Jump to content
Annons

hur mycket påverkar ljudkortet lyssningen?


rockstone

Recommended Posts

när jag sitter med min laptop oh lyssnar i hörlursutaget så tyker jag inte att jag hör någon skilnad mot om jag kopplar in mitt externa usb ljudkort oh lyssnar genom det, (i hörlurar) påverkar inte ljudkorten lyssningen särskilt myket eller hur är det egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hör ingen skillnad? Det har att göra med:

1. Hur mycket vax du har i öronen.

2. Hur tränad du är att uppfatta de små nyanserna.

3. Hur bra eller dålig din lyssning är.

Kort sagt; om du är en sinnesslö lortgris som gör musik med datorhögtalare kan du lika gärna köra på hörlursutgången.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

DA omvandlare är det i en modern signalkedja som påverkar minst.

Har du inte bra lyssning är det inte säkert att du kan höra skillnad.

Hör du ingen skillnad så behöver du inte heller oroa dig, det finns det andra som gör... 😆

Skillnaden mellan DA omvandlarna i mitt inbyggdaljudkort som kan köra på 24 bitar och mitt M-Audio 2496 är försumbar.

Skillnaden är att jag kan köra med riktigt låg latency på mitt M-Audio ljudkort och att AD omvandlaren är mycket bättre i M-Audio ljudkortet än i det inbyggda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör ingen skillnad? Det har att göra med:

1. Hur mycket vax du har i öronen.

2. Hur tränad du är att uppfatta de små nyanserna.

3. Hur bra eller dålig din lyssning är.

Kort sagt; om du är en sinnesslö lortgris som gör musik med datorhögtalare kan du lika gärna köra på hörlursutgången.

kort sagt om du tror att du hjälper mig genom att svara så här så.....................................................tror jag det är bäst att jag inte talar om vad jag tycker om dej (dessutom använder jag studiomonitorer)

Link to comment
Dela på andra sajter

kort sagt om du tror att du hjälper mig genom att svara så här så.....................................................tror jag det är bäst att jag inte talar om vad jag tycker om dej (dessutom använder jag studiomonitorer)

men om du bortser från den lite raljerande tonen så finns ju en del matnyttigt i det han säger

du framför två påståenden:

när jag sitter med min laptop oh lyssnar i hörlursutaget så tyker jag inte att jag hör någon skilnad mot om jag kopplar in mitt externa usb ljudkort oh lyssnar genom det, (i hörlurar) påverkar inte ljudkorten lyssningen särskilt myket eller hur är det egentligen?

__

dessutom använder jag studiomonitorer

vad frågar du efter?

gäller frågan då du lyssnar i lurar (vilka lurar då?) eller när du lyssnar genom monitorer?

hör du nån skillnad när du lyssnar i monitorerna eller inte då heller?

om du inte hör skillnad i monitorer så är dom troligen

1) för dåliga

2) du uppfattar inte skillnaden pga antingen nedsatt

3) eller dålig hörsel

om du hör skillnaden i monitorerna så har du ju svaret på din första fråga

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur långt är ett snöre?

Jo, det påverkar. Men det är hela kedjan som spelar roll. Materialet du lyssnar på (mp3 med låg bitrate eller 24 bits wav, trash-pop eller operaaria). Ljudkortet. Hörlursförstärkaren. Hörlurna. Öronens dagsform. Med mera.

Ofta kan även inbyggda ljudkort och billig utrustning vara alldeles utmärkt bra. Ibland riktigt usla.

Målbilden med grejerna du har vid inspelning och mixning är att du skall kunna arbeta bra. Målbilden när du mastrar är att du skall höra allt skräp exakt som det låter så du kan åtgärda det. Det är till stor skillnad på målbilden och därför kan du ha stor skillnad även på utrustningen. Kanske älskar du att mixa i ett par högtalare som alla andra tycker låter skit (Yamaha NS10 nämns ibland som ett exempel, bara som exempel, inte för att starta någon diskussion). Men då är det en bra ide att mastra i annan utrustning så att även det du inte hör i dina mixhögtalare (till exempel bas under 40 Hz) hörs och kan tas om hand.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånar tråden och frågar följande: Om man kopplar in samma monitorer i ett ljudkort och senare i ett annat, blir det skillnad då? Låt oss säga att jag har mina monitorer i Line 6 Line 6 Pod Studio UX2 (om det går att koppla in monitorer i det 😑) får man då en neutral ljudbild?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Här får ni två filer att lyssna på.

Den ena direkt från skiva.

Den andra filen har spelats upp genom min analoga output på mitt ljudkort och in tillbaka igen på den analoga ingången.

Normaliserat och klart. Skall inte vara skillnad på vare sig rms eller peak nivåer.

En enkel test som man kan göra själv om är orolig att ens AD/DA är kass.

