Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

sitter här med ett bibliotek bricasti impulser i något som kallas "true stereo". varje impuls består av två stycker stereo filer....vänster kanal: L/R - höger kanal L/R dvs totalt 4 kanaler.

finns det något sätt att ladda in dessa i spacedesigner? har grottat på nätet som F*N nu, och har inte kommit fram till hur man gör....men tydligen skall spacedesigner kunna hantera "true stereo" impulser.....men ingen verkar veta HUR!?

har sedan tidigare bricasti-impulser i vanlig stereo, och gillar dom, men tänkte lägga in dessa också (det är samma bricasti-presets som blivit samplade)...mest för att känna efter om jag märker någon skillnad alls...och låta tiden avgöra vilka jag gillar bäst....

har skaffat mig en plugg som heter LAConvolver som kan köra "true stereo", men gillar inte pluggen i sig....skulle helst se dom i SpaceDesigner istället.

Annons
Postat
Stereoljud uppdelat på två filer låter som något anpassat för Pro Tools.

Kan inte se att det skulle göra någon skillnad.

hmm...nu handlade det inte om stereofiler uppdelade på två monospår, så som protools gärna föredrar.....utan om två stycken stereofiler som tillsammans skulle utgöra någon förbättrad impulsfil av ett reverb....(om jag förstått det rätt matar man in en vänster-panorerad signal i reverbet och skapar sedan en stereoimpuls av vad som kommer ut från reverbet....efteråt matar man in samma signal hörgerpanorerad, och skapar en till stereoimpuls av detta.....och tillsammans skall som göra något som en vanlig stereoimpuls inte kan)........hurvida det faktiskt innebär en förbättring eller inte låter jag vara osagt då jag inte vet. (jag är heller inte helt säker på att jag förstått tekniken helt rätt)

Det stöds av flertalet impulsbaserade reverbs, så det är onekligen en "teknik" som används....och jag vet att det finns denna typ av reverbs i flera impulsfilspaket som man kan köpa....!

Frågan handlade enbart om hurvida någon vet hur man får spacedesigner att hantera denna typ av impulser....vilket ingen verkar veta. 😄

Postat (redigerat)
hmm...nu handlade det inte om stereofiler uppdelade på två monospår, så som protools gärna föredrar.....utan om två stycken stereofiler som tillsammans skulle utgöra någon förbättrad impulsfil av ett reverb....(om jag förstått det rätt matar man in en vänster-panorerad signal i reverbet och skapar sedan en stereoimpuls av vad som kommer ut från reverbet....efteråt matar man in samma signal hörgerpanorerad, och skapar en till stereoimpuls av detta.....och tillsammans skall som göra något som en vanlig stereoimpuls inte kan)........hurvida det faktiskt innebär en förbättring eller inte låter jag vara osagt då jag inte vet. (jag är heller inte helt säker på att jag förstått tekniken helt rätt)

Ah, nu hänger jag med!

Fast true stereo tycker jag är lite missvisande. Dual mono borde man kalla det istället.

Fördelen med tekniken är att du får rimligare återgivning av reverbet om du skickar hårt panorerade signaler till impulsspelaren.

Det finns nackdelar också. Till att börja med är det mer resurskrävande än att använda vanliga stereoimpulser. Dessutom kan det uppstå lustiga effekter om man använder reverb med tydliga modulerande effekter, till exempel chorus. Tar man inpulser vid olika tillfällen och sedan mixar dem är chansen ganska liten att de modulerande effekterna hamnar i synk.

Redigerat av joachime

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.