Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en frÄga! Det finns ju rÀtt mycket filmmusik. Bra som dÄlig!

Det mesta brukar ju vara snygga symfonierorkestrar

Men sen finns det lite variationer annan stil....

Sitter Ä kollar pÄ The Negotiator Samuel L Jackson och dÄ var det en begravningsscen och dÄ spelades ett snyggt stycke. Och det pÄminde mkt om Braveheart. Och den musiken kÀnner ju mÄnga igen. Kallas den för nÄt speciellt? Mycket flöjter, strÄkar och sÀckpipor! Finns det nÄn kÀnd artist som kör sÄn musik?

LikasĂ„ gĂ€ller musiken i Troy med Brad Pitt! DĂ€r Ă€r det en hel del riktigt spacade wailningar drĂ€nkta i snygga reverber. Lite arabisk stil pĂ„ det. Är det det som kallas etno? Lyssna pĂ„ början http://www.youtube.com/watch?v=BB2k01zqIjc

Det fast med mer reverb.

Finns ju bara man googlar/youtubar men Àr det nÄn som kÀnner till bra sÄ hojta till!

Sen finns det ju LotR och Star Wars osv....

Mata mig full med bra filmmusik!

SkĂ„l! 😉

Annons
Postat

En namnlös genre som jag funderat pÄ Àr den som ofta hörs i skrÀckfilmer. Gitarr -eller pianoplock med en nynnande kvinnoröst som liksom vÀser fram tonerna (givetvis med en rejÀl skvÀtt reverb). Ibland anvÀnds tolvtonsskalan, men inte alltid. Usch, fÄr the creeps bara av att tÀnka pÄ det.

Ett tips (för dom som fortfarande köper dvd) Àr att kolla in extramaterialet. Ibland finns korta dokumentÀrer om just filmmusiken, som gör att man vill se om filmen ifrÄga.

Postat (redigerat)

Kul trĂ„d! 🙂

För musik med flöjter och sjungande kvinnor med touch av södra kulturer, sÄ har vi ju Karl Jenkins. Mest kÀnd för sin lÄt

. Riktigt mÀktigt och vackert, fÄr rysningar varje gÄng.

Studioversionen med bÀttre kvalité finns pÄ Spottan.

Sedan om man ska hÄlla sig till annan kulturell filmmusik sÄ Àr en av de största i asien Joe Hisashi, helt fantastisk kompositör. Mina tre bÀsta tips Àr:

- En spÀnnande lÄt med mÄnga instrument och stilar.

- Otroligt fin sololÄt pÄ cello och piano.

- Mer vÀsterlÀndskt sound och oerhört vacker Ä mÀktig.

Sedan en Àldre stor klassiker frÄn vÀstvÀrlden som Àr helt genialisk Àr ju Vangelis med

Var ju ungefĂ€r nĂ€r syntharna hade kommit till vĂ€rlden. 😛 SĂ„ enkelt, sĂ„ sjukt bra.

God lyssning. 🙂

/Memphis

Redigerat av Memphis
Postat
Ja den Àr bra!

The Macahans theme Àr riktigt bra!

För att inte tala om serien! Absolut den bÀsta westernserie nÄnsin!

Nja - möjligen den bÀsta "riktiga" westernserien. Annars gÀller "Lilla huset pÄ prÀrien" för min del. Har sex sÀsonger pÄ dvd! :rolleyes:

Postat
Nja - möjligen den bÀsta "riktiga" westernserien. Annars gÀller "Lilla huset pÄ prÀrien" för min del. Har sex sÀsonger pÄ dvd! :rolleyes:

Hahaha! NEJ! Den Àr ju vÀrre Àn disney;)

Postat (redigerat)

en strĂ„kbordun, sĂ„ngerska med lĂ„g trea, lĂ„g sexa och hög sjua sĂ„ har du grejjen, lĂ€gg sen till en Ă„ngestfylld sĂ€ckpipa, sĂ„ Ă€r saken biff 😉 Krydda gĂ€rna med lite djembe och böneutrop; Klart!

Redigerat av Umemagnus
DieHard (oregistrerad)
Postat
Hahaha! NEJ! Den Àr ju vÀrre Àn disney;)

Hehehehe! 😉 Man kan fan inte vara en rocker och gilla lilla huset pĂ„ prĂ€rien. VĂ€rsta överdrivna snyftserie.

Postat
Hehehehe! 😉 Man kan fan inte vara en rocker och gilla lilla huset pĂ„ prĂ€rien. VĂ€rsta överdrivna snyftserie.

Ja fy fan! Laura! URK

Thanx PAA

Love you PAAA

God Bless ju PAAAAAA

PAAAAAAAA

Michael Landon skrev vÀl mkt ?

Minns nÀr jag var arbetslös runt 1992. Tror skiten gick pÄ tv3 dÄ. Startade lagomt nÀr jag vaknade. sÄ dÀr runt lunch. Tror jag sett alla avsnitt!

Fanns ju inga alternativ pÄ TV dÄ! Tvshop! Gör det iofs inte idag heller....

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ja han förvandlade den dĂ€r till vĂ€rsta snyftserien. 🙂 Tittade pĂ„ skiten nĂ€r den gick sĂ„dĂ€r i slutet pĂ„ 70-talet och framĂ„t. T om morsan retade upp sig pĂ„ allt snyftande. Laura bölade i varje avsnitt mer eller mindre. 🙂 Minns att de tjejer som lĂ€ste böckerna som serien byggde pĂ„, som var sann historia, och det var ingen snyfthistoria direkt. Men det skulle vĂ€l passa in i den typiska Ă€ckliga politiskt korrekta helylleamerikanska vita kristna medelklassidealet. Usch! 😉

Redigerat av DieHard
Postat
Nja - möjligen den bĂ€sta "riktiga" westernserien. Annars gĂ€ller "Lilla huset pĂ„ prĂ€rien" för min del. Har sex sĂ€songer pĂ„ dvd! 😆

+1 pÄ det! Vi kÀnsliga mÀn mÄste hÄlla ihop.

Postat (redigerat)

Som ett gediget fan av LHPP mÄste jag ocksÄ förtydliga min stÄndpunkt och syn pÄ serien:

Mary var böl-röven - inte Laura. Visst hade hon ocksÄ sina stunder, men det var Mary som lipade för minsta fis.

Jag gillar iofs inte det helyllekoncept som sÀljs in, med kristna vÀrderingar och annat shajt, men Ä andra sidan tog

serien upp en del gjutna Àmnen över Ären, sÄsom incest, alkoholism, adoption, barnmisshandel, arbetslöshet, ett gÀng

dödliga epidemier, rasism, kolonialism blabla.

För att inte tala om höjdpunkterna: Mary blir blind, Albert dör i leukemi, alla invÄnare sprÀnger byn i luften, Garveys

morsa och Marys nyfödda brinner inne i en brand som startades av Albert (som nÀstan tar livet av sig av skuldkÀnslor. SÀsong 6!)

Plenty of shit to go around.

Redigerat av JohnRick

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.