Jump to content
Annons

Spela in Bas


Tophe

Recommended Posts

Jag undrar hur jag kan spela in bas så det blir lite tryck i den.

Jag kör den line genom min breakout box (emu 1820) och vil att den ska låta

som bas gör på riktigt.

Ska jag lägga nån förstärkarsimuator på? Kompressor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Micka upp basförstärkaren också. SM57 funkar utmärkt, en standardlösning som funkar vid nästan alla tillfällen.

Blanda sen de båda kanalerna (eller använd bara mickkanalen om det blir bäst). Du kan t.ex. EQ:a signalerna så att den linade har mer bas än den andra eftersom den mickade har mer attack (mellanregister).

Redigerat av Musiker
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar hur jag kan spela in bas så det blir lite tryck i den.

Jag kör den line genom min breakout box (emu 1820) och vil att den ska låta

som bas gör på riktigt.

Ska jag lägga nån förstärkarsimuator på? Kompressor?

Tryck på med både kompressor och en Limiter...

Fast inte så snabba attack tider på kompressor o limiter.

Lyssna dig fram och försök att trycka upp

strängljudet med EQ, det är oftast där

man börjar höra att det låter bas i ljudet…

God look

Link to comment
Dela på andra sajter

Micka upp basförstärkaren också. SM57 funkar utmärkt, en standardlösning som funkar vid nästan alla tillfällen.

Blanda sen de båda kanalerna (eller använd bara mickkanalen om det blir bäst). Du kan t.ex. EQ:a signalerna så att den linade har mer bas än den andra eftersom den mickade har mer attack (mellanregister).

Håller med mik plus line är en vinnande kombination. Se till att strängarna är fräscha, koka dem gärna innan ni lirar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Micka upp basförstärkaren också. SM57 funkar utmärkt, en standardlösning som funkar vid nästan alla tillfällen.

Blanda sen de båda kanalerna (eller använd bara mickkanalen om det blir bäst). Du kan t.ex. EQ:a signalerna så att den linade har mer bas än den andra eftersom den mickade har mer attack (mellanregister).

Håller med mik plus line är en vinnande kombination. Se till att strängarna är fräscha, koka dem gärna innan ni lirar in.

Vad du än gör bara; koka förifan inte om du har Elixirsträngar! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med mik plus line är en vinnande kombination. Se till att strängarna är fräscha, koka dem gärna innan ni lirar in.

Vad du än gör bara; koka förifan inte om du har Elixirsträngar! 😆

GHAAA!!! Koka ALDRIG dina strängar, oavsett märke. Jag var övertygad om att sådana snikflumsjuttiotalsidiotpåfund var glömda och begravda sedan länge, men tydligen inte... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med mik plus line är en vinnande kombination. Se till att strängarna är fräscha, koka dem gärna innan ni lirar in.

Vad du än gör bara; koka förifan inte om du har Elixirsträngar! 😆

GHAAA!!! Koka ALDRIG dina strängar, oavsett märke. Jag var övertygad om att sådana snikflumsjuttiotalsidiotpåfund var glömda och begravda sedan länge, men tydligen inte... 😆

Iofs har det fungerat kanon för mig...

Liksom, om strängarna ändå är döda så förlorar man ju inget på om de skulle paja efteråt, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör den line genom min breakout box (emu 1820) och vil att den ska låta som bas gör på riktigt.

Kör du rätt in i 1820 eller använder du en DI-box? Om du kör med passiva mickar blir resultatet ofta fylligare genom en DI (beror på impedans).

Vill jag ha känslan av mickad bas, mickar jag den vid inspelning. Men jag brukar ofta lajna bas för soundets skull. Lägg på kompressor (ratio: 2:1 - 8:1, Attack: 10-40 ms, release: 100 - 350 ms) och låt den dämpa upp mot 4-6 dB. Arbeta fram ett passande sound med EQ'n. Kanske skära 40 dB och neråt, förstärka vid 80 - 120 Hz, dämpa vid 160 - 250 Hz, förstärka eller dämpa vid 800 Hz och skära ovanför 8 kHz.

Edit: förtydligade

Edit 2: Haha, ett så roligt skrivfel. Låter det vara kvar! 😛

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Wheels (oregistrerad)

Sansamp!!!

Line-mixerbordet..Det blir riktigt bra!

Ett litet jägartrick är att köra genom 1 gitarrstärkare(rör)..

Då lyfts ljudet fram och filtrerar bort de bullriga frekv..Har kört det ett par gången och då kört en compressor och gitarr stärk... Blir bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra basljud sitter nästan uteslutande i fingrarna. Vill man ha stärkarsoundet ska man helst mika med någon baskaggemik och ingen sm57. Den tar upp alldeles för lite bas.

Helt rätt!