Fil 1: http://cid-95414f4a6f66ca47.skydrive.live....rkan/testa1.wav

Fil2: http://cid-95414f4a6f66ca47.skydrive.live....rkan/testa2.wav

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag tror trådskaparen är ute efter är en diskussion om hur stor skillnaden är mellan laptopens inbyggda ljudkort och det externa ljudkortet när han lyssnar i hörlurar - inte OM det är skillnad. Oftast kan man inte koppla en laptop till externa högtalare, det brukar "bara" finnas mikingång och hörlurar ut. Så vi får utgå ifrån, DP och alla andra, att jämförelsen avser hörlurar. Och det är nog sant att skillnaden inte är såå hemskt stor, vilket också ett antal andra skrivit här. Klokt nog poängterade dr Loop betydelsen av latency i sitt inlägg. Trådskapare, om du skaffar/har ett bra externt ljudkort så kommer du ha lättare för att spela in musik i datorn, jämfört med att bara använda det inbyggda.

En sak jag skulle vilja veta är, vilken slags musik spelar du in. Jag hävdar att det kan ha betydelse.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

när jag spelar in musik på laptoppen såhar jag ett usb ljudkort, edirol ua 25, men senn när jag ska mixa så brukar jag plugga i mina lurar , beyer dynamic i hörlursuttaget på laptoppen istället för att koppla in ljudkortet och köra ut lyssningsljudet genom det externa ljudkortet, jag hör inte någon större skilnad på ljudet när jag gör så här så därför tänkte jag att ljudkorten inte spelar så stor roll för just lyssningsljudet, utan att det var viktigast för inspelningsljudet

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag spelar in musik på laptoppen såhar jag ett usb ljudkort, edirol ua 25, men senn när jag ska mixa så brukar jag plugga i mina lurar , beyer dynamic i hörlursuttaget på laptoppen istället för att koppla in ljudkortet och köra ut lyssningsljudet genom det externa ljudkortet, jag hör inte någon större skilnad på ljudet när jag gör så här så därför tänkte jag att ljudkorten inte spelar så stor roll för just lyssningsljudet, utan att det var viktigast för inspelningsljudet

Sålde ett audiophille kort till en arbetskompis som hade kört med sitt inbyggda kort på moderkortet, jag nämde till honom att han kommer höra skillnad till det bättre, men han sa att det gjorde underverk, då är han ändå trummis 🙂

Jag hade mitt ljudkort på service och fick själv köra på moderkortets kort, började nästan gråta av förskräckelse när jag fick höra ljudet som kom ut.

Mitt intryck var att mitt Focusrite som var på rep gav ut ett kristallklart och separerat ljud medans det inbyggda lät väldigt oklart och odetaljerat i ljudbilden.

Sen ska man väl inte glömma att dina öron kanske är slut efter en inspelning, att då sätta sig att mixa är inte alltid en bra idé. Har själv undrat vad fan jag håller på, oftast dagen efter då öronen fått sig en vila.

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ta en titt på den här filmen.

En bra grej att ta med sig så man inte köper på sig grejer typ kejsarens nya kläder... lita på dina egna öron men gör korrekta tester.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast kan man inte koppla en laptop till externa högtalare, det brukar "bara" finnas mikingång och hörlurar ut.

åh

dataexperten har talat?

jag har själv en standardlaptop där det utan problem går att koppla ministerotele som line ut - samma uttag som hörlurar

och det är en jäkla skillnad i framför allt botten å renhet i signalen jämfört med om jag kopplar ett bättre usb-kort till datorn

det går också att köra digitalt ut som jag aldrig testat å line in genom samma ingång som mick in

men min standarddator kanske är ett undantag vad vet jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

åh

dataexperten har talat?

jag har själv en standardlaptop där det utan problem går att koppla ministerotele som line ut - samma uttag som hörlurar

och det är en jäkla skillnad i framför allt botten å renhet i signalen jämfört med om jag kopplar ett bättre usb-kort till datorn

det går också att köra digitalt ut som jag aldrig testat å line in genom samma ingång som mick in

men min standarddator kanske är ett undantag vad vet jag?

Ja, den är ett JÄÄVLA undantag!

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag spelar in musik på laptoppen såhar jag ett usb ljudkort, edirol ua 25, men senn när jag ska mixa så brukar jag plugga i mina lurar , beyer dynamic i hörlursuttaget på laptoppen istället för att koppla in ljudkortet och köra ut lyssningsljudet genom det externa ljudkortet, jag hör inte någon större skilnad på ljudet när jag gör så här så därför tänkte jag att ljudkorten inte spelar så stor roll för just lyssningsljudet, utan att det var viktigast för inspelningsljudet

Kan va.

Mitt externa ljudkort har en del fissel och biljud för sig jämfört med det externa ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...