Jump to content
Annons

Så här bygger du din hit!


KillwithSkill

Recommended Posts

"Inspiration" eller ren stöld? Låtskrivares undanflykter "-Nej det är säkert, jag har aldrig hört låten innan!"

Årets melodifestival. Sarek-Vinterland vs Timoteij-Kom

Starpilot som inte snor en gånger utan två i en och samma låt med samma text:

Star Pilots - Higher vs Waiting for a Star to Fall - Boy Meets Girl Och här är versen som är snodd från Survivor - Eye of the Tiger

Jo sen har vi Andreas Johnson som snor från U2 .....REJÄLT!

Andreas - Sweetest Temptation vs U2 - Who's gonna ride your wild horses

Och sen den sista som det finns hur många versioner som helst på.. Green Day vs Oasis vs Travis en merge med lite tempokorrigeringar....

Lisbeth Jagedal - Varje natt vs Abba - He's your brother

Och alla vill tjäna bulor på "sina" låtar... Stick & brinn!

Well.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja vad ska man säga, dina exempel är lika självklara som icke-originella, kanske har du själv stulit dem någonstans? ;-)

Popkulturen har alltid handlat om evolution à la "två steg bakåt och (i bästa fall) tre steg framåt". Poppen är ett språk som har vissa ramar inom vilka folk hänger med. Så för att själv stjäla lite från Sissela Kyle: "det finns 12 toner, inte så konstigt att det kanske blir lite likt ibland"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sissela Kyle: "det finns 12 toner, inte så konstigt att det kanske blir lite likt ibland"

Men om beaktar att det finns 8 916 100 448 256 sätt att unikt fördela dessa toner på, så är det ändå lite konstigt. På sätt och vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om beaktar att det finns 8 916 100 448 256 sätt att unikt fördela dessa toner på, så är det ändå lite konstigt. På sätt och vis.

Vad är det för hittepåsiffra? Det beror ju på hur många toner man vill ha i följd.

Link to comment
Dela på andra sajter

burkish (oregistrerad)
Ja vad ska man säga, dina exempel är lika självklara som icke-originella, kanske har du själv stulit dem någonstans? ;-)

Popkulturen har alltid handlat om evolution à la "två steg bakåt och (i bästa fall) tre steg framåt". Poppen är ett språk som har vissa ramar inom vilka folk hänger med. Så för att själv stjäla lite från Sissela Kyle: "det finns 12 toner, inte så konstigt att det kanske blir lite likt ibland"

Vet inte om jag kan hålla med om att det berör hela populärkulturen, men den största plattformen för icke-orginella inslag är ju melodifestivalens signum på senare år kan man tycka. Alla dessa låtar är ju mer eller mindre stöpta i samma form och sedan smått omgjorda. Satt och kollade på det här om dagen och kom fram till att alla låtar är uppbyggda på samma sätt, dvs. intro-vers-prechorus-refr-vers2-prechorus-refr-refr(tonhöjd)-outro.

Möjligtvis att det fanns någon brygga också men det duger för att styrka min poäng. Varför är de så rädda för att använda någon annan typ utav låtstruktur ? Sedan försöker alla slänga in något utav vad förra årets vinnare hade, i detta fall viol a la rydback. Då ska alla kasta in något pissigt instrument och hoppas på att samma sak sker igen.

Bara business.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag kan hålla med om att det berör hela populärkulturen, men den största plattformen för icke-orginella inslag är ju melodifestivalens signum på senare år kan man tycka. Alla dessa låtar är ju mer eller mindre stöpta i samma form och sedan smått omgjorda. Satt och kollade på det här om dagen och kom fram till att alla låtar är uppbyggda på samma sätt, dvs. intro-vers-prechorus-refr-vers2-prechorus-refr-refr(tonhöjd)-outro.

Möjligtvis att det fanns någon brygga också men det duger för att styrka min poäng. Varför är de så rädda för att använda någon annan typ utav låtstruktur ? Sedan försöker alla slänga in något utav vad förra årets vinnare hade, i detta fall viol a la rydback. Då ska alla kasta in något pissigt instrument och hoppas på att samma sak sker igen.

Bara business.

Nu är ju förvisso all popmusik i princip uppbyggt enligt den mallen.

intro-vers-prechorus-refr-vers2-prechorus-refr-mid8-refr-outro. Dock utan tonartshöjning innan sista ref, som är mer av ett MF signum.