Sen är det många som tipsar om att blanda line+mik signalen.....tycker jag bara fungerar sådär faktiskt. Det känns skönare att mika upp med 2 mikar och blanda dom istället, men det är ju valfritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra basljud sitter nästan uteslutande i fingrarna. Vill man ha stärkarsoundet ska man helst mika med någon baskaggemik och ingen sm57. Den tar upp alldeles för lite bas.

Helt rätt!

Sen är det många som tipsar om att blanda line+mik signalen.....tycker jag bara fungerar sådär faktiskt. Det känns skönare att mika upp med 2 mikar och blanda dom istället, men det är ju valfritt.

Ja, det är även min linje. Micka upp med en baskagge mick och en sm57, så är möjligheterna större att kunna krana fram det ljud du vill ha.

Jag brukar alltid köra basen genom en kompressor oxå innan den spelas in, men då ställer jag in kompressorn så att den bara arbetar ytterst lite och inte hörbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra basljud sitter nästan uteslutande i fingrarna. Vill man ha stärkarsoundet ska man helst mika med någon baskaggemik och ingen sm57. Den tar upp alldeles för lite bas.

Helt rätt!

Sen är det många som tipsar om att blanda line+mik signalen.....tycker jag bara fungerar sådär faktiskt. Det känns skönare att mika upp med 2 mikar och blanda dom istället, men det är ju valfritt.

Har man vettig akustik och en bra stärkare så är det ju klockrent att mika. Själv är jag lat och kör alldeles för ofta genom nån rörpreamp (smidigare att klippa och pyssla).

Ofta vill ju banden lägga bas och trummor samtidigt (och i samma rum) och just läck mellan basstärkare och bastrumma brukar bli jäkligt krångligt vid mix så där kan det va skönt att köra lineat. Fast spelas det bra och instrumenten låter bra så löser det sig nästan alltid av sig själv.

Ingen som har bra tips på just detta problemet? Att när basist och trummis vill stå brevid varandra och ha bra kräm i basstärkarn komma undan läcket. Det har hänt att jag har riggat upp basstärkarn nån annanstans o kört lyssningen i lurar, men det funkar inte för en del med sån lyssning alls. (trummisen är van vid nån gigantisk stack precis brevid och så vill han ha det när det spelas in också) Grejen är lite att just basläck är svårt att få fatt i med EQ och det slutar med att antingen låter basen som nån lös dallrig degklump och stör hela mixen eller så låter bastrumman skit. Har funkat gatea kaggen ibland, men i vissa genres blir det ju helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har bra tips på just detta problemet? Att när basist och trummis vill stå brevid varandra och ha bra kräm i basstärkarn komma undan läcket. [...] (trummisen är van vid nån gigantisk stack precis brevid och så vill han ha det när det spelas in också)

Jag fick en idé för ett tag sen, men har inte prövat om det funkar.

Det finns ett företag som gör en vibrerande mojäng som går att fästa på trumpallen, kallad Buttkicker. Om man ansluter den till studiolyssningen så kommer den att ge kraftigt lågfrekvent fladder till trummisen. Kanske funkar!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra basljud sitter nästan uteslutande i fingrarna. Vill man ha stärkarsoundet ska man helst mika med någon baskaggemik och ingen sm57. Den tar upp alldeles för lite bas.

Jag säger nog så här:

"En bra basinspelning är bas med inte för mycket bas (frekvenser)".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger nog så här:

"En bra basinspelning är bas med inte för mycket bas (frekvenser)".

Jag säger nog såhär: Hellre för mycket bas vid inspelningen än för lite bas.

Det är lätt att skära i frekvenser som finns, men det är omöjligt att lägga till frekvenser som inte finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det viktigaste är ju att det finns en bra bas inspelad, och att det spelats av en BRA basist. Gärna DI eller en mix mellan DI och mickat. Sen kan man ju alltid gå tillbaka och skicka ut signalen i studion till en sjyst basrigg å lägga till ett eller flera bas-spår. Då behöver ju inte ens den kanske dyrt inhyrda basisten vara kvar, bas-spåret finns ju redan. Riggen jag oftast använder har 2 lådor, en med en 15" element som får ge basmoset mickas med fördel med en AKG baskagge mik, en låda med 2x8" element som ger sträng å snärt i ljudet, mickas med en SM57 t.ex. Se bara upp för fasfel å annat otyg. Här är det ju bra om man är två st, en vid lyssningen å en som får vara på "golvet". Efter en tagning genom bas-stärkaren finns det massor med ljud å mixtra med och en lämplig blandning så hittar de flesta producenter ett bas-sound som dom går i taket på.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
många tips, alla är säkert bra, men som nån sa, det sitter i fingrarna, lyssna på ditt spel, är den bra så blir det bra hur du än spelar in... alldelaes för mycket jobb för att rätta dåligt bas spel

Du kanske inte ska utgå från att det är dåligt basspel från början.

Frågan gällde hur det skulle låta bra inspelningsmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...