppgraderingar för hårdvaran. Jag har en plast-macbook, 2 gig ram 2.0 ghz core 2 duo. Den är aldrig uppdaterad och jag kör logic pro 8 utan problem. Datorn är köpt 2006.

Min syster (som jag jämför med i det här fallet) köpte en Windows-burk ett år efter mig. Betydligt högre prestanda. Efter två år kunde hon knappt använda den. Så har det varit för alla jag känner då dom kör Windows-burkar. Vill man inte lägga ner en massa tid och pengar på underhåll och uppgraderingar så är det mac som är bästa valet, enligt mig.

Så, förlåt om det här misstolkas eller om det för tråden i fel riktning. Det här är ju bara mina erfarenheter. Det finns säkert en massa människor som har helt andra erfarenheter och tycker precis tvärt om.

Allas åsikter och tips är välkomna:) Jag tvivlar inte alls på att det är bra datorer, men jag känner att rent ekonomiskt blir det lite mycket för mej,,.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allas åsikter och tips är välkomna:) Jag tvivlar inte alls på att det är bra datorer, men jag känner att rent ekonomiskt blir det lite mycket för mej,,.

Jag hajar. Hoppas du blir nöjd med den dator du tillslut väljer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min syster (som jag jämför med i det här fallet) köpte en Windows-burk ett år efter mig. Betydligt högre prestanda. Efter två år kunde hon knappt använda den. Så har det varit för alla jag känner då dom kör Windows-burkar. Vill man inte lägga ner en massa tid och pengar på underhåll och uppgraderingar så är det mac som är bästa valet, enligt mig.

Helt apropå: Vet du hur många ggr hon installerade om OS eller defragmenterade diskarna under denna två-årsperiod?

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Nej det gjorde jag inte. Jag tänkte att trådskaparen ville ha tips på bra datorer, som man kan köra Windows på. Ursäktar om det fick ditt blod att koka, hoppas du lyckas glömma och gå vidare.

TS: Jag är uppväxt på Windows och har egentligen bara använd mac de senaste fem åren. Jag anser mac (främst på grund av Mac OS X) vara en enormt duglig dator som i förhållande till prestanda är väldigt prisvärd.

Det som är bra med en mac (även dom billigaste plast-macbookarna) är att dom i princip (inte för mig iallafall) krånglar, samt att dom håller hög prestanda även efter fem år, utan uppgraderingar för hårdvaran. Jag har en plast-macbook, 2 gig ram 2.0 ghz core 2 duo. Den är aldrig uppdaterad och jag kör logic pro 8 utan problem. Datorn är köpt 2006.

Min syster (som jag jämför med i det här fallet) köpte en Windows-burk ett år efter mig. Betydligt högre prestanda. Efter två år kunde hon knappt använda den. Så har det varit för alla jag känner då dom kör Windows-burkar. Vill man inte lägga ner en massa tid och pengar på underhåll och uppgraderingar så är det mac som är bästa valet, enligt mig.

Så, förlåt om det här misstolkas eller om det för tråden i fel riktning. Det här är ju bara mina erfarenheter. Det finns säkert en massa människor som har helt andra erfarenheter och tycker precis tvärt om.

Hur en dator "står sig" handlar mycket om hur man sköter om den. Jag kör PTLE 8 på min P4 från 2002 och det är väldigt sällan jag känner att den begränsar mig (jag jobbar ofta med konsertinspelningar med 16 kanaler på över två timmar). Jag trivs verkligen inte i mac-världen men för dom som gillar det är det säkert bra. Men att säga att en mac med viss prestanda står sig bättre än en pc med motsvarande prestanda är rent skitsnack.

(förtydligande: jag har inget emot att du föreslår en mac, utan det var precis som ditt inlägg, en tanke utifrån egna erfarenheter)

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt apropå: Vet du hur många ggr hon installerade om OS eller defragmenterade diskarna under denna två-årsperiod?

Jag vill förtydliga att det jag menade med mitt inlägg var att jag tycker (ja, inte objektiv sanning som gäller för alla människor i universum) att man med Mac OS X inte behöver underhålla sin dator i samma utsträckning som en Windows-dator, för att ha bra prestanda. Jag skrev ju att jag själv har kört Windows under mestadelen av mitt "dator-liv", och jag lyckades kräma ut väldigt mycket prestanda från en sugig stationär AMD 800mhz:are. Men efter fem år började även den lagga rätt rejält, trots en massa (som jag uppfattar det) "underhållningsarbete". Min macbook har jag aldrig behövt ens reparera skivbehörigheter på. Den funkar lika smidigt idag som när jag köpte den för snart fem år sedan. Allt är mina alltså mina erfarenheter. Jämförelsen med min syster kanske är lite orättvis. Men för att göra det mer rättvist kan jag ju jämföra min systers dator med min sambos. De båda underhåller sina datorer ungefär lika mycket (dvs aldrig). De köpte sina datorer ungefär samtidigt. Min sambo köpte en lite nyare version av den vita macbooken. Hennes fungerar alltså med något bättre prestanda än min, och då har hon inte ens uppdaterat sitt operativsystem (och kör fortfarande det nästan utdöda Tiger medans jag kör Leopard). Hur jag kan säga att våra datorers prestanda är likvärdiga är just att jag faktiskt installerat Logic Pro 8 på hennes dator och lyckats få projekt som är lite för stora för min dator att klara problemfritt att på hennes burk flyta lite bättre. Min systers dator går alltså knappt att använda.

