Jump to content
Annons

Hur markerar man varannan i Logic Pro 9?


Badertheinvader

Recommended Posts

Annons
Jag har precis spelat in en ny låt med bandet och håller på att redigera och vill ta saker och ting till en högre nivå och vill då att vi ska ha 2 baskaggar så hur (om man kan) markerar man varannan not i piano rollen?

Antar att du menar på ett software instrument track, isf håller man bara in alt och markerar dom noter man vill ha. Du kanske redan visste det, men hur man gör det helt automatiskt kan jag inte svara på 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att du menar på ett software instrument track, isf håller man bara in alt och markerar dom noter man vill ha. Du kanske redan visste det, men hur man gör det helt automatiskt kan jag inte svara på 🙂

Ah det visste jag fast det kommer ta ASLÅNG tid så det är helst min sista utväg

Någon annan som har ett alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah det visste jag fast det kommer ta ASLÅNG tid så det är helst min sista utväg

Någon annan som har ett alternativ?

Läser du manualen överhuvudtaget? Markera ett par takter med dom noterna du vill ha. Sen markerar du dom, kopierar och lägger ut dom. Sen samma sak igen. Om och om igen så växer det snabbt!

http://www.youtube.com/user/olofd

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser du manualen överhuvudtaget? Markera ett par takter med dom noterna du vill ha. Sen markerar du dom, kopierar och lägger ut dom. Sen samma sak igen. Om och om igen så växer det snabbt!

http://www.youtube.com/user/olofd

JAg tror du missförstod mig, om man har en rad med bastrumma hela vägen sen vill jag markera varannan not av denna raden och sen lyfta upp den raden till en annan not/en annan bastrumma

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt rätt svårt att tänka mig att det är ett vanligt problem, då jag i likhet med de flesta andra förfar enligt nedan;

1) Gör en-fyra takter lång region som man fyller med lite skojiga trumslag av varierad sort.

2) Loopar denna takt. Antingen genom att du KOPIERAR den...ELLER.. "ghosta" region genom att trycka på "L", vilket medför att om du inser att du vill byta ut något i takten görs detta endast i den regionen som är ghostad, så ändras alla ghosts automagiskt.

3) I de regioner man vill göra något litet extra så skapar man en unik sådan, d.v.s, man "ghostar" inte.

Hoppas svaret ger något konstruktivt. Annars finns det nog tyvärr inga genvägar till att markera varannan. Varannan då förrsten? om 3 noter ligger på samma taktslag, är varannan not då två av dess 3? :rolleyes: Försöker bara problematisera. Hur ska programmet veta vilken not som du menar med varannan.

// Johan

Redigerat av ardic
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller faktiskt med bader om att det borde finnas en sådan funktion i logic. När jag programmerar trummor så vill jag ofta randomiza backbeatslagens velocity inom ett annat intervall än de övriga slagen. Eftersom jag är pedant så vill jag att randomizingen ska utföras på hela regionen och inte bara på en takt som sedan loopas.

Jag kör "klicka på varje dutt" metoden nu, och det tar en jävuskt tid :rolleyes:

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Den funktionen borde vara enklare att få fram, det kan jag hålla med om.

Om jag har en lång radda med 8delar som jag vill skall vara 4delar (eller 16delar för den delen)

så använder jag Transform och dubble tempo, eller half tempo funktionen.

Sen är det bara att markera de noter som blir över och ta bort dom.

Går relativt snabbt och smärtfritt, men är dock inte optimalt.

tänker göra en video snart där jag rätt ingående går in på hur Transform-funktionen i logic funkar.

Redigerat av olofd
Link to comment
Dela på andra sajter

Den funktionen borde vara enklare att få fram, det kan jag hålla med om.

Om jag har en lång radda med 8delar som jag vill skall vara 4delar (eller 16delar för den delen)

så använder jag Transform och dubble tempo, eller half tempo funktionen.

Sen är det bara att markera de noter som blir över och ta bort dom.

Går relativt snabbt och smärtfritt, men är dock inte optimalt.

tänker göra en video snart där jag rätt ingående går in på hur Transform-funktionen i logic funkar.

Ser vi fram emot 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...