Jump to content
Annons

Hur bra är mickpreamparna i RME Fireface 400/800?


thomasengvall

Recommended Posts

Jag har förstått att RME Fireface 400/800 är ett av de bästa firewireinterface:n.

Men är även själva mickpreamparna i RME Fireface 400/800 likaså de bästa? Kan de jämföras med t.ex. mickpreamparna i Focusrite ISA-serien? eller preamparna i Protools HD-system?

Är det någon som vet eller har jämfört?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Idag så är även de billigaste pre amps oftast OK. Tekniken har gått framåt och gett oss lågbrusiga pre amps till en billig peng. Hur sedan RME:s är jämfört med focusrite ISA osv har jag inte en aning om. Men Pro tools HD är ingen pre amp. Det finns ett interface till HD-systemet med inbyggda pre amps, men jag har aldrig testat det.

Mitt öre hamnar på att söka efter stabilitet och bra drivrutiner för ljudkortet. Pre amparna kommer vara OK. När du sedan kanske vill köpa på dig "bättre", annan karaktär på pre amps så kan du göra det.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Klipper in från denna länk:

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1025379

Här har jag gjort ett exempel!

Ambience

Dry Kit

Kit +Ambience

Det gör en hel del på stereobredden!

Det är inspelat med Fireface 800 plus två stycken octamic II

Minns inte vad som var inkopplat på själva Firefacet dock! Men dom är väl likvärdiga?

Ljudet är helt oprocessat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag så är även de billigaste pre amps oftast OK. Tekniken har gått framåt och gett oss lågbrusiga pre amps till en billig peng. Hur sedan RME:s är jämfört med focusrite ISA osv har jag inte en aning om. Men Pro tools HD är ingen pre amp. Det finns ett interface till HD-systemet med inbyggda pre amps, men jag har aldrig testat det.

Mitt öre hamnar på att söka efter stabilitet och bra drivrutiner för ljudkortet. Pre amparna kommer vara OK. När du sedan kanske vill köpa på dig "bättre", annan karaktär på pre amps så kan du göra det.

MVH

Anders

Tack för svar. Karaktär osv känns inte så viktig för mig. Men jag vill undvika att behöva köpa om, för att mickpreamparna inte höll måttet. Så därför vill jag försäkra mig om att detta inte blir den svaga länken i kedjan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Karaktär osv känns inte så viktig för mig. Men jag vill undvika att behöva köpa om, för att mickpreamparna inte höll måttet. Så därför vill jag försäkra mig om att detta inte blir den svaga länken i kedjan.

Det är lite dubbla budskap i ditt inlägg.

Först säger du att karaktären inte är så viktig och sen så säger du att du oroar dig för att preamparna blir den svaga länken i kedjan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ok, intressant. Men betyder det att jag ska sikta på en variant av Focusrite Saffire istället. Det blir ju billigare.

Du ska nog titta på Focusrites ISA-serie om det ska vara jämförbart med de som sitter i HD-interfacen. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ägare till två Fireface 800 kan jag väl säga att preamparna är helt okej. Det finns bättre men också mycket mycket sämre. Har inte jämfört de ännu med dyrare API eller Vintage Design men skulle kunna göra det och rapportera tillbaka.

Däremot har jag gjort en del inspelningar bara med preamparna och resultatet blev bra, så det ska du nog inte oroa dig över.

Det som däremot är vinnande poängen med Fireface och RME's produkter i övrigt är helt klart drivrutinerna. Superstabilt (i alla fall för min del) och kanon support.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ägare till två Fireface 800 kan jag väl säga att preamparna är helt okej. Det finns bättre men också mycket mycket sämre. Har inte jämfört de ännu med dyrare API eller Vintage Design men skulle kunna göra det och rapportera tillbaka.

Däremot har jag gjort en del inspelningar bara med preamparna och resultatet blev bra, så det ska du nog inte oroa dig över.

Det som däremot är vinnande poängen med Fireface och RME's produkter i övrigt är helt klart drivrutinerna. Superstabilt (i alla fall för min del) och kanon support.

Ok, gott att höra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag e kanon nöjd med mina Fireface800. Preamparna duger gott i de allra flesta fall. MEN visst det går inte att jämföra med preampar som kostar lika mycket eller mer än vad hela interfacet gör. Men en riktigt prisvärd lösning tycker jag nog att det är ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...