Hur en dator "står sig" handlar mycket om hur man sköter om den. Jag kör PTLE 8 på min P4 från 2002 och det är väldigt sällan jag känner att den begränsar mig (jag jobbar ofta med konsertinspelningar med 16 kanaler på över två timmar). Jag trivs verkligen inte i mac-världen men för dom som gillar det är det säkert bra. Men att säga att en mac med viss prestanda står sig bättre än en pc med motsvarande prestanda är rent skitsnack.

(förtydligande: jag har inget emot att du föreslår en mac, utan det var precis som ditt inlägg, en tanke utifrån egna erfarenheter)

Se svar ovan. Men också: jag gillar inte din ton. Att kalla mitt inlägg (eller vissa delar av mitt inlägg) för skitsnack då allt jag gör är att redovisa mina erfarenheter, och eventuella personliga slutsatser från dessa (som jag också klargör att de är, upprepade gånger, samt garderar mig med att det säkert finns folk som har varit med om det motsatta), är lite konstigt, och oschysst.

Link to comment
Dela på andra sajter

I'm out.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Se svar ovan. Men också: jag gillar inte din ton. Att kalla mitt inlägg (eller vissa delar av mitt inlägg) för skitsnack då allt jag gör är att redovisa mina erfarenheter, och eventuella personliga slutsatser från dessa (som jag också klargör att de är, upprepade gånger, samt garderar mig med att det säkert finns folk som har varit med om det motsatta), är lite konstigt, och oschysst.

tycker du det är konstigt och oschysst att jag inte håller med dig? Eller att om du (eller jag eller någon annan) skriver något som är objektivt fel får du (eller jag eller någon annan) nog tåla att någon förklarar hur det egentligen ligger till? Bara för att du skrivit att det säkert finns folk som inte håller med så får man inte peka på brister i ditt resonemang?

Om du läser mitt inlägg med inställningen att jag inte kritiserar dig ser du kanske att jag skriver utifrån mina erfarenheter. Det förtydligade jag till och med.

För att åretknyta till "underhåll av besvärliga Windows":

moderkortet i min pappas stationärburk la av för nåt år sen. Han köpte ett nytt (annan tillverkare), ny processor och nytt minne och satte i maskinen. All annan hårdvara var original. Det enda han behövde göra (förutom att installera lite nya drivrutiner för moderkortets chipset och liknande) var att aktivera om Windowsinstallationen. Svårare än så behöver det inte vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Men också: jag gillar inte din ton. [...]

Vad hade du för ton när du skrev:

[...]Ursäktar om det fick ditt blod att koka, hoppas du lyckas glömma och gå vidare.

?

jag förstår fortfarande inte vad i mitt inlägg som fick dig att inte gilla in ton. du får gärna förklara.

tillbaks till ämnet!

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

jaja, nu släpper vi dethär med pc/mac 🙁

hur fungerar dethär med chipset i datorn?? är det inte det som kan ställa till det. att det inte är kompatibelt med ljudkortet altså. Hur vet man vad som fungerar tillsamans, och tror ni hp datorn jag länkat till funkar med focusritekortet??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte riktigt frost, specarna är ju iallafall rätt långt bakom HP som han pekar till där längst upppe. Vad har du för ljudkort?

Nu kommer Gilbert strax att berätta för dig att Frost väljer ut sina komponenter på ett sådant oerhört skickligt sätt att det är värt många tusen kronor mer.

SetWidth250-SetWidth250-utvalda-havssaltade.png

Link to comment
Dela på andra sajter

köper du en frost får du inte bara en riktigt tyst PC-dator skräddarsydd för musikproduktion rätt ur kartongen du får även support... en slags trygghet.

Med all due respect så tycker jag att supporthypen är ett gediget dravel. DELL har också "världens bästa support" eller nå't ditåt. Som konsument vill man ha en bra dator och slippa supporten, i stället för att ha en maskin som klappar ihop fem ggr i kvarten för att man ska ringa den överjävligt trevliga supporten. Som det ser ut tycks firmorna med supersupport bara kompensera för medelmåttiga burkar.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer Gilbert strax att berätta för dig att Frost väljer ut sina komponenter på ett sådant oerhört skickligt sätt att det är värt många tusen kronor mer.

SetWidth250-SetWidth250-utvalda-havssaltade.png

Är du fortfarande sur på mig efter "fet bluff"-tråden?

https://www.studio.se/index.php?showtopic=73167

Det var inte jag som började snacka Frost i denna tråd, tvärt om:

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1048981

😕

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Jag fattar inte riktigt frost, specarna är ju iallafall rätt långt bakom HP som han pekar till där längst upppe. Vad har du för ljudkort?

ja, frost bygger datorer med komponenter som "ska" fungera stabilt till musikproduktion, och har dessutom bättre service-avtal (på pappret i alla fall, även om jag har hört om en del fall där servicen inte gäller).

själv har jag kört på HP Pavillion (både min nuvarande och förra) när jag spelar in live-konserter, och det funkar stabilt och bra tycker jag. Jag har iofs fortfarande inte fått en definition av "fungerar" men utifrån mina erfarenheter och definition av "fungerar" är jag nöjd med mina icke-frost-datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...