Jump to content
Annons

Lågt inspelningsljud med MT-47


julledrulle

Recommended Posts

[ TSM MT-47, Cubase5, Windows 7 (64-bit) ]

När jag spelar in med micken blir inspelningens volym väldigt låg.

om jag Normalizerar eller använder (compress + limit.) så blir volymen visserligen ok

men jag får med ett underbart irriterande brus (lyssna på fil) men bruset är en klassiker.

Jag har tampats med detta missljud förut men vet inte hur/varför det försvann/dyker upp igen?

På ljudkortets interface kan man välja "Inst" eller "Line" vid input. Vilken ska vara ibockad för mick?

Jag har ju en liten förstärkare eller liknande (en svart låda mellan mick o dator) det innebär väl

att jag inte behöver ha 48V på, visst?

Brus.mp3

Snälla hjälp !!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"lådan" du nämner är troligtvis strömförsörjningen till mikrofonen (då det är en rörmick om jag inte misstar mig). Observera att denna "låda" inte är en mickförstärkare, du behöver m a o en sådan om du inte redan har en. Vad är det för ljudkort du använder?

Link to comment
Dela på andra sajter

-Jo visst är det väl en rörmick.

-Klart att lådan är påslagen :-)

-Japp den lådan är det.

Ok det är alltså inte boxen som är förstärkare...

Men då borde jag kunna få löst problemet med en mickförstärkare eller är det

den ruskigt spännande "phantommatningsknappen" som ska tryckas in? (Hoppas inget brinner upp :-s)

Mitt ljudkort...sorry glömde skriva det. Focusrite - Saffire PRO 24 (klicka för att se interface)

...och en sak till; jag har ju normaliserat upp bruset på mp3-filen ni lyssnade på

bruset är inte SÅ starkt annars, men tillräckligt (hälften så starkt) för att förstöra alla mina inspelningar bu hu hu :-(

Redigerat av julledrulle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst är det väl en rörmick. Japp den lådan är det.

Ok det är alltså inte boxen som är förstärkare...den bara är typ något annat, ja? ;-)

Men då borde jag kunna få löst problemet med en mickförstärkare eller är det

den ruskigt spännande "phantommatningsknappen" som ska tryckas in? (Hoppas inget brinner upp :-s)

Mitt ljudkort...sorry glömde skriva det. Focusrite - Saffire PRO 24 (klicka för att se interface)

...och en sak till; jag har ju normaliserat upp bruset på mp3-filen ni lyssnade på

bruset är inte SÅ starkt annars, men tillräckligt (hälften så starkt) för att förstöra alla mina inspelningar bu hu hu :-(

"Lådan" är strömförsörjningen till din mick, du ska m a o inte slå på strömmen på ljudkortet också.

Har du kopplat in micken (XLR från "lådan") till "Mic in" (XLR) på ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Mickkablarna har det varit problem med då ledaren gör loopar ut ur isoleringen på hela kabeln. Jag skaffade mig 7-poliga Neutrik-kontakter och 6-ledad Mogamikabel.

Det blev avsevärt mycket bättre. Sen fick jag för mig jag skulle byta rör.... men det visade sig att röret satt fast i kortet så jag råkade ha sönder det.

Eftersom micken är så billig så gjorde jag mig aldrig besväret att laga den. Men jag har en fin Mogamikabel för rörmick. Jag har aldrig provat Mogamikabeln på Röde K2 eftersom jag inte är säker på om ledarnas konfiguration stämmer. Jag vill inte råka skicka 110V i membranet. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

"Lådan" är strömförsörjningen till din mick, du ska m a o inte slå på strömmen på ljudkortet också.

Har du kopplat in micken (XLR från "lådan") till "Mic in" (XLR) på ljudkortet?

Japp eller nja, Det går en XLR --> Steroplugg från strömlådan till Ljudkortets input1 (detta är en XLR / pluggingång)

Blir det bättre med XLR i båda ändar?

Redigerat av julledrulle
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag är ganska säker på att MT-47 är en av de få rörmikar som faktiskt behöver fantomkraft, utöver sitt medföljande aggregat.

Det är nåt du bara har fått för dig för det är helt fel...

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Japp eller nja, Det går en XLR --> Steroplugg från strömlådan till Ljudkortets input1 (detta är en XLR / pluggingång)

Blir det bättre med XLR i båda ändar?

Du måste naturligtvis använda preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte ta en titt i manualen:

"When connecting a Microphone to the Saffire Pro 24, you must connect an XLR cable to the Combi inputs on the front panel."

http://www.focusrite.com/support/download/..._user_guide/680

... inte svårt.

...nä inte svårt för den insatte ;-) Själv har jag inte orkat lära mig vad preamp (förförstärkare), slutsteg och liknande funktioner i mixerbord

haft för viktiga funktioner. Jag har förr bara kunnat plugga in och fått ok signaler och då har musiken och intresset för skapandet tagit upp

hela min tid. Men detta är straffet för den late: "Ty så skall den late få lida när hans skapelse går om intet i usel ljudkvalité och brusande sång" Mixerbordspråksboken 23:4

Tack för er tid och uppmärksamhet. Jag ska genast läsa på om dessa enkla baskunskaper och nu börja spela in mindre "vilda vestern"

och mer "studio"

/En skamsen musiker 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bytt sladd....Inget missljud alls längre. Bara skitbra kvalité på inspelningen :-D

Hurra vad lätt det blev, bara ett sladdbyte.

Tack som sagt för er hjälp.

Men för den nyfikne kan man ju undra: Varför kan det bli sådan skillnad bara på en

XLR i båda ändar istället för den sladd (XLR till stereoplugg) som följde med micken ?

Är det så att XLR är optimerat för mick och steroplugg för elektriska instrument, eller hur hänger det ihop?

Link to comment
Dela på andra sajter

En mikrofon har mycket lägre signalstyrka än vad t ex en keyboard eller en cd-spelare har. Hade du kopplat in en keyboard skulle du använt en vanlig teleplugg därför att då har du en mer konstant linjenivå-signal (line level) - den signalen är som sagt mycket starkare och behöver ingen extra analog förstärkning.

En mikrofon behöver dock en extra analog skjuts INNAN AD-omvandlingen där signalen alltså görs om till en digital karta. Det du tidigare gjort är att du spelat in en svag analog signal som du sedan har gainat upp på digitalt vis i ditt inspelningsprogram. Då kommer det en jäkla massa brus.

Summarum: när du nu pluggar in en XLR-kontakt i ljudkortet går signalen istället via den inbyggda mik-förstärkaren där signalen då förstärks för att anpassas efter mik-nivå. Du kan även förstärkra den ännu mer med gain-ratten.

Och, nu råkar din mick ha egen strömförsörjning men om det hade varit en vanlig kondensator mick som behöver 48v från mikförstärkaren så hade micken inte kunnat få den strömmen genom en telekabel - det behövs en XLR-kabel för att transportera den strömmen till mikrofonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...