Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har alltid tyckt att det är lite krångligt att spela in sång, har testat följande, panorera ut musiket i tex höger lur och sången jag sjunger i vänster, och att ha lurarna lite av mig på ena örat så att jag hör det jag sjunger irummet, och givetvis att ha sången och musiken i båda öron och lurarna helt på mej, hur göra man normalt i en studio när man spelar in sång, ge mej tips så det blir lättare

Annons
Postat

Alla sångare tycker nog lite olika i frågan, men vad är det exakt som är krångligt? Har du svårt att sätta tonerna eller har du svårt att kontrollera dynamiken? En grej som jag brukar göra när jag sjunger in är att testa att sjunga till hela arrangemanget, men om jag har svårt att koncentrera mig på sången skalar jag av det till bara trummor, bas och en gitarr i lurarna. Då kan jag koncentrera mig på att göra snygg sång som skulle passa både i helt arr och avskalad akustiksetting.

Postat

Det där med hur starkt man hör sig själv i lurarna är hårfint tycker jag. Hör man sig själv för bra blir det mesigt sjunget. Jag brukar också ibland hasa fram den ena luren lite grann så jag hör mig själv även runt huvet. Sångresultatet låter helvete hur jag än gör. 😄

Postat

Jag såg i intervjun med Daniel Zangger Borch lite idéer om hur han tycker att inspelning av sång ska gå till:

"Att sitta framför skärmen och sjunga är något Daniel avråder från.

– Det blir för mycket fokus på skärmen. Man ska koncentrera sig på rösten och öronen. Sedan ska man ju inte sitta och sjunga överhuvudtaget. Ska man ha energi i sången måste man stå upp.

Ställningen är lite framåt-uppåt, och när Daniel säger det, sträcker jag upp handen och slår in Lemmy på volley men det visar sig att han trots allt inte är sångaridealet personifierat.

– Han lutar sig bakåt också. Då spänner man musklerna på framsidan och det är inte bra, men lite uppåt med huvudet gör att struphuvudet lättare kan röra sig. Det blir också lättare för stämbandssträckarna att få ett avslappnat läge.

Det här betyder att lappen med de odödliga textraderna inte ska stå på ett notställ utan tejpas upp i ögonhöjd, kanske lite över till och med. "

http://studio.idg.se/2.1078/1.296832/bli-din-egen-sangcoach

Sen tycker han också att man inte ska stå i sångbås, eftersom luften är för dålig där inne. Men det viktigaste tror jag är vad han säger om förberedelse (förutom att sjunga upp ordentligt):

"Men man ska förbereda sig även på ett annat plan. Innan man sätter igång och sjunger har man lagt upp en strategi för hur låten ska sjungas. Var det ska vara starkt, svagt, med vibrato, utan, var man släpar, var man ligger på – kort sagt en karta över framförandet. Detta skriver man sedan in i textbladet och först när det är gjort sjunger man in sig lite och sedan är man klar för sångbåset. "

Personligen tror jag också att man måste hitta monitornivån på sin egen röst i lurarna och framförallt vänja sig vid hur din röst låter när det inte är i ditt huvud utan från ett par lurar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.