Om det hade varit bättre att använda någon annan låtstruktur så hade merparten av upphovsmännen gjort det. Men då det är SVT som väljer ut låtarna så är det uppenbarligen för närvarande en dålig idé.

När man ska framföra en låt på max tre minuter och som de flesta bara hör en gång, så har jag svårt att se hur det skulle funka bättre på något annat sätt. De flesta, i alla fall den klassiska MF-lyssnaren är så van att höra låtar i det formatet så jag tror det är svårt att göra det på något annat sätt.

Men vem kollar på MF för att få höra bra låtar och se högklassiska artister? MF är en kringresanden cirkus för att locka TV-tittare. Och jag är fullkomligt övertygad om att MF formatet kräver dåliga låtar, som svenska folkets soffasittande musikexperter kan dissa. Annars skulle programmet ha 2500 tittare per vecka. För när fick ett "seriöst" musikprogram fler tittare än så?

Det enda problemet som jag ser det med MF är att det stjäl allt mediautrymme under tre månader per år. Vilket förskjuter releaser med andra artister som inte kan nå ut i allt brus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att hittepåsiffran bör vara större?

Ja, eller mindre. Med bara två toner blir det ju mycket färre kombinationer. Det är väl en fråga om hur många toner i följd som kan vara lika utan att det låter härmat. Men då räknar man inte in rytmer heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Melodierna är ju inte kapade. Formel och ackordföljd däremot är lika, men skulle man skapa patent på en ackordföljd så hade vi allesammans inte haft någon karriär att se fram emot alls.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket svammel.... 12 toner.. har brudar rövhål?

Om man nu ska gå ner på dna-nvå så räcker det med en inräkning så har man "snott" låten.

Jag snackar om uppenbara likheter, hooks och rentav nästan hundraprocentiga kopior.

Och kanske då med följdfrågan.. är det en slump?

Skulle vara kul att ställa den frågan till upphovsman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är nog vem som är mest Bozo här... Dingbats som nästan nappar på vad man än skriver, eller du som "orkar" kommentera skiten.

Vad innebär Bozo?

Glömde frågetecknet ju - det var menat som en fråga. Hur orkar ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket svammel.... 12 toner.. har brudar rövhål?

Om man nu ska gå ner på dna-nvå så räcker det med en inräkning så har man "snott" låten.

Jag snackar om uppenbara likheter, hooks och rentav nästan hundraprocentiga kopior.

Och kanske då med följdfrågan.. är det en slump?

Skulle vara kul att ställa den frågan till upphovsman.

Lurigt är vad det är. Vet själv tillfällen då jag 5-6 månader efter jag färdigställt en låt insett att den där strofen jag var så nöjd med i själva verket är väldigt lik en låt jag lyssnat på en gång i tiden. Bara att ändra 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

I slutändan är det ju vad man personligen tycker är snott eller inte. Har någon snott en text rent av är det stöld, är det mindre än så blir det direkt knepigt. Sen tkr jag personligen att timotej låten mest låter som allt annat i den stilen, även om ingen melodi i sig är snodd. Men starpilots låten är verkligen hel rippat från waiting for a star to fall, men det är ju mest en demerit till låtskrivaren, man får ingen hög status av att sno låtar. Men de är ba min åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lurigt är vad det är. Vet själv tillfällen då jag 5-6 månader efter jag färdigställt en låt insett att den där strofen jag var så nöjd med i själva verket är väldigt lik en låt jag lyssnat på en gång i tiden. Bara att ändra 😠

varför det? Om det är en hit du vill ha och det inte låter allt för likt så skulle jag säga, go for it!

"integrity doesn't buy you dinner". Så sant som det var sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
varför det? Om det är en hit du vill ha och det inte låter allt för likt så skulle jag säga, go for it!

"integrity doesn't buy you dinner". Så sant som det var sagt.

+1

Några som har kommit undan med detta är fd bandet DaBuzz. Jag har jobbat med dom under några år som tekniker åt dom. Och oxå ställt den frågan.

Hade skitsvårt att hålla isär på låtarna. Tyckte allt lät samma skit. Och varennda jävla låt handlade om Love, JÄMT!

Men jävlar vad hits dom spottade ur sig. Turnérade som dårar. Sen att dom hade ett rövhål till skivbolag som inte statsade åt dom utomlands är ju förjävligt!

Sen får man tycka va fan som helst om dom. Bonnig landsortsdicso eller ej.